Thursday, April 4, 2013

Doa Sebelum Makan (Yang Tidak Sahih & Doa Yang Sahih)

 :: Hadis 1 ::
dari 'Abdullah bin 'Amr,dia berkata,
“Ketika baginda (Nabi ﷺ) hendak makan dan hidangan didekatkan kepada baginda,baginda berdoa:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيمَا رَزَقْتَنَا، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، بِسْمِ اللَّهِ

Allahumma Bariklana Fima Rozaqtana Waqina ‘Adza Bannar, Bismillah

(Ya Allah,berkatilah makanan yang telah Engkau kurniakan kepada kami dan jauhkanlah kami dari api neraka,dengan nama Allah)...”
(HR. ath-Thabrani [rujuk: ad-Du'a,no.888. Ibnu Sunni [rujuk: 'Amalul Yaum wal Lailah,no.457]):

NOTA:
Hadis ini 'Munkar' (terlalu Dhaif/lemah: tidak sahih) kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Muhammad bin Abi az-Zu'aiziyah yg mana dia dinilai 'Munkar' oleh imam Bukhari,Abu Hatim ar-Razi,Ibnu Hibban & Ibnu Hajar al-Asqalani. Imam Bukhari berkata: “Munkarul Hadisi Jiddan (Terlalu meriwayatkan hadis Munkar)” (rujuk: Tarikh al-Kabir,1/88). Ibnu Abi Hatim bertanya kepada ayahnya (Abu Hatim) tentang Muhammad bin Abi az-Zu'aiziyah,kata Abu Hatim: “La Yustaghlu Bihi,Munkarul Hadis (Tidak perlu sibukkan diri dengan (riwayat)nya,dia perawi hadis² Munkar)” (rujuk: Jarh wa at-Ta'dil,7/261). Juga dinilai Munkar oleh Ibnu Hibban,dengan katanya: “Tergolong dalam perawi² yg meriwayatkan hadis² Munkar daripada perawi² yg Mahsyur,sehinggakan sekiranya orang yg berada di dalam bidang hadis mendengar riwayat²nya,ketahuilah riwayatnya Maqlub (berbolak balik/tertukar). Tidak boleh berhujjah dengannya” (rujuk: al-Majruhin,2/224). Begitu juga Ibnu Hajar (rujuk: Lisan al-Mizan,5/165).

:: Hadis 2 ::
dari Ibnu A’bud,ia berkata,
“Ali bin Abi Thalib bertanya kepadaku: ‘wahai Ibnu A’bud,apakah engkau tahu apakah hak makanan?’ Aku pun berkata: ‘apa itu wahai Ibnu Abi Thalib?’ Dia menjawab: ‘hendaknya ia berdoa:

 بِسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيمَا رَزَقْتَنَا

Bismillah,Allahumma Bariklana Fima Rozaqtana

(Dengan nama Allah. Ya Allah,berkatilah makanan yang telah Engkau kurniakan kepada kami)’...”
(HR. Ahmad,no.1313. al-Baihaqi [rujuk: Syu'abul Iman,no.5640]. Ibnu Abi Syaibah [rujuk: al-Musannaf,no.24509]):

NOTA:
Hadis ini 'Dhaif' (lemah: tidak sahih) kerana perawi 'Ali bin A'bud (Ibnu A'bud) adalah perawi yg 'Majhul' (tidak dikenali). Kata 'Ali ibn al-Madini: “Laisa bi Ma’ruf (Tidak dikenali)” (rujuk: al-Mizzi,Tahdzib al-Kamal,20/321). Kata adz-Dzahabi (tentangnya): “La Yu'raf (tidak dikenali)” (rujuk: al-Mughni fi ad-Dhu'afa',81). Ibnu Hajar juga mengatakan perkara yg sama,beliau berkata: “Wa qad la yusamma fil isnad (mungkin dia tidak dinamakan dalam sanad),Majhul (tidak dikenali)” (rujuk: Taqrib at-Tahdzib,2/398).

