:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Orang paling nikmat di dunia dalam kalangan penghuni neraka didatangkan pada hari kiamat, lalu dicelupkan sekali ke dalam neraka. Setelah itu, dikatakan kepadanya: ‘Wahai anak cucu Adam, adakah engkau pernah melihat kebaikan sedikit pun? Adakah engkau pernah merasakan kenikmatan sedikit pun?’ Dia menjawab: ‘Tidak,demi Allah, wahai Tuhan.’ Kemudian didatangkan pula orang yang paling sengsara di dunia dalam kalangan penghuni syurga. Kemudian dicelupkan sekali ke dalam syurga, setelah itu dikatakan kepadanya: ‘Wahai anak cucu Adam, adakah engkau pernah melihat kesengsaraan sedikit pun? Adakah engkau pernah merasa sengsara sedikit pun?’ Dia menjawab: ‘Tidak, demi Allah, wahai Tuhan, aku tidak pernah merasa sengsara sedikit pun dan aku juga tidak pernah melihat kesengsaraan pun’.”
(HR. Muslim,no.2807)
:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Pada hari kiamat dikatakan kepada penghuni dunia yang kafir yang paling senang: ‘Celupkan sekali dia ke dalam nereka’. Setelah dicelupkan dia dikeluarkan. Lalu ditanya kepadanya: ‘Wahai fulan, adakah kamu pernah mendapat kenikmatan dalam hidupmu?’ Dia menjawab: ‘Tidak ada kebaikan yang pernah kuperolehi’. Kemudian dibawa orang yang beriman yang paling susah dan amat banyak sekali mendapat bencana, lalu dikatakan padanya: ‘Celupkan dia sekali ke dalam syurga’. Kemudian ditanya kepadanya: ‘Adakah kamu pernah merasakan kesusahan dan bencana?’ Doa menjawab: ‘Tidak ada kesusahan dan bencana yang pernah kurasakan’.”
(HR. Ibnu Majah,no.4312. dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih Ibnu Majah,no.3506])
NOTA:
Maksudnya, azab neraka membuatkan penghuni neraka lupa dengan nikmat-nikmat yang Allah bagi ketika di dunia (walaupun ketika di dunia, orang itu adalah orang paling kaya, mewah dan hidup bahagia), tetapi disebabkan azab dalam neraka yg begitu dahsyat, buatkan penghuni neraka itu seolah-olah ‘hilang ingatan’. Begitu juga dengan nikmat di dalam syurga, ia membuatkan seseorang yang hidup menderita ketika di dunia menjadi lupa dengan penderitaannya ketika di dunia, disebabkan nikmat syurga yg begitu ‘dahsyat’.
Wallahua’lam.
Saturday, July 9, 2022
Hamba Allah Yang 'Dicelup' Sekali Ke Dalam Neraka & Hamba Yang 'Dicelup' Ke Dalam Syurga
Luas Dan Dalamnya Neraka
:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,Nabi ﷺ bersabda,
“Neraka Jahannam tidak berhenti bertanya: ‘Masihkah ada tambahan? (Qaf [50]: ayat 30)’, sampai Allah Rabbul ‘Izzati meletakkan telapak kaki-Nya di sana hingga neraka berkata: ‘Cukup! cukup! demi kemuliaan-Mu!’, hingga sebahagian penghuni neraka menghimpit sebahagian yang lainnya.”
(HR. Bukhari,no.6661. Muslim,no.2848. at-Tirmidzi,no.3195)
:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,Nabi ﷺ bersabda,
“Neraka Jahannam sentiasa dilempar (penghuni Neraka) dan ia (Neraka) selalu bertanya: ‘Masih ada tambahan?’ hingga Rabbul ‘Izzah meletakkan kaki-Nya kemudian sebahagiannya terhimpun dengan sebahagian yang lain. Ia (Neraka) berkata: ‘Cukup,cukup! Demi keagungan dan kemuliaan-Mu!’. Di syurga sentiasa ada lebihan (ruang) hingga Allah menciptakan makhluk untuknya, lalu Ia menempatkan mereka di (tempat) lebihan syurga.”
(HR. Bukhari,no.7384. Muslim,no.2848)
:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Syurga dan neraka saling berdebat. Neraka berkata: ‘Orang-orang sombong dan bengis memasukiku’. Syurga berkata: ‘Sedangkan aku, tiada yang memasukiku selain orang-orang lemah dan hina (pada pandangan manusia)’. Lalu Allah berfirman kepada syurga: ‘Kau adalah rahmat-Ku, denganmu Aku rahmati siapa sahaja yang Aku kehendaki dari hamba-hamba-Ku’. Kemudian Allah berfirman kepada neraka: ‘Kau adalah azab-Ku, denganmu Aku menyiksa sesiapa pun yang Aku kehendaki. Dan masing-masing dari keduanya mempunyai isinya sendiri’. Adapun neraka tidak terisi penuh sehingga Allah meletakkan kaki-Nya, kemudian neraka berkata: ‘Cukup! cukup!’ Saat itulah neraka penuh dan sebahagiannya menindih sebahagian yang lain. Allah tidak menzalimi seorang pun dari makhluk-Nya. Sedangkan syurga, Allah menciptakan penghuninya.”
(HR. Bukhari,no.4850)
:: Hadis 4 ::
dari Abdullah bin Mas'ud,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Pada hari itu Neraka Jahannam didatangkan, ia mempunyai 70,000 tali. Setiap tali terdapat 70,000 malaikat yang akan menariknya.”
(HR. Muslim,no.2842)
:: Hadis 5 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Kami pernah bersama Nabi ﷺ, tiba-tiba tendengar suara sesuatu yang jatuh berdebuk. Nabi ﷺ bertanya: ‘Tahukah kamu itu apa?’ Kami menjawab: ‘Allah dan rasul-Nya lebih tahu’. Baginda bersabda: ‘Itu adalah batu yang dilemparkan ke dalam neraka sejak 70 tahun yang lalu dan ia baru sampai di dasar neraka saat ini’.”
(HR. Muslim,no.2844)
Thursday, July 7, 2022
Berlaku Adil Kepada Orang Yang Kamu Benci
:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran. Dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu, mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa saja) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.”
(al-Maidah [5]: ayat 8)
:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻberfirman:
“Hendaklah kamu semua berlaku adil, kerana Allah suka kepada orang yang adil.”
(al-Hujurat [49]: ayat 9)
:: Hadis ::
dari ‘Urwah bin al-Zubair,dia berkata,
“Bahawa ada seorang wanita mencuri ketika Rasulullah ﷺ dalam peperangan al-Fath (pembukaan Kota Makkah). Kaumnya segera datang kepada Usamah bin Zaid untuk meminta pertolongan daripadanya. ‘Urwah berkata: ‘Ketika Usamah berbicara dengan Nabi ﷺ tentang wanita itu, berubah riak wajah Rasulullah ﷺ dan baginda bersabda: ‘Adakah engkau bercakap dengan aku mengenai tentang salah satu daripada hukuman Allah?’ Usamah berkata: ‘Mintalah keampunan untukku wahai Rasulullah’. Pada siang hari, Rasulullah ﷺ berdiri untuk berkhutbah. Baginda memuji Allah selayaknya, kemudian bersabda: ‘Adapun selepas itu, sesungguhnya yang membinasakan bangsa sebelum kamu ialah sekiranya yang mencuri daripada kalangan kamu ialah golongan bangsawan maka mereka akan dibiarkan (dibebaskan dari hukuman). Namun, sekiranya yang mencuri daripada kamu ialah golongan yang lemah (miskin), maka mereka akan dijatuhkan hukuman hudud. Demi jiwa Muhammad ditangan-Nya, sekiranya Fathimah binti Muhammad mencuri, maka aku akan memotong tangannya’. Kemudian baginda mengarahkan agar wanita itu dipotong tangannya. Setelah itu, dia bertaubat bersungguh-sungguh, kemudian dia berkahwin. ‘Aisyah berkata: ‘Setelah itu, dia selalu datang kepadaku dan aku menyampaikan permintaannya kepada Rasulullah ﷺ’.”
(HR. Bukhari,no.4304)
Ahli Syurga Akan Melihat Allah & Melihat-Nya Adalah Nikmat Yang Paling Besar
:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Pada hari akhirat itu, wajah (orang-orang yang beriman) berseri-seri, melihat kepada Tuhannya”.
(al-Qiamah [75]: ayat 22-23)
:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Untuk orang-orang yang berusaha menjadi amalnya baik akan dikurniakan segala kebaikan, serta satu tambahan yang mulia..”
(Yunus [10]: ayat 26)
:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Mereka beroleh apa yang mereka kehendaki di situ, dan di sisi Kami ada lagi tambahan (limpah kurnia yang tidak terlintas di hati mereka)”.
(Qaf [50]: ayat 35)
:: Hadis 1 ::
dari Suhaib,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila penduduk syurga memasuki syurga, berfirman Allah Tabaraka wa Ta‘ala: ‘Apakah kamu ingin Aku tambahkan lagi nikmat kepadamu?’ Mereka menjawab: ‘Bukankah Engkau telah memutihkan wajah-wajah kami? Bukankah Engkau telah memasukkan kami ke dalam syurga dan menyelamatkan kami dari api neraka?’ Lalu Allah membuka hijab (pembatas), dan tidaklah mereka itu diberikan sesuatu yang lebih mereka cintai berbanding nikmat melihat Tuhan mereka”.
(HR. Muslim,no.181. Ibnu Majah,no.187)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, adakah kami akan melihat Tuhan kami pada hari kiamat nanti?” Maka Rasulullah ﷺ bersabda: “Apakah kamu kesulitan melihat bulan ketika malam purnama?” “Tidak”, Jawab para sahabat. Rasulullah bertanya lagi: “Apakah kamu kesulitan melihat matahari yang tidak berawan?” Para sahabat menjawab: “Tidak, ya Rasulullah”. Nabi bersabda: “Sesungguhnya kamu akan melihat-Nya...”
(HR. Bukhari,no.7437. Muslim,no.267)
:: Hadis 3 ::
dari Jarir,dia berkata,
“Suatu hari kami duduk-duduk bersama Nabi ﷺ. Tiba-tiba baginda melihat bulan yang ketika itu bulan purnama lalu baginda bersabda:
‘Kamu akan melihat Tuhan sebagaimana kamu melihat bulan ini, kamu tidak akan mempunyai masalah untuk melihat-Nya..”
(HR. Bukhari,no.7434. Muslim,no.633)
NOTA:
maksud ‘kamu tidak akan mempunyai masalah untuk melihat-Nya’ ialah ahli syurga tidak perlu bersesak-sesak semata-mata untuk melihat Allah, kerana semua pasti dapat melihat-Nya dengan jelas.
:: Hadis 4 ::
dari 'Abdullah bin Qais,Nabi ﷺ bersabda,
“Ada dua taman syurga dari perak, bekas makanan dan minuman serta segala yang ada di dalamnya dari perak. Ada dua taman syurga diperbuat dari emas, bekas makanan dan minuman serta segala yang ada di dalamnya dari emas. Tiada yang menghalang kaum itu (orang-orang beriman) melihat kepada Tuhan mereka melainkan selendang keangkuhan di wajah-Nya dalam syurga ‘Adn (yang kekal abadi).”
(HR. Bukhari,no.4878. Muslim,no.180)
Wednesday, July 6, 2022
Ganjaran Di Akhirat Untuk Orang Yang Kematian Anak Kecil
:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda kepada para wanita Ans̄ar,
“ Tidaklah mati tiga orang anak kepada salah seorang dari kamu, lalu si ibu itu menyerahkan hal itu kepada Allah melainkan wanita itu akan masuk syurga. Seorang wanita daripada mereka bertanya: ‘Bagaimana jika dua orang ya Rasulullah?’ Baginda menjawab: ‘Atau jika dua orang (si ibu tetap mendapat kelebihan itu)’.”
(HR. Muslim,no.2632)
:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,Nabi ﷺ bersabda,
“Tidak seorang muslim pun yang mati tiga orang anaknya yang belum baligh kecuali Allah memasukkannya ke dalam syurga kerana limpah rahmat-Nya kepada mereka”.
(HR. Bukhari,no.1381. an-Nasaie,no.1850)
:: Hadis 3 ::
dari Abu Hassan,dia berkata,
“Aku bertanya kepada Abu Hurairah tentang keadaan dua anakku kecilku yang telah meniggal dunia: ‘Boleh tidak engkau menyampaikan kepadaku satu hadis daripada Rasulullah ﷺ yang boleh memujuk jiwa-jiwa kami kerana kematian ini?’ Jawab Abu Hurairah: ‘Boleh, anak-anak mereka ialah Da‘amis̄ Syurga. Salah seorang daripada mereka menemui ayah mereka, atau ibu bapa, lalu menarik bajunya, atau menarik tangannya, seperti aku menarik hujung jahitan bajumu ini. Anak itu tidak akan melepaskannya sehingga Allah memasukkannya dan ibu bapanya ke syurga’.”
(HR. Muslim,no.2635)
NOTA:
Tentang makna “Da‘amis̄”, imam an-Nawawi berkata: “Da’amis̄ itu bererti ahli syurga yang kecil, asalnya ialah du’mūs yang bermaksud haiwan-haiwan kecil yang berada di dalam air, mereka tidak berpisah dengannya. Ertinya, anak-anak kecil di dalam syurga tidak berpisah darinya” (rujuk: Syarh Sahih Muslim,16/182). Berkata imam Ibn al-Atsir: “Mereka itu bebas bergerak di dalam syurga, masuk ke dalam rumah-rumahnya, tiada apa yang menghalang mereka daripada suatu tempat, seperti perangai kanak-kanak ketika di dunia, tiada siapa yang boleh menghalang mereka memasuki haram (yakni kawasan peribadi satu-satu keluarga), tiada siapa yang perlu berhijab bila dengan mereka” (rujuk: al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Atsar,2/289)
:: Hadis 4 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Seorang wanita datang menemui Nabi ﷺ sambil membawa bayi lelakinya. Dia berkata: ‘Wahai Nabi Allah, doakan bayi lelaki ku ini. Sesungguhnya aku telah mengebumikan tiga orang anak aku’. Baginda bertanya: ‘Engkau telah mengebumikan tiga orang anak?’ Beliau menjawab: ‘Ya’. Baginda bersabda: ‘Sesungguhnya engkau telah menghadang dengan penghadang yang kuat daripada api neraka’.”
(HR. Muslim,no.2636)
:: Hadis 5 ::
dari Mu‘awiyyah bin Qurrah,dari ayahnya,
“Bahawa seorang lelaki datang kepada Nabi ﷺ bersama dengan seorang anak lelakinya. Nabi ﷺ bertanya kepada lelaki itu: ‘Adakah engkau menyayanginya?’ Lelaki itu menjawab: ‘Ya Rasulullah, aku mencintai Allah sebagaimana aku menyayanginya’. Kemudian, selepas hari tersebut, baginda tidak melihat lagi anak lelaki itu. Baginda bertanya: ‘Apa yang sedang dilakukan oleh anak si fulan?’ Para sahabat menjawab: ‘Ya Rasulullah, dia telah meninggal dunia’. Nabi ﷺ berkata kepada ayahnya: ‘Adakah engkau suka jika engkau mendatangi pintu syurga, lalu engkau mendapati anakmu sedang menunggumu di sana?’ Seorang sahabat bertanya: ‘Adakah itu kes yang khusus atau ia umum untuk anak kami semua?’ Baginda menjawab: ‘Ia untuk kamu semua’.”
(HR. Ahmad,no.15595. hadis ini sanadnya dinilai ‘Sahih’ oleh al-Hakim [rujuk: al-Mustadrak] dan Syaikh Syu‘aib al-Arnauth [rujuk: semakan beliau kepada Musnad Ahmad])
:: Hadis 6 ::
dari Abu Musa al-Asy‘ari,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Apabila anak seorang hamba meninggal dunia, Allah berfirman kepada malaikat-Nya: ‘Kamu telah mencabut nyawa anak hamba-Ku?’ Mereka berkata: ‘Ya’. Allah berfirman: ‘Kamu telah mencabut nyawa buah hatinya?’ Mereka menjawab: ‘Ya’. Allah berfirman: ‘Apa yang diucapkan oleh hamba-Ku ketika itu?’ Mereka berkata: ‘Ia memujimu dan mengucapkan istirja’ (innaa lilaahi wa innaa ilaihi rooji’uun)’. Allah berfirman: ‘Binakan untuk hamba-Ku ini satu rumah di syurga dan namakan ia Baitul H̱amdi (rumah pujian).”
(HR. at-Tirmidzi,no.1021. Dinilai 'Hasan Gharib' oleh imam at-Tirmidzi)
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.
NOTA (2):
Hadis-hadis ini hanya menyebutkan tentang kematian anak kecil yang belum baligh. Sebahagian ulama’ mengatakan, hadis² ini juga termasuk bayi yang keguguran. Kata Imam an-Nawawi: “Seorang anak yang meninggal dunia akan menjadi penghalang daripada api neraka, begitu juga anak yang keguguran” (rujuk: al-Majmu’ Syarah al-Muhadzzab,5/295)
Tuesday, July 5, 2022
Amalan Sedikit Tetapi Istiqamah Lebih Allah Cintai
:: Hadis 1 ::
dari ‘Aisyah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Amalan-amalan yang paling dicintai oleh Allah (yang dilakukan oleh hamba-Nya) ialah yang paling berkekalan sekalipun sedikit.”
(HR. Bukhari,no.6464. Muslim,no.783)
:: Hadis 2 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Bahwa Nabi ﷺ pernah ditanya: ‘Apakah amalan yang paling dicintai Allah?’ Dia menjawab: ‘Yang dikerjakan terus menerus walaupun sedikit’. Kemudian baginda bersabda: ‘Beramallah sesuai dengan kemampuan kamu’.”
(HR. Bukhari,no.6465)
:: Hadis 3 ::
dari ‘Aisyah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“..Wahai sekalian manusia, hendaklah kamu beramal mengikut kemampuanmu, kerana Allah tidak akan pernah jemu hingga kamu sendiri yang jemu. Sesungguhnya, amalan yang paling disukai Allah adalah amalan yang dikerjakan secara terus menerus, meskipun sedikit..”
(HR. Muslim,no.782)
Larangan Membunuh Orang Bukan Islam Tanpa Sebab Yang Dibenarkan
:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Nabi ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang membunuh kafir mu‘ahad (orang kafir yang memeterai perjanjian damai dengan orang Islam), dia tidak akan dapat mencium bau syurga. Padahal bau syurga dapat dicium dari jarak sejauh 40 tahun perjalanan.”
(HR. Bukhari,no.3166)
:: Hadis 2 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amru,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa membunuh ahli dzimmah (orang kafir yang berada dalam perlindungan pemerintahan Islam), maka dia tidak akan mencium bau syurga, padahal bau syurga tersebut dapat dihidu dari jarak 40 tahun perjalanan.”
(HR. Ahmad,no.6457. an-Nasaie,no.4669. dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih Targhib wa at-Tarhib,no.2452])
Sayangi Penduduk Bumi Nescaya Allah Akan Sayang Kepadamu
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Orang-orang yang penyayang itu akan dikasihi oleh ar-Rahman (Allah yang Maha Penyayang). Kasihilah yang ada di bumi, nescaya kamu akan dikasihi oleh yang di atas langit. Lafaz ar-Rahim (rahim atau kasih sayang) itu diambil dari lafaz ar-Rahman, maka sesiapa yang menyambung tali silaturrahim, nescaya Allah akan menyambungnya (dengan rahmat-Nya) dan sesiapa yang memutus tali silaturrahim, maka Allah akan memutuskannya (dari rahmat-Nya).”
(HR. at-Tirmidzi,no.1924. dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)
:: Hadis 2 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Nabi ﷺ bersabda,
“Orang penyayang, akan disayangi oleh Ar-Rahman. Sayangilah penduduk bumi, nescaya kamu akan disayangi oleh penduduk di langit.”
(HR. Abu Daud,no.4941. Ahmad,no.6206)
NOTA:
Hadis 1 & 2 ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi (dalam video beliau), katanya: “Sanadnya Dhaif”. Akan tetapi, makna hadis ini benar. Kerana terdapat hadis sahih yang lain yang menguatkan makna kedua² hadis ini:
:: Hadis 3 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Hendaklah kamu menyayangi, nescaya kamu akan disayangi. Maafkanlah, nescaya kamu dimaafkan. Celakalah kepada Aqma‘ul Qoul (orang yang mendengarkan perkataan, namun tidak beramal dengannya), dan celaka bagi orang yang terus-menerus melakukan dosa, padahal dia mengetahuinya”.
(HR. Bukhari [rujuk: al-Adab al-Mufrod,no.380]. Ahmad,no.6541)
:: Hadis 4 ::
dari Jarir bin ‘Abdullah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Siapa yang tidak menyayangi, dia tidak akan disayangi”.
(HR. Bukhari,no.6013)
:: Hadis 5 ::
dari Jarir bin ‘Abdillah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Siapa yang tidak merahmati (mengasihi) manusia yang lain, dia tidak akan dirahmati oleh Allah ‘azza wa jalla.”
(HR. Bukhari,no.7376. Muslim,no.2319. Ini lafaz riwayat Muslim)