Thursday, June 1, 2023

Hijab (Pembatas) Allah Adalah Cahaya

:: Hadis 1 ::
Dari Abu Musa al-Asy’ari,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ pernah berdiri di hadapan kami dan menyampaikan lima kalimat. Baginda ﷺ bersabda: ‘Sesungguhnya Allah tidak tidur dan tidak layak bagi-Nya tidur. Diangkat kepada-Nya amalan malam sebelum amalan siang. Hijab-Nya adalah cahaya. Sekiranya hijab itu terangkat,nescaya sinaran wajah-Nya akan membakar semua makhluk yang tercapai oleh pandangan-Nya’.”
(HR. Muslim,no.179)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Dzar,dia berkata,
“Aku bertanya kepada Rasulullah ﷺ: ‘Adakah kamu melihat Rabb-mu (ketika peristiwa Mi'raj)?’ Baginda menjawab: ‘Ada cahaya,bagaimana mungkin aku boleh melihat-Nya’.”
(HR. Muslim,no.178)

:: Hadis 3 ::
dari Suhaib,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila seorang ahli syurga memasuki syurga,Allah Tabaraka wa Ta’ala berfirman: ‘Apakah kamu ingin aku tambahkan lagi nikmat kepadamu?’ Mereka menjawab: ‘Tidakkah Engkau telah memutihkan wajah-wajah kami? Tidakkah Engkau telah memasukkan kami ke dalam syurga dan menyelamatakan kami daripada api neraka?’ Lalu Allah membuka hijab (membuka pembatas-Nya dan menampakkan diri-Nya),dan tidaklah mereka itu diberikan sesuatu yang lebih mereka cintai berbanding nikmat melihat Tuhan mereka Allah ‘Azza wa Jalla.”
(HR. Muslim,no.181. Ibnu Majah,no.187)

No comments:

Post a Comment