Wednesday, June 21, 2023

Mengatakan ‘Dosa Sekian Lebih Baik Dari Dosa Sekian’

dari 'Abdullah ibnu Mas'ud,dia berkata,
“Aku bersumpah dengan nama Allah lalu aku mendustai (sumpah itu),lebih aku sukai daripada aku bersumpah dengan selain-Nya,meskipun aku jujur (menunaikan sumpah itu)”.
(HR. Abdurrazaq,no.15929)

NOTA:
Hadis ini 'Sahih' kerana kata imam al-Mundziri (tentang sanad hadis ini): “Dan perawinya adalah perawi yg sahih” (rujuk: at-Targhib,5/209). Kata imam al-Haitsami: “Dan rijalnya adalah rijal yg sahih” (rujuk: al-Majma',4/177). Hadis ini juga dinilai 'Sahih' oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Irwa' al-Ghalil,no.2562).

Dari hadis ini dapat difahami bahawa dibolehkan untuk kita membandingkan di antara dua dosa dengan tujuan untuk membandingkan bahawa dosa pertama adalah dosa besar,akan tetapi dosa kedua itu lebih dahsyat dan besar dosanya daripada dosa yg pertama. Bukan dengan maksud/tujuan untuk meringan-ringankan dosa. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment