Tuesday, August 30, 2022

6 Doa Keluar Rumah

:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barang siapa yang berkata (iaitu apabila ia keluar rumah):
بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
Bismillahi Tawakkaltu ‘alAllah, La H̱awla Wala Quwwata illa Billah
(Dengan Nama Allah, aku bertawakkal kepada-Nya dan tiada daya dan kekuatan melainkan daripada Allah),
maka akan dikatakan kepadanya (iaitu para malaikat mendoakannya): ‘Sesungguhnya kamu akan dicukupi dan akan dilindungi, dan syaitan akan menjauhkan daripadanya’.”
(HR. at-Tirmidzi,no.3426. Abu Daud,no.5095)

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’ & Munqothi’ (terputus sanad) kerana hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu Juraij dari Ishaq bin ‘Abdullah bin Abu Thalhah. Imam at-Tirmidzi bertanya kepada imam al-Bukhari tentang hadis ini, kata imam al-Bukhari, dia tidak tahu bahawa Ibnu Juraij mendengar daripada Ishaq (rujuk: al-‘ilal al-Kabir,1/362). Imam ad-Daraquthni juga mengatakan perkara yg sama, kata ad-Daraquthni: “Yang benar, Ibnu Juraij tidak mendengar dari Ishaq” (rujuk: al-‘ilal,12/12-13).

:: Hadis 2 ::
 بِسْمِ اللَّهِ ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Jika seseorang keluar dari pintu rumahnya atau dari pintu tempat tinggalnya, maka dia akan di sertai oleh dua Malaikat yang diwakilkan dengannya. Jika dia mengatakan ‘Bismillah (dengan nama Allah)’, maka dua malaikat tersebut akan menjawab: ‘Kamu telah diberi petunjuk’. Jika dia mengucapkan ‘Laa H̱awla Walaa Quwwata illa Billah (Tiada daya dan upaya kecuali dengan kehendak Allah)’, maka kedua Malaikat tersebut akan berkata: ‘Kamu telah di lindungi’. Jika dia mengucapkan ‘Tawakkaltu ‘Alallah (aku bertawakkal kepada Allah)’. Maka kedua Malaikat tersebut akan berkata: ‘Kamu telah di cukupi’. Kemudian jika dua Qorinnya menemuinya, maka kedua Malaikat tersebut akan mengatakan: ‘Apa yang akan hendak kamu lakukan dari seseorang yang telah diberi petunjuk, di cukupi dan di lindungi ini?”
(HR. Ibnu Majah,no.3886)

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’ kerana di dalam sanadnya terdapat perawi bernama Harun bin Harun, yg mana imam Bukhari berkata (tentangnya): “Laisa bi dzaka (tidak seperti itu/bukan perawi yg kuat)” (rujuk: Tarikh al-Kabir,8/226. Tarikh al-Awsat,2/176). Abu Hatim berkata: “Munkar al-Hadis” (rujuk: Jarh wa al-Ta’dil,9/98).

:: Hadis 3 ::
dari ‘Utsman bin ‘Affan,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidaklah seorang muslim keluar dari rumahnya untuk bepergian atau yang lainnya, kemudian ketika keluar, dia membaca:
بِسْمِ اللَّهِ آمَنْتُ بِاللَّهِ ، اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
Bismillahi Amantu Billahi, i’tasomtu Billahi, Tawakkaltu ‘Alallah, Laa H̱awla Wala Quwwata illa Billah’
(dengan Nama Allah, aku beriman kepada Allah, berpegang teguh kepada Allah, bertawakkal kepada Allah, tiada daya dan upaya kecuali dari Allah),
nescaya diberi rezeki lebih baik dari tempat keluarnya dan dihindarkan dari keburukan selama (dia) keluar.”
(HR. Ahmad,no.441)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh Khalid al-Hayek (dalam website rasmi beliau, pada ‘hadis kelapan’ kerana hadis ini diriwayatkan daripada ‘seorang lelaki’ dari ‘Utsman bin ‘Affan. ‘Lelaki’ disitu Majhul (tidak dikenali) dan tidak diketahui.

:: Hadis 4 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Apabila Rasulullah ﷺ keluar dari rumahnya, baginda mengucapkan:
بِسْمِ اللَّهِ ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ، التُّكْلَانُ عَلَى اللَّهِ
  Bismillahi, La H̱awla Walaa Quwwata illa Billah, At-tuklanu ‘alAllah
(Dengan nama Allah, tiada daya dan upaya kecuali dengan kehendak Allah dan bersandar kepada Allah).”
(HR. Ibnu Majah,no.3885)

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’, kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama ‘Abdullah bin Husain bin ‘Atho’ bin Yasar, yg mana dia dinilai Dhaif oleh imam al-Bukhari, kata al-Bukhari: “Wa fihi nazhar (harus diteliti)” (rujuk: Tarikh al-Kabir,5/72), juga dinilai Dhaif oleh imam Abu Zur‘ah (rujuk: Jarh Wa Al-Ta'dil,5/35). Imam al-Bus̄iri juga menukilkan bahawa ‘Abdullah bin Husain ini dinilai Dhaif oleh imam Bukhari, Abu Zur‘ah dan Ibnu Hibban (rujuk: Misbah al-Zujajah fi Zawaid Ibnu Majah,1356). Dia juga dinilai Dhaif oleh Ibnu Hajar al-Asqalani (rujuk: at-Tahdzib,4/272).

