Wednesday, October 28, 2015

Jangan Menjadi Polis, Pemimpin, Pengutip Cukai Di Bawah Pemerintah Zalim

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Akan datang pada akhir zaman para pemimpin yang zalim,menteri-menteri yang fasik,para hakim yang melakukan pengkhianatan dan para fuqaha yang berbohong. Sesiapa yang sempat berada di zaman tersebut,jangan kamu menjadi pengutip cukai,penyelia dan penguasa bagi pihak mereka.”
(HR. at-Thabrani [rujuk: al-Mu’jam as-Saghir,1/340,no.564] & Mu’jam al-Awsath,4/277,no.4190])

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Akan datang pada akhir zaman para pemimpin yang zalim,menteri-menteri yang fasik,para hakim yang melakukan pengkhianatan dan para fuqaha yang berbohong. Sesiapa yang sempat hidup di zaman mereka,jangan dia menjadi wakil,pengutip cukai,orang yang menjaga perbendaharaan dan juga penguasa bagi pihak mereka.”
(HR. Khatib al-Baghdadi [rujuk: Tarikh Baghdad,11/577,no.5358])

NOTA:
Hadis ini dinilai 'Dhaif' oleh Syaikh al-Albani (rujuk: irwa' al-Ghalil,8/280,no.2665),dan Syaikh Syu'aib al-Arnauth (rujuk: Sahih Ibnu Hibban tartib Ibn Balban,nota kaki hadis no.4586). Juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Muqbil al-Wada’i (rujuk: as-Sahih al-Musnad Min Dala’il an-Nubuwwah,570). Hadis ini Dhaif kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yang bernama Daud bin Sulaiman al-Khurasani. Tetapi hadis ini lemah dari segi penisbahan kepada Rasulullah sahaja. Tidak menafikan bahawasanya ada larangan bersekutu/bertolong-tolongan dengan penguasa yang zalim.
Wallahua'lam.