:: Hadis 3 ::
dari Ibnu Abbas,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“..Apabila Allah memberi makanan kepada seseorang,maka hendaknya dia berkata:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَأَطْعِمْنَا خَيْرًا مِنْهُ

Allahumma Bariklana Fih,Wa Ath-'imna Khoiron Minhu

(Ya Allah,berilah keberkatan kepada kami dalam makanan ini dan berilah kami kebaikan dari makanan tersebut).
Dan barangsiapa yang diberikan minuman susu,maka hendaknya dia berkata:

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيهِ وَزِدْنَا مِنْهُ

Allahumma Bariklana Fih,Wa Zidna Minhu

(Ya Allah,berilah berkat kepada kami dalam minuman ini dan tambahkan untuk kami).”
(HR. at-Tirmidzi,no.3445. Abu Daud,no.3242. Ahmad,no.2438. Ibnu Majah,no.3313)

NOTA:
Hadis ini 'Dhaif' kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Ali bin Zaid bin 'Abdullah bin Jud'an (Abu al-Hasan),yg mana dia dinilai Dhaif oleh Abu Hatim ar-Razi,dengan katanya: “Laisa bi qowi,yuktabu hadisuhu,la yuhtajju bihi (Tidak kuat,ditulis hadisnya,tidak boleh berhujjah dengannya)” (rujuk: Jarh wa at-Ta'dil,6/186). Ketika imam Ahmad ibn Hanbal ditanya tentangnya: “Laisa bi Syai (Tiada nilai)”. Kata al-'Ajli: “Yuktabu hadisuhu,laisa bi qowi (ditulis hadisnya,dia tidak kuat)” (rujuk: al-Mizzi,Tahdzib al-Kamal,2/434).

ketiga² Hadis di atas tidak sahih dari Nabi ﷺ,tetapi bacaan doa sebelum makan yg 'Sahih' adalah dengan mengucapkan 'Bismillah' (dengan nama Allah) sahaja,berdasarkan dua hadis:

:: Hadis 4 ::
بِسْمِ اللَّهِ
dari Umar bin Abi Salamah,dia berkata,
“Sewaktu aku kecil di bawah jagaan Nabi ﷺ,tanganku sentiasa berlegar sekeliling talam (untuk mendapatkan makanan dan lauk). Nabi ﷺ berkata kepadaku: ‘Wahai Ghulam (anak),sebut nama Allah (baca ‘Bismillah’),makan dengan tangan kananmu dan makanlah (ambillah makanan) yang hampir denganmu”.
(HR. Bukhari,no.4957. Muslim,no.2022)

:: Hadis 5 ::
dari Aisyah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Apabila salah seorang dari kamu hendak makan makanan,maka ucapkanlah: Bismillah (Dengan nama Allah)...”
(HR. at-Tirmidzi,no.1858. dinilai 'Hasan Sahih' oleh at-Tirmidzi)

NOTA:
Sekalipun doa² 'Allahumma Bariklana..' tidak sahih,akan tetapi tidaklah menjadi masalah untuk 'sekali sekala' membacanya kerana ia hanyalah doa. Hukum berdoa dengan doa yg berasal dari hadis yg tidak sahih (sekalipun Maudhu'/Palsu),tidaklah berdosa,dengan syarat tidak berkata & meyakini bahawa doa tersebut adalah "Sunnah" atau "dari Nabi ﷺ". Namun melazimi 'Bismillah' sebelum makan adalah lebih afdhal (utama) kerana ia Sahih dari Nabi ﷺ dan akan mendapat pahala Sunnah.
Wallahua'lam Bissowab.

adapun Doa selepas makan,rujuk & klik di sini: 'Doa Selepas Makan (Yang Tidak Sahih & Doa Yang Sahih'

No comments:

Post a Comment