:: Hadis 5 ::
dari Abi Khasafah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Apabila seseorang kamu keluar daripada rumahnya, maka ucapkanlah:
بِسْمِ اللَّهِ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ ، تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ، حَسْبِيَ اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ
Bismillahi La H̱awla Wala Quwwata illa Billahi Masya Allah, Tawakkaltu ‘alAllah, Hasbiyallah wa Ni’mal Wakiil
(Dengan nama Allah, tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah, apa yg diinginankan oleh Allah, aku bertawakkal kepada Allah, cukuplah Allah untukku dan Dia sebaik-baik penolong).”
(HR. at-Thabrani [rujuk: Mu'jam al-Kabir,22/396])

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’ & ‘Munkar’ kerana di dalam sanadnya terdapat perawi bernama Yahya bin Yazid, yg mana ketika Ibnu Abi Hatim bertanya kepada ayahnya (Abu Hatim) tentangnya, kata Abu Hatim: “Munkar al-Hadis” (rujuk: Jarh wa at-Ta’dil,9/198). Dia juga dinilai Dhaif oleh Ibn ‘Adiy (rujuk: al-Kamil,7/247), juga dinilai Dhaif oleh imam al-Bukhari, Ahmad ibn Hanbal, Ibn Ma‘in, Abu Zur‘ah, dan an-Nasaie (rujuk: Tahdzib al-Kamal,32/198).

:: Hadis 6 ::
dari Ummu Salamah,ia berkata,
“Nabi ﷺ tidak pernah keluar dari rumah kecuali baginda melihat ke langit lalu berdoa:
اللَّهُمَّ أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ أَوْ أُضَلَّ ، أَوْ أَزِلَّ أَوْ أُزَلَّ ، أَوْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ ، أَوْ أَجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عَلَيّ
Allahumma A‘udzubika An Adhilla Au Udholla, Au Azilla Au Uzalla, Au Azhlima Au Uzhlama, Au Ajhala Au Yujhala ‘Alay
(Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari ketersesatan atau disesatkan, tergelincir atau digelincirkan, menzalimi atau dizalimi dan membodohi atau dibodohi).”
(HR. Abu Daud,no.5094. Ibnu Majah,no.3884. an-Nasaie,no.5486 & 5539. Lafaz setiap riwayat sedikit berbeza², dan ini lafaz dari Abu Daud)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh imam Ibnu al-Madini, kerana hadis ini diriwayatkan daripada asy-Sya’bi dari Ummu Salamah. Kata Ibnu al-Madini, Sya’bi tidak mendengar dari Ummu Salamah, seperti yg dinukilkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani (rujuk: Nataij al-Afkar fi Takhrij Ahadith al-Adzkar,1/155). Ibnu Hajar juga berkata, bahawa Ibnu al-Madini berkata dalam kitab “al-‘ilal”, bahawa Sya’bi tidak mendengar dari Zaid bin Tsabit, dan dia tidak bertemu dengan Abu Sa‘id al-Khudri atau Ummu Salamah (rujuk: Tahdzib at-Tahdzib,5/68). Sanad hadis ini juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi (dalam video beliau) kerana Sya’bi tidak mendengar dari Ummu Salamah. Hadis ini adalah hadis yg paling ringan Dhaif-nya dalam bab ini.

Sekalipun hadis² doa keluar rumah ini kesemuanya Dhaif, tidak sahih, akan tetapi tidak menjadi masalah untuk mengamalkan mana-mana doa dari hadis² ini kerana sepakat para Ulama’ bahawa doa yg berasal dari hadis yg tidak sahih (dengan syarat maknanya tidak bercanggah dengan syara’), sekalipun hadis itu Maudhu: (Palsu), boleh diamalkan dengan syarat: tidak meyakini bahawa doa itu daripada Nabi ﷺ dan juga memberitahu tentang ke-tidak sahih-an hadis tersebut ketika menyebarkannya kepada orang lain.
Wallahua’lam bissowab.

