Thursday, April 4, 2013

Niat Baik Dapat Pahala,Niat Jahat Tidak Dapat Apa-Apa

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
”Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu). Dan kalaulah (amal yang seberat zarrah) itu amal kebajikan,nescaya akan menggandakannya dan akan memberi dari sisi-Nya,pahala yang amat besar.”
(an-Nisa’ [4]: ayat 40)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat),maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan,maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya (sedikitpun).”
(al-An’am [6]: ayat 160)

:: Hadis ::
dari Ibnu Abbas,Nabi ﷺ bersabda bahawa Allah 'Azza Wa Jalla berfirman:
“Sesungguhnya Allah telah menetapkan kebaikan dan keburukan,kemudian menjelaskannya. Maka sesiapa yang hendak mengerjakan suatu kebaikan tetapi dia tidak jadi melaksanakannya,maka Allah menetapkan niatnya itu baginya 1 kebaikan yang sempurna di sisi-Nya. Dan jika dia hendak mengerjakannya lalu melaksanakannya,maka Allah menuliskan itu baginya 10 kebaikan sehingga 700 kali ganda,bahkan berkali-kali ganda banyaknya di sisi-Nya. Adapun sesiapa yang merancang untuk melakukan mana-mana keburukan dan dia tidak melaksanakannya,maka Allah menuliskan itu baginya sebagai satu kebaikan yang sempurna di sisi-Nya. Dan jika dia berniat untuk mengerjakannya lalu melaksanakannya,maka Allah menetapkannya sebagai 1 keburukan di sisi-Nya.”
(HR. Bukhari,no.6491. Muslim,no.131)

No comments:

Post a Comment