Thursday, April 4, 2013

Maksud 'Fitnah Lebih Besar (Dosanya) Daripada Pembunuhan' Dalam al-Quran

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan bunuhlah mereka (musuh yang memerangi kamu) di mana sahaja kamu dapati mereka,dan usirlah mereka dari tempat yang mereka telah mengusir kamu. Dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan dan janganlah kamu memerangi mereka di sekitar masjid al-Haraam sehingga mereka memerangi kamu di situ. Oleh itu,kalau mereka memerangi kamu (di situ),maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang kafir.”
(al-Baqarah [2]: ayat 191)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad),mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati. Katakanlah: “Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar,tetapi perbuatan menghalangi (orang-orang Islam) dari jalan Allah dan perbuatan kufur kepadaNya,dan juga perbuatan menyekat (orang-orang Islam) ke Masjid al-Haraam (di Makkah),serta mengusir penduduknya dari situ,(semuanya itu) adalah lebih besar lagi dosanya di sisi Allah. Dan (ingatlah),angkara fitnah itu lebih besar (dosanya) daripada pembunuhan (semasa perang dalam bulan yang dihormati). Dan mereka (orang-orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (mahu) memalingkan kamu dari ugama kamu kalau mereka sanggup (melakukan yang demikian). Dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), 
lalu ia mati sedang ia tetap kafir,maka orang-orang yang demikian,rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat,dan mereka itulah ahli neraka,kekal mereka di dalamnya (selama-lamanya).”
(al-Baqarah [2]: ayat 217)

NOTA:
Imam ath-Thobari menukilkan pendapat kalangan Salaf tentang makna ‘fitnah’ dalam ayat ini adalah ‘Syirik’,maka ayat ini bermaksud penentangan kaum kafir musyrikin terhadap orang Mukmin sehingga dia kembali menjadi musyrik,adalah lebih dahsyat dan lebih memudaratkan berbanding dia dibunuh dalam keadaan dia tetap berpegang teguh pada agamanya (Islam). Beliau turut menukilkan pandangan Mujahid yang mempunyai maksud yang sama dalam hal ini (rujuk: Jami’ul Bayan fi Ta’wil al-Qur’an,3/565). Menurut Imam al-Qurthubi pula,ayat ini turun berkenaan salah seorang sahabat yang bernama Waqid bin Abdillah at-Tamimi r.a yang telah membunuh ‘Amru bin al-Hadhrami pada akhir bulan Rejab (salah satu bulan haram) dalam satu ekspedisi bersama beberapa orang sahabat yang lain,dalam usaha menangani ancaman musyrikin Quraish di Mekah. Maka,fitnah dalam ayat ini merujuk kepada usaha orang kafir untuk memaksa kaum Muslimin supaya kembali kepada kekufuran,dan ia adalah lebih besar kemudaratannya berbanding usaha balas kaum Muslimin untuk kembali memerangi mereka meskipun pada bulan-bulan haram (rujuk: Tafsir al-Qurthubi,2/351 dan 3/46). Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment