Thursday, June 22, 2023

Status Hadis: Wajib Berniat Puasa Pada Malam Hari

dari Hafsah,isteri Nabi ﷺ,bahawasanya Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang tidak berniat (pada malam hari) sebelum terbit fajar, maka tiada puasa baginya (pada hari tersebut).”
(HR. Abu Daud,no.2454. at-Tirmidzi,no.730. an-Nasaie,no.2331)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ (lemah: tidak sahih) & Ma’lul (cacat) oleh para Ulama’ Hadis. Yg rajih (tepat), hadis ini Mauquf (ucapan Hafsah), bukan Marfu’ (ucapan Nabi ﷺ). Imam al-Bukhari berkata tentang hadis ini: “Tidak marfu’ lebih tepat” (rujuk: al-Awsath,2/253). imam an-Nasaie berkata: “Yg benar di sisiku adalah Mauquf, tidak sahih akan marfu’nya, wallahua’lam. Sebab Yahya bin Ayyub (perawi dalam sanad ini) tidak kuat, dan hadis ibnu Juraij, dari az-Zuhri tidak terpelihara” (rujuk: al-Mizzi,at-Tuhfah,11/286). Imam at-Tirmidzi menyebut bahawa dia telah tersilap (iaitu disandarkan kepada Nabi ﷺ), lalu at-Tirmidzi berkata: “Ia adalah hadis yg di dalamnya terdapat idthirab (kekeliruan), dan yg sahih dari ibnu ‘Umar adalah Mauquf, dan (perawi) Yahya bin Ayyub adalah seorang yg Soduq (benar)” (rujuk: al-‘ilal al-Kabir,118). Imam Abu Hatim ar-Razi menyebutkan riwayat dari Abdullah bin Abi Bakr, dan perbezaannya, lalu dia berkata: “Diriwayatkan dari az-Zuhri, dari Hamzah bin ‘Abdullah bin ‘Umar, dari Hafsah ucapannya, bukan Marfu’, dan ini bagiku lebih (tepat) seperti” (rujuk: al-‘ilal,1/225,no.654). Syaikh Yusuf al-Qaradhawi berkata: “Bagi mereka yang mengamalkan hadis di atas, maka waktu niat baginya adalah sebelum fajar, sedangkan bagi mereka yang tidak berpegang dengan hadis di atas, boleh saja berniat sebelum atau sesudah fajar (apabila telah siang) sebagaimana mazhab Abu Hanifah yg membolehkan niat di lakukan sehingga tengah hari” (rujuk: Fiqh as-Siyam,105). Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment