Monday, February 22, 2016

Rasulullah Suka Makan Labu

:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Seorang tukang jahit menjemput Nabi ﷺ pada jamuan makan yang disediakannya dan aku pergi bersama Nabi ﷺ. Maka dihidang roti gandum dan kuah yang didalamnya mengandungi labu dan daging. Aku melihat Nabi ﷺ mengambil (memilih) labu disekeliling mangkuk. Dan setelah hari itu,aku menyukai labu.”
(HR. Bukhari,no.5436)

:: Hadis 2 ::
dari Anas,dia berkata,
“Aku melihat Nabi ﷺ dihidangkan kuah yang didalamnya terdapat labu dan daging,dan aku melihatnya mengambil (memilih) labu dan memakannya.”
(HR. Bukhari,no.5437)

:: Hadis 3 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Seorang tukang jahit menjemput Rasulullah ﷺ pada jamuan makan yang disediakannya. Maka aku pergi bersama Rasulullah ﷺ ke jamuan makannya. Dihidangkan kepada Rasulullah ﷺ roti gandum,kuah berisi labu dan daging. Aku melihat Rasulullah ﷺ mengambil (memilih) labu disekitar Sahfah (piring besar). Maka aku pun menyukai labu sejak dari hari itu.”
(HR. Bukhari,no.5439)

:: Hadis 4 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Aku melihat Rasulullah ﷺ memilih-milih labu di dalam Sahfah (piring besar). Maka sejak itu aku sentiasa menyukainya (labu).”
(HR. Tirmidzi,no.1850. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

No comments:

Post a Comment