Wednesday, April 3, 2013

Azab Orang Yang Bunuh Diri

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang terjun sendiri dari atas gunung,lalu terbunuh,maka dia akan tinggal di dalam neraka Jahannam,sambil terus menerus menerjunkan dirinya sendiri ke dalam neraka Jahannam itu kekal buat selama-lamanya. Sesiapa yang makan racun,kemudian terbunuh,maka racun itu akan berada di tangannya dan dimakannya secara terus menerus di dalam neraka Jahannam buat selama-lamanya. Dan sesiapa yang membunuh dirinya dengan alat yang tajam,maka alat itu akan berada di tangannya serta sentiasa ditusuk-tusukkan pada tubuhnya di dalam neraka Jahannam dan kekal di dalamnya buat selama-lamanya.”
(HR. Bukhari,no.5778. Muslim,no.109)

:: Hadis 2 ::
dari Jundab bin ‘Abdullah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Mereka yang sebelum kamu,ada seorang lelaki yang mengalami luka dan tidak tahan untuk menanggung deritanya,kemudian diambilnya pisau,lalu menorehkan ke urat nadi tangannya sehingga darah keluar dan tidak berhenti mengalir sehinggalah menemui ajalnya. Allah SWT berfirman: ‘Hamba-Ku telah mendahului-Ku dengan (membunuh) dirinya,oleh itu Aku mengharamkan baginya memasuki syurga’.”
(HR. Bukhari,no.3463)

:: Hadis 3 ::
dari Tsabit bin adh-Dhahak,Rasulullah ﷺ bersabda,
“..Sesiapa yang membunuh diri dengan sesuatu cara,pada hari kiamat kelak dia akan diseksa dengan cara seperti itu pula..”
(HR. Bukhari,no.6047. Muslim,no.110)

No comments:

Post a Comment