Monday, August 29, 2022

Orang Yang Membunuh Diri Tidak Kekal Dalam Neraka

dari Jabir,dia berkata,
“at-Thufail bin ‘Amru Ad-Dausi telah mendatangi Nabi dan dia telah berkata kepada baginda: ‘Wahai Rasulullah, apakah engkau mahu mendapat perlindungan dan benteng yang kuat? Iaitu benteng yang dimiliki orang-orang Daus pada masa jahiliyah?’ Nabi ﷺ menolaknya kerana lebih memilih dengan apa yang Allah janjikan untuk orang-orang Ans̄ar. Ketika Nabi ﷺ berhijrah ke Madinah, at-Thufail bin ‘Amru turut berhijrah bersama seorang lelaki daripada kaumnya. Keadaan cuaca di Madinah tidak sesuai dengannya lalu lelaki itu jatuh sakit dan tidak dapat menahan kesakitan itu, lalu dia mengambil mata anak panah lalu memotong tangannya lalu darah mengalir keluar daripada tangannya hingga dia mati. At-Thufail melihat lelaki itu dalam mimpinya. Lelaki itu berada dalam keadaan baik dan kelihatan tangannya berbalut. Dia bertanya kepada lelaki itu: ‘Apa yang telah tuhan kamu lakukan kepada mu?’ Lelaki itu menjawab: ‘Tuhan ku telah mengampuni aku kerana hijrah ku kepada Nabi ﷺ’. At-Thufail bertanya lagi: ‘Kenapa aku lihat tangan kau berbalut?’ Lelaki itu menjawab: ‘Dikatakan kepada ku: Kami tidak akan mengelokkan apa yang telah engkau rosakkan’. At-Thufail menceritakan kepada Nabi ﷺ hal itu. Lalu Rasulullah ﷺ menjawab: ‘Ya Allah, untuk tangannya itu, kau ampunilah’.”
(HR. Muslim,no.116)

Thursday, August 25, 2022

Jangan Berlebihan Dalam Mencintai Dan Membenci Seseorang (kata Saidina Ali)

dari Abu Hurairah (dikatakan,bahawa Nabi ﷺ) berkata,
“Cintailah orang yang kamu cintai seadanya (jangan melampau). Mungkin suatu hari nanti dia akan menjadi orang yang kamu benci. Bencilah seseorang seadanya (jangan melampau), boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi orang yang kamu cintai.”
(HR. at-Tirmidzi,no.1997)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh at-Tirmidzi sendiri selepas meriwayatkan hadis ini dengan katanya ‘Hasan Gharib’. Hadis ini tidak Sahih bahawa ini perkataan Nabi ﷺ, namun kata beliau, yang Sahih adalah hadis ini Mauquf (kata-kata Sahabat) dari ‘Ali bin Abi Thalib, bukan dari Nabi ﷺ:

dari ‘Ali bin Abi Thalib,dia berkata,
“Cintailah orang yang kamu cintai seadanya (jangan melampau). Mungkin suatu hari nanti dia akan menjadi orang yang kamu benci. Bencilah seseorang seadanya (jangan melampau), boleh jadi suatu hari nanti dia akan menjadi orang yang kamu cintai.”
(HR. at-Tirmidzi,no.1997,melalui jalur kedua. Ini dinilai ‘Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

Sunday, August 21, 2022

7 Bacaan Sebelum al-Fatihah Pada Rakaat Pertama (Doa Iftitah)

:: Hadis 1 ::
الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ
Alhamdulillahi H̱amdan Katsiron Thoyyiban Mubarokan Fiih
[Segala puji bagi Allah, pujian yg banyak, terbaik serta penuh berkat di dalamnya]

(HR. Muslim,no.600. Abu Daud,no.793. dari Anas bin Malik)

NOTA:
Disebabkan bacaan iftitah inilah, membuatkan 12 Malaikat berebut mengangkat kalimat itu.

:: Hadis 2 ::
اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِي وَبَيْنَ خَطَايَايَ ، كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ . اللَّهُمَّ نَقِّنِي مِنْ الْخَطَايَا ، كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الْأَبْيَضُ مِنْ الدَّنَسِ . اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي مِنْ خَطَايَايَ ، بِالثَّلْجِ وَالْمَاءِ وَالْبَرَد
Allahumma Ba‘id Baini Wa Baina Khotho-yaya, Kama Ba-‘adta Bainal Masyriqi Wal Maghrib. Allahumma Naqqini min Khotho-yaya, Kama Yunaqqost-Tsaubul Abyadhu Minad-Danas. Allahummagh-silni Min Khotho-yaya, Bist-Tsalji Wal Ma-i Wal Barod.
[Ya Allah, jauhkanlah antara aku dan kesalahan-kesalahanku, sebagaimana Engkau menjauhkan timur dan barat. Ya Allah, bersihkanlah aku dari kesalahan-kesalahanku, sebagaimana baju putih dibersihkan dari kotoran. Ya Allah, cucilah aku dari kesalahan-kesalahanku dengan salji, air dan air batu]

(HR. Muslim,no.598. an-Nasaie,no.60. dari Abu Hurairah)

Dalam sahih al-Bukhari, terdapat perbezaan lafaz yang juga boleh diamalkan:

اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِي وَبَيْنَ خَطَايَايَ كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ اللَّهُمَّ نَقِّنِي مِنْ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الْأَبْيَضُ مِنْ الدَّنَسِ اللَّهُمَّ اغْسِلْ خَطَايَايَ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ
Allahumma Ba‘id Baini Wa Baina Khotho-yaya, Kama Ba-‘adta Bainal Masyriqi Wal Maghrib. Allahumma Naqqini MINAL Khotho-yaya, Kama Yunaqqost-Tsaubul Abyadhu Minad-Danas. Allahummagh-SIL Khotho-yaya, Bil Ma-i Wast-Tsalji Wal Barod.

(HR. Bukhari,no.744. dari Abu Hurairah)

:: Hadis 3 ::
اللهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا ، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا
Allahu Akbaru Kabiro, Walẖamdulillahi Katsiro, Wa SubẖanAllahi Bukrotaw Wa-as̄ila
[Allah Maha Besar dengan segala kebesaran, segala puji bagi Allah dengan pujian yg banyak, Maha Suci Allah baik waktu pagi dan petang]

(HR. Muslim,no.601. dari Ibnu ‘Umar)

:: Hadis 4 ::
وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا، وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلَاتِي، وَنُسُكِي، وَمَحْيَايَ، وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، لَا شَرِيكَ لَهُ، وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ، اللهُمَّ أَنْتَ الْمَلِكُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ. أَنْتَ رَبِّي، وَأَنَا عَبْدُكَ، ظَلَمْتُ نَفْسِي، وَاعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي، فَاغْفِرْ لِي ذُنُوبِي جَمِيعًا، إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ، وَاهْدِنِي لِأَحْسَنِ الْأَخْلَاقِ لَا يَهْدِي لِأَحْسَنِهَا إِلَّا أَنْتَ، وَاصْرِفْ عَنِّي سَيِّئَهَا لَا يَصْرِفُ عَنِّي سَيِّئَهَا إِلَّا أَنْتَ، لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ فِي يَدَيْكَ، وَالشَّرُّ لَيْسَ إِلَيْكَ، أَنَا بِكَ وَإِلَيْكَ، تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
Wajjahtu Waj-hiya Lilladzi Fathoros-Sama Wati Wal Ardho H̱anifa, Wama Ana Minal Musyrikin. Inna S̄olati Wa Nusuki Wa Maẖyaya Wa Mamati Lillahi Robbil ‘Alamin. Laa Syarikalahu Wa Bidza Lika Umirtu Wa Ana Minal Muslimin. Allahumma Antal Maliku La ila ha illa Anta. Anta Robbi Wa Ana ‘Abduka. Zholamtu Nafsi Wa’Taroftu Bi Dzanbi, Faghfirli Dzunubi Jami‘aa, innahu Laa Yaghfirudz Dzunuba illa Anta. Wahdini Li-Aẖsanil Akhlaqi Laa Yahdi Li-Aẖsaniha illa Anta. Was̄-Rif ‘Anni Sayyi-Ahaa Laa Yas̄rifu ‘Anni Sayyi-Ahaa illa Anta. Labbaika Wa Sa'Daika Wal Khoiru Kullahu Fii Yadaik, Wasy-Syarru Laisa ilaik. Ana Bika Wa ilaika, Tabarokta Wa Ta'alaita, Astaghfiruka Wa Atubu ilaik.
[Aku hadapkan wajahku kepada Zat yang Maha Pencipta langit dan bumi sebagai Muslim yang ikhlas dan aku bukan termasuk dalam kalangan orang yang mensyirikkan Allah. Sesungguhnya solatku, sembelihanku, hidupku dan matiku, hanya semata-mata untuk Allah Tuhan semesta alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya. Oleh kerana itu, aku patuh kepada perintah-Nya, dan aku termasuk dalam kalangan orang yang aku berserah diri. Ya Allah, Engkaulah Maha Penguasa. Tiada tuhan yang layak disembah melainkan Engkau. Maha Suci Engkau dan Maha Terpuji. Engkaulah Tuhanku dan aku adalah hamba-Mu. Aku telah menzalimi diriku sendiri dan akui dosa-dosaku. Maka,ampunilah semua dosa-dosaku. Sesungguhnya, tidak ada yang boleh mengampuni segala dosa melainkan Engkau. Tunjukilah aku akhlak yang paling terbaik. Tidak ada yang dapat menunjukkannya melainkan hanya Engkau. Jauhkanlah dariku akhlak yang buruk. Kerana sesungguhnya tidak ada yang sanggup menjauhkannya melainkan hanya Engkau. Aku patuhi segala perintah-Mu, dan aku tolong agama-Mu. Segala kebaikan berada di tangan-Mu. Sedangkan kejahatan tidak datang daripada-Mu. Aku berpegang teguh dengan-Mu dan kepada-Mu. Maha Suci Engkau dan Maha Tinggi. Kumohon ampun dariMu dan aku bertaubat kepada-Mu]

(HR. Muslim,no.771. dari ‘Ali bin Abi Thalib)

:: Hadis 5 ::
      سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ ، تَبَارَكَ اسْمُكَ ، وَتَعَالَى جَدُّكَ ، وَلَا إِلَهَ غَيْرُك
SubẖanakAllahumma Wa Biẖamdika, Tabarokas-muka, Wa Ta‘ala Jadduka, Wa Laa ilaha Ghoiruk
[Maha Suci Engkau ya Allah, dan segala puji bagi-Mu, Maha Berkat nama-Mu, Maha Tinggi Keagungan-Mu, Dan tiada tuhan yang layak disembah melainkan Engkau]

(HR. Muslim,no.399. Ini adalah bacaan Saidina ‘Umar)

