Thursday, April 4, 2013

Membunuh Orang Islam Dengan Sengaja

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan Sesiapa yang membunuh seorang muslim dengan sengaja,maka balasannya neraka Jahanam. Dia kekal di dalamnya. Allah memurkai dan melaknatnya. Dan Allah menyediakan azab yg amat berat baginya.”
(an-Nisa' [4]: ayat 93)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. Dan sesiapa yang dibunuh secara zalim,maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu,janganlah ia melampau dalam menuntut balas bunuh itu,kerana sesungguhnya ia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum syara‘).”
(al-Isra’ [17]: ayat 33)

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin Mas‘ud,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak halal darah seorang Muslim yang bersaksi bahawa tidak ada tuhan yang berhak disembah selain Allah,dan bahawa aku adalah utusan Allah kecuali dengan salah satu dari tiga perkara; nyawa (dibalas) dengan nyawa,orang yang telah berkahwin yang berzina,dan orang yang melepaskan (meninggalkan) diri daripada agamanya serta meninggalkan Jemaah (kaum Muslimin).”
(HR. Bukhari,no.6878. Muslim,no.1676)

:: Hadis 2 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amru,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Kehancuran dunia itu lebih ringan di sisi Allah berbanding pembunuhan seorang lelaki muslim.”
(HR. an-Nasa’ie,no.3998. at-Tirmidzi,no.1395)

NOTA:
Kata imam at-Tirmidzi,hadis ini terdapat dua riwayat. Riwayat pertama memarfu’kan ke atas Nabi ﷺ (menisbahkan kata-kata ini kepada Rasulullah),dan riwayat kedua memauqufkan ke atas ‘Abdullah bin ‘Amru. Riwayat yang mauquf lebih sahih (rujuk: Jami’ at-Tirmidzi,no.1395).

No comments:

Post a Comment