Wednesday, April 3, 2013

Sebesar Apapun Dosa, Allah Maha Pengampun!

:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Katakanlah (kepada hamba-hambaKu yang beriman) ‘Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap dirinya (pernah berbuat salah),janganlah kamu putus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni segala dosa. Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang’.”
(Az-Zumar [39]: ayat 53)

:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Allah berfirman:
‘Wahai anak Adam! Sekiranya engkau berdoa dan mengharap kepada-Ku,nescaya aku akan mengampunimu,dan aku tidak peduli. Wahai anak Adam! Sekiranya dosamu banyak sehingga memenuhi setinggi langit kemudian engkau memohon ampun kepada-Ku nescaya aku akan mengampunimu,dan aku tidak peduli. Wahai anak Adam,sekiranya engkau datang kepada dengan dosa yang hampir-hampir memenuhi bumi kemudian bertemu dengan-Ku tanpa mensyirikkan Aku dengan apa-apa pun,nescaya Aku akan mendatangimu dengan memberikan keampunan yang sama keluasannya seperti bumi’.”
(HR. at-Tirmidzi,no.3540)

NOTA:
Hadis ini diperselisihi status kesahihannya. Yang menilai 'Sahih' akan hadis ini adalah Imam Ibnu Rajab al-Hanbali,dengan katanya: "Isnadnya tidak mengapa" (rujuk: Jami' al-'uluw wal hikam,2/400). Dinilai 'Hasan' oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Sahih al-Jami',no.4214). Syaikh Musthofa al-'Adawi pula menilai hadis ini sebagai 'Dhaif' dalam video beliau,begitu jg imam at-Tirmidzi menilai hadis ini sebagai 'Dhaif' selepas meriwayatkan hadis ini dengan katanya 'Hasan Gharib'.

:: Hadis 2 ::
dari Abu Dzar,bahawa Nabi ﷺ bersabda,Allah berfirman,
“Wahai anak Adam,selama engkau memohon kepada-Ku dan berharap kepada-Ku,maka Aku akan ampuni apa yang telah kamu lakukan dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam,jika dosa-dosamu setinggi awan di langit kemudian engkau meminta ampun kepada-Ku,maka Aku akan ampuni. Wahai anak Adam,jika engkau datang membawa kesalahan sepenuh bumi,kemudian engkau datang kepada-Ku tanpa menyekutukan Aku dengan sesuatu apapun,nescaya Aku akan datang kepadamu dengan ampunan sebesar itu pula. Wahai anak Adam,jika kamu melakukan dosa sehingga dosa kamu memenuhi langit,lalu kamu memohon ampun kepada-Ku,nescaya Aku mengampuni kamu tanpa peduli.”
(HR. Ahmad,no.20499 & 20529. Darimi,no.2669. dinilai 'Hasan' oleh Syaikh Syu'aib al-Arnauth dan Syaikh Husain Salim Asad)

No comments:

Post a Comment