:: Hadis 6 ::
  اللهُمَّ رَبَّ جَبْرَائِيلَ، وَمِيكَائِيلَ، وَإِسْرَافِيلَ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ. أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ. اهْدِنِي لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ. إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِي
Allahumma Robba Jabro-ila, Wa Mika-ila, Wa isrofil. Fathiros Sama Wati Wal Ardh. ‘Alimal Ghoibi Wasy-Syahadah. Anta Taẖ-Kumu Baina ‘ibadika Fima Kanu Fihi Yakh-Talifun. Ihdini Limakh-Tulifa Fihi Minal H̱aqqi Bi idznik. Innaka Tahdi Man Tasya-u ila S̄irothim Mustaqim
[Ya Allah, Tuhan Malaikat Jibril, Mikail dan Isrofil. Pencipta Langit dan Bumi. Yang mengetahui hal ghaib dan nyata. Engkaulah hakim di antara hamba-hambaMu dalam hal-hal yg mereka perselisihkan. Tunjukkanlah aku kebenaran dalam apa yang mereka perselisihkan, dengan izin-Mu. Sesungguhnya Engkau memberi petunjuk menuju jalan yg lurus, kepada siapa saja yang Engkau kehendaki]

(HR. Muslim,no.770. dari ‘Aisyah)

:: Hadis 7 ::
اللَّهُمَّ لَكَ الحَمْدُ. أَنْتَ قَيِّمُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ، وَلَكَ الحَمْدُ لَكَ مُلْكُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ، وَلَكَ الحَمْدُ أَنْتَ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَنْ فِيهِنَّ، وَلَكَ الحَمْدُ أَنْتَ مَلِكُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ، وَلَكَ الحَمْدُ أَنْتَ الحَقُّ وَوَعْدُكَ الحَقُّ، وَلِقَاؤُكَ حَقٌّ، وَقَوْلُكَ حَقٌّ، وَالجَنَّةُ حَقٌّ، وَالنَّارُ حَقٌّ، وَالنَّبِيُّونَ حَقٌّ، وَمُحَمَّدٌ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَقٌّ، وَالسَّاعَةُ حَقٌّ، اللَّهُمَّ لَكَ أَسْلَمْتُ، وَبِكَ آمَنْتُ، وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ، وَإِلَيْكَ أَنَبْتُ، وَبِكَ خَاصَمْتُ، وَإِلَيْكَ حَاكَمْتُ، فَاغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ، وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ، أَنْتَ المُقَدِّمُ، وَأَنْتَ المُؤَخِّرُ، لاَ إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ
Allahumma Lakal H̱amdu. Anta Qoyyimus Sama-Wati Wal Ardhi Wa Man Fihinna. Walakal H̱amdu Laka Mulkus Sama-Wati Wal Ardhi Wa Man Fihinna. Walakal H̱amdu. Anta Nurrus Sama-Wati Wal Ardhi Wa Man Fihinna. Walakal H̱amdu Anta Malikus Sama-Wati Wal Ardhi, Walakal H̱amdu Antal H̱aqqu Wa Wa'Dukal H̱aqqu, Waliqo-Uka H̱aqqun, Wa Qouluka H̱aqqun, Wal Jannatu H̱aqqun, Wa Narru H̱aqqun, Wan Nabiyyuna H̱aqqun, Wa Muẖammadun Sollallahu ‘Alaihi Wa Sallama H̱aqqun, Was Sa‘atu H̱aqqun. Allahumma Laka Aslamtu, Wa Bika Amantu, Wa ‘Alaika Tawakkaltu, Wa ilaika Anabtu, Wa Bika Khoṡomtu, Wa ilaika akamtu. Faghfirli Maa Qoddamtu Wamaa Akh-Khortu, Wa Maa As-Rortu, Wa Maa A’lantu. Antal Muqoddim, Wa Antal Muakh-Khir, La ila ha illa Ants.
[Ya Allah, segala puji bagi Engkau. Engkau pemelihara langit dan bumi serta orang-orang yang berada di dalamnya. Segala puji bagi Engkau. Engkau memiliki kerajaan langit, bumi dan siapa saja yang berada di dalamnya. Segala puji bagi Engkau. Engkau adalah cahaya bagi langit, bumi dan siapa saja yang berada di dalamnya. Segala puji bagi Engkau. Engkau Raja langit dan bumi dan Raja bagi siapa saja yang berada di dalamnya. Segala puji bagi Engkau. Engkaulah al-Haq. Janji-Mu pasti benar, firman-Mu pasti benar, pertemuan dengan-Mu pasti benar, firman-Mu pasti benar, syurga itu benar adanya, neraka itu benar adanya, para nabi itu membawa kebenaran dan Muhammad ﷺ itu membawa kebenaran, hari kiamat itu benar. Ya Allah, kepada-Mu lah aku berserah diri. Kepada-Mu lah aku beriman. Kepada-Mu lah aku bertawakal. Kepada-Mu lah aku bertaubat. Kepada-Mu lah aku mengadu. Dan kepada-Mu aku berhukum. Maka ampunilah dosa-dosaku. Baik yang telah aku lakukan maupun yang belum aku lakukan. Baik apa yang aku sembunyikan maupun yang aku nyatakan. Engkaulah Pemula dan Pengakhir. Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Engkau]

(HR. Bukhari,no.1120. dari Ibnu ‘Abbas)

Saturday, August 20, 2022

Namakan Anak Dengan Nama Harith Dan Hammam?

dari Abu Wahab al-Jusyami,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Namakan anak-anakmu dengan nama para Nabi dan nama yang paling disukai Allah ialah Abdullah dan Abdul Rahman. Dan nama yang paling benar ialah Haris dan Hammam. Dan nama yang paling buruk Harb dan Murrah.”
(HR. Abu Daud,no.4950. Ahmad,no.18258. Ini dari lafaz Abu Daud)

NOTA:
Hadis ini Dhaif & Ma’lul (mempunyai kecacatan), kerana hadis ini dinilai Mu’dhal (di dalam sanadnya terdapat 2 orang perawi atau lebih, yg gugur secara berturut²) oleh imam Abu Hatim ar-Razi kerana Abu Wahab dalam sanad ini bukanlah Abu Wahab al-Jusyami (sahabat Nabi ﷺ), akan tetapi Abu Wahab disini adalah Abu Wahab al-Kala‘i, iaitu perawi yg hidup di zaman Tabi‘ut Tabi‘in (rujuk: al-Marasil,118 dan al-‘ilal,2451). Syaikh Khalid al-Hayek menukilkan perkara ini ketika beliau menyebut tentang hadis ini (dalam Telegram rasmi beliau). Namun katanya, hadis ini Dhaif pada ziyadah (tambahan) “Dan sebenar-benar nama adalah Harith... (hingga akhir hadis)”, adapun lafaz “Nama yg paling disukai Allah adalah ‘Abdullah dan ‘Abdurrahman” adalah Sahih, kerana terdapat riwayat lain yg mengatakan demikian:

dari Ibnu ‘Umar,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya nama yang paling disukai oleh Allah ialah ‘Abdullah dan ‘Abdur-Rahman.”
(HR. Muslim,no.2132. Abu Daud,no.4949)

Saturday, August 6, 2022

Duduk Berzikir Selepas Solat Subuh Dapat Pahala Haji Dan Umrah?

dari Anas bin Malik dia,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang solat Subuh berjemaah, kemudian duduk berzikir kepada Allah sehingga terbit matahari, kemudian solat sunat dua rakaat, maka baginya pahala haji dan umrah yang sempurna, (pahala haji dan umrah) yang sempurna, (pahala haji dan umrah) yang sempurna.”
(HR. at-Tirmidzi,no.586. dinilai ‘Hasan Gharib’ oleh at-Tirmidzi)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh sebahagian ulama’, kerana di dalam sanadnya terdapat perawi bernama Abu Zhilal, atau nama sebenarnya Hilal bin Abi Hilal, dimana dia dinilai Dhaif oleh Ibn Ma‘in dan an-Nasaie (rujuk: Ibn ‘Adiy,al-Kamil,7/119). Ibnu Hibban juga menegaskan bahawa tidak boleh berhujjah dengan hadisnya (rujuk: al-Majruhin,3/85). Dia juga dinilai ‘Munkar’ oleh imam al-Bukhari, malah Yahya Ibn Ma‘in men-Dhaif-kannya dengan berkata: “Laisa bi Syai (tidak ada apa-apanya/tiada nilai)” (rujuk: al-‘Uqaili,ad-Dhu‘afa’,4/345). Syaikh Khalid al-Hayek juga menilainya Dhaif dengan katanya: “Laisa bi Syai, Munkar al-Hadis!” (dalam website rasmi beliau pada 'Soalan' - no.134) & hadis ini juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi (di dalam video beliau). Akan tetapi, duduk berzikir selepas solat subuh sehingga terbit fajar adalah Sunnah, kerana terdapat di dalam hadis sahih yg lain bahawa Nabi ﷺ melakukan hal tersebut:

dari Jabir bin Samurah,ia berkata,
“Baginda (Nabi ﷺ) biasanya tidak beranjak daripada tempat duduknya setelah solat Subuh sehinggalah terbit matahari. Apabila matahari terbit, baginda berdiri (meninggalkan tempat solat).”
(HR. Muslim,no.670)

Tuesday, August 2, 2022

Bacaan Istighfar Yang Sahih

:: al-Quran 1 ::
أَسْتَغْفِرُ الله
Astaghfirullah
[Aku memohon ampun kepada Allah]

(al-Baqarah [2]: ayat 106 & 199. an-Nisa' [4]: ayat 64)

:: al-Quran 2 ::
أَسْتَغْفِرُ رَبِّي
Astaghfiru Robbi
[Aku memohon ampun kepada Tuhanku]

(Hud [11]: ayat 3 & 52. al-Kahfi [18]: ayat 55. Nuh [71]: ayat 10)

:: al-Quran 3 ::
غُفْرَانَك
Ghufronak
[Pengampunan-Mu (wahai Allah)]

(al-Baqarah [2]: ayat 285)

:: al-Quran 4 ::
اِغْفِرْ
Ighfir
[Ampunkanlah (aku)]

(al-Mu'minun [23]: ayat 118)

:: Hadis 1 ::
أَسْتَغْفِرُ الله (70 kali sehari)

Astaghfirullah (70 kali sehari)
[Aku memohon ampun kepada Allah]

(HR. at-Tirmidzi,no.3259. dari Abu Hurairah. dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

:: Hadis 2 ::
أَسْتَغْفِرُ الله (100 kali sehari)

Astaghfirullah (100 kali sehari)
[Aku memohon ampun kepada Allah]

(HR. Muslim,no.2702. at-Tirmidzi,no.3259. dari Abu Hurairah. dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

:: Hadis 3 ::
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ (70+ kali sehari)

Astaghfirullah wa Atubu ilaih (70+ kali sehari)
[Aku memohon ampun kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya]

(HR. Bukhari,no.6307. dari Abu Hurairah)

:: Hadis 4 ::
اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ ، لَا إِلٰـهَ إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمتِكَ عَلَيَّ ، وَأَبُوْءُ لَكَ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ أَنْتَ

Allahumma Anta Robbi, La ila Ha illa Anta Kholaqtani Wa Ana ‘Abduk, Wa Ana ‘Ala ‘Ahdika Wa Wa’dika Masta-Tho’tu, ‘Audzubika Min Syarri Ma Sona’tu, Abu-Ulaka Bini’matika ‘Alayya, Wa Abu-Ulaka Bi Dzanbi Faghfirli, Wa innahu La Yaghfirudz Dzunuba illa Ants
[Ya Allah, Engkau adalah Rabbku, tiada tuhan yang layak disembah melainkan Engkau yg menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu, aku menetapi perjanjian-Mu dan janji-Mu sesuai dengan kemampuanku, aku berlindung kepada-Mu dari keburukkan perbuatanku, aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku kepada-Mu, maka ampunilah aku, kerana tiada yg dapat mengampuni dosa selain Engkau]

(HR. Bukhari,no.6306. at-Tirmidzi,no.3393. an-Nasaie,no.5522. dari Syaddad bin Aus)

NOTA:
Semua bacaan istighfar di atas adalah baik, tetapi bacaan yg paling afdhal ialah Hadis 4 atau lebih dikenali sebagai ‘Sayyidul Istighfar’ (Penghulu Istighfar), kerana daripada Syaddad bin Aus, bahawa Nabi ﷺ bersabda:

“Barangsiapa yang mengucapkannya di waktu siang dengan penuh keyakinan, lalu meninggal pada hari itu sebelum waktu petang,maka ia termasuk penghuni syurga. Dan barangsiapa yang membacanya di waktu malam dengan penuh keyakinan, lalu meninggal sebelum masuk waktu pagi, maka ia termasuk penghuni syurga.”
(HR. Bukhari,no.6306. at-Tirmidzi,no.3393. an-Nasaie,no.5522)

Sunday, July 31, 2022

Allah Wujud Tidak Bertempat (Kata Saidina 'Ali)

:: Hadis 1 ::
dari ‘Ali bin Abi Thalib,dia berkata,
“Adalah Allah, tiada tempat bagi-Nya, dan Dia sekarang sebagaimana sebelumnya. Sesungguhnya Allah Ta’ala menciptakan ‘Arasy untuk menampakkan kekuasaan-Nya, bukan untuk tempat Dzat-Nya.”
(HR. Abu Mansur al-Baghdadi [rujuk: al-Farq baina al-Firaq,no.333])

NOTA:
tambahan “dan Dia sekarang sebagaimana sebelumnya” dinilai Maudhu' (Palsu) oleh ibnu Hajar al-Asqalani, kerana tambahan itu tidak terdapat di dalam kitab-kitab hadis (rujuk: Fath al-Bari,6/289). Tambahan itu juga dinilai Palsu oleh ibnu Taimiyyah (rujuk: Majmu’ Fatawa,2/272), ibnu Qayyim al-Jauziyyah (rujuk: Madarij as-Salikin,3/391), al-Ayni (rujuk: Umdat al-Qari,15/109), al-Ajluni (rujuk: Kashf al-Khofa’,2/171).

:: Hadis 2 ::
dari ‘Ali bin Abi Thalib,dia berkata,
“Tidak boleh dikatakan (disoalkan tentang) di mana (tempat) bagi Allah yang telah menempatkan di mana (tempat).”
(HR. Abu Qasim al-Qusyairi [rujuk: ar-Risalah al-Qusyairiyyah])

NOTA:
Hadis ini dinilai Maudhu’ (Palsu) secara ijma’ (kesepakatan para Ulama') oleh Ibnu Taimiyyah, kerana hadis ini tidak mempunyai sanad (rujuk: al-Fatawa al-Kubro,6/630).

Sunday, July 24, 2022

Melihat Langit Ketika Berdoa Adalah Sunnah

dari al-Miqdad,dia berkata,
“Aku dan kedua sahabatku datang, pada waktu itu pendengaran dan penglihatan kami telah kabur kerana lapar dan sangat keletihan. Lalu kami mendatangi para sahabat ﷺ, namun tidak ada seorang pun dari mereka yang menerima kami. Lalu kami datang kepada Nabi ﷺ, baginda membawa kami kepada keluarganya. Ketika itu di rumahnya terdapat tiga ekor kambing betina, lalu Nabi ﷺ bersabda: ‘Perahlah susu kambing-kambing ini untuk kita’. Maka kami segera memerah, lalu setiap orang dari kami minum bahagian kami masing-masing dan kami menyisihkan sebahagian daripadanya untuk Nabi ﷺ. Pada waktu itu baginda datang pada waktu malam hari, lalu mengucapkan salam dengan salam yang tidak membangunkan orang yang tengah tidur, namun dapat didengar oleh mereka yang masih terbangun. Kemudian baginda pergi ke masjid untuk melaksanakan solat, setelah itu baru baginda kembali mencari sesuatu untuk diminum. Pada malam itu, ketika aku menghabiskan bahagianku, tiba-tiba aku tergoda dengan bisikkan syaitan yang selalu terngiang di telingaku: ‘Muhammad mendatangi orang-orang Ansar dan mereka pun menjamunya. Setelah itu, dia (Muhammad) mendapat jamuan di tengah mereka sehingga dia (Muhammad) tidak memerlukan minumannya yang seteguk ini’. Aku pun terpengaruh, lalu aku minum minuman Nabi ﷺ tersebut. Setelah minuman itu masuk ke perutku, aku tahu tidak ada lagi jalan untuk mengembalikannya, maka syaitan membisikkan rasa penyesalan ke dalam hatiku: ‘Celaka kamu! Apa yang telah kamu lakukan? Mengapa kamu minum sehingga habis minuman Muhammad itu? Jika dia datang dan tidak mendapati minumannya, dia (pasti) akan mendoakan kamu hingga kamu celaka, maka kamu akan rugi dunia dan akhirat’. Kebetulan pada saat itu aku tengah mengenakan jubah yang apabila aku menutupi kedua kakiku, maka kepalaku akan terlihat. Sebaliknya, apabila aku tutup kepalaku, maka kakiku keluar (terlihat). Disebabkan itu, aku tidak dapat tidur dengan tenang. Sementara kedua sahabatku, mereka berdua dapat tidur dengan nyenyak kerana mereka tidak melakukan seperti apa yang telah aku lakukan. Tidak lama kemudian, Rasulullah ﷺ datang dan memberi salam seperti biasa. Setelah itu, baginda pergi ke masjid untuk melaksanakan solat. Setelah melaksanakan solat, baginda kembali untuk mengambil minumannya untuk diminum. Tetapi, baginda mendapati minuman di dalam gelas itu sudah habis. Akhirnya, baginda mengangkat kepalanya ke langit. Hatiku berkata: ‘Sekaranglah mungkin waktunya Rasulullah akan mendoakan kebinasaan untukku (kerana telah menghabiskan minumannya)’. Tetapi,ternyata baginda berdoa:
اللَّهُمَّ أَطْعِمْ مَنْ أَطْعَمَنِي وَأَسْقِ مَنْ أَسْقَانِي
Allahumma Ath-‘im, Man ath-‘Amanii wa Asqi Man Asqooni
(Ya Allah, berilah makan orang yang telah memberiku makan dan berilah minum orang yang telah memberiku minum).
Mendengar hal itu, aku segera mengetatkan jubahku, bergegas mengambil parang, lalu aku pergi ke kandang dimana kambing-kambing betina berada. Aku memilih di antara kambing-kambingku yang paling gemuk untuk aku sembelih. Dan ternyata, kambing-kambing tersebut penuh dengan air susu. Aku pun segera mencari wadah milik keluarga Muhammad ﷺ yang biasa mereka gunakan untuk memerah susu ke dalam wadah tersebut, hingga buih susunya melimpah. Setelah itu, aku datang kepada Rasulullah ﷺ. Baginda bertanya: ‘Apakah kamu telah minum minuman kamu malam tadi?’ Aku menjawab: ‘Wahai Rasulullah, silakan minum’. Baginda segera minum, lalu menyerahkan kepadaku. Aku berkata lagi: ‘Wahai Rasulullah, silakan minum’. Baginda minum, kemudian menyerahkan kepadaku. Setelah aku yakin bahawa Nabi ﷺ benar-benar telah puas dan mendapatkan doa baginda (seperti tersebut di atas), maka aku terlepas ketawa hingga aku terjatuh ke tanah. Baginda bersabda: ‘Pasti kamu telah melakukan sesuatu yang kurang baik kan, wahai Miqdad?’ Aku pun menjawab: ‘Wahai Rasulullah, malam tadi keadaanku begini dan begini, dan aku telah melakukan begini dan begini’. Nabi ﷺ bersabda: ‘Tidaklah semua ini terjadi kecuali dengan rahmat Allah. Mengapa kamu tidak memberitahuku, sehingga kita membangunkan kedua saudara kita untuk sama-sama mendapatkannya’. Aku menjawab: ‘Demi Dzat yang telah mengutusmu dengan membawa kebenaran. Aku tidak akan peduli siapa lagi orang yang mendapatkannya, jika engkau telah mendapatkannya bersamaku’.”
(HR. Muslim,no.2055)

NOTA:
Kata Syaikh ‘Abdul ‘Aziz ath-Tharifi (dalam facebook rasmi beliau), bahawa memandang ke langit ketika berdoa adalah sunnah mahjurah (yang ditinggalkan, yang hampir pupus kerana ditinggalkan oleh ramai manusia).

Wednesday, July 20, 2022

Makruh Mengikat Rambