Thursday, April 4, 2013

Kelebihan Selawat

:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad ﷺ); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.”
(al-Ahzab [33]: ayat 56)

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,bahawa Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila kamu mendengar muazzin (tukang azan), maka ucapkanlah sepertimana yang sedang diucapkan oleh muazzin. Kemudian berselawatlah kamu ke atasku kerana sesiapa yang berselawat ke atasku dengan satu selawat, maka Allah akan berselawat ke atasnya dengan sepuluh (10 kali selawat). Setelah itu, mohonlah (doalah) kepada Allah terhadapku sebagai wasilah kerana ia merupakan salah satu tempat (kedudukan di dalam Syurga) yang mana ia tidak layak untuk sesiapa pun melainkan buat hamba-hamba Allah. Aku mengharapkan agar aku adalah orang tersebut (yang layak di kedudukan tersebut di dalam Syurga kelak). Maka sesiapa yang memohon kepadaku wasilah maka layaklah baginya untuk mendapatkan syafaat (syafaat Nabi ﷺ).”
(HR. Muslim,no.384)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa berselawat kepadaku satu kali,maka Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali.”
(HR. Muslim,no.408)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Thalhah,Nabi ﷺ datang dengan wajah yang berseri-seri. Kemudian baginda bersabda,
“Malaikat Jibril datang kepadaku dan berkata: ‘Tidakkah engkau redha wahai Muhammad,seseorang berselawat kepadamu kecuali aku berselawat kepadanya 10 kali? Juga tidak ada lagi seorangpun yang mengucapkan salam kepadamu kecuali aku juga akan mengucapkan salam kepadanya 10 kali”
(HR. an-Nasaie,no.1295. Hadis ni dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh Khalid al-Hayek)

:: Hadis 4 ::
dari Anas bin Malik,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang berselawat kepadaku sekali,Allah akan berselawat kepadanya 10 selawat,dihapuskan daripadanya 10 dosa dan diangkat dirinya dengan 10 darjat.”
(HR. an-Nasaie,no.1297. Kata Syaikh Khalid al-Hayek dalam facebook rasmi beliau: “Hadis Sahih. Diriwayatkan melalui Anas melalui beberapa jalur,ada yang 'Sahih',ada yg 'Hasan'”)

:: Hadis 5 ::
dari ‘Abdullah bin Mas'ud,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, 
“Manusia yang paling dekat denganku pada hari kiamat ialah yang paling banyak berselawat ke atasku.”
(HR. at-Tirmidzi,no.484)

NOTA:
Hadis ini diperselisihi tentang kesahihannya. Ada ulama' yg menilai 'Sahih',namun ada yg menilai hadis ini sebagai 'Dhaif' kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Musa bin Ya'qub az-Zam'i,dimana dia dinilai 'Dhaif' oleh an-Nasaie,dengan katanya: “Laisa bi qowi (tidak kuat)”. Juga Ibnul Madini,dia berkata: “Dhaif Munkar al-Hadith” (rujuk: adz-Dzahabi,Mizan al-I'tidal fii Naqdir Rijal,4/8945). Hadis ini juga dinilai 'Dhaif' oleh at-Tirmidzi sendiri selepas meriwayatkan hadis ini,dengan katanya: “Hasan Gharib”. Syaikh Musthofa al-'Adawi juga menilai hadis ini sebagai 'Dhaif' di dalam video beliau.

No comments:

Post a Comment