Saturday, March 23, 2024

Nabi ﷺ Larang Sahabat Ubah Doa Tidur Ini

dari al-Barra bin ‘Azib,Rasulullah ﷺ bersabda kepadaku,
“Jika kamu mendatangi tempat tidurmu, berwudhu’lah seperti wudhu’ untuk solat, setelah itu baringlah di atas rusuk kananmu dan membaca:

اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ‏
Allahumma aslamtu wajhi ilaik, wa fawwadh-tu amrii ilaik, wa aljaktu zhohrii ilaik, roghbatan wa rohbatan ilaik, laa malja-a walaa manjaa minka illaa ilaik, Allahumma aamantu bi kitaabikal-ladzii anzalta wa bi nabiyyikal-ladzii arsalt
(Ya Allah,aku menyerahkan diriku kepada-Mu, aku menyerahkan semua urusanku kepada-Mu, aku menyandarkan belakangku kepada (pemeliharaan)-Mu, kerana mengharapkan kelebihan-Mu yang luas dan nikmat-Mu yang agung dan berlindung dari kemurkaan-Mu. Tidak ada tempat perlindungan dan keselamatan dari (kemurkaan)-Mu, kecuali kembali kepada-Mu. Aku beriman pada kitab yang telah Engkau turunkan, dan kepada Nabi-Mu yang telah Engkau utuskan)

Jika kamu meninggal dunia (di waktu tidur), maka kamu meninggal dunia dalam keadaan fitrah (agama Islam), maka jadikanlah ungkapan ini akhir perkataan kamu (sebelum tidur)”. Maka aku mengulangi membaca doa ini untuk mengingatinya, aku menyebut: aamantu bi rosuulikal-ladzii arsalt (sedangkan tadi baginda membaca: wa binabiyyikal-ladzii arsalt), Nabi bersabda: “Tidak, (kekalkan dengan membaca:) wa bi nabiyyikal-ladzii arsalt.”
(HR. Bukhari,no.247 & 6311)

No comments:

Post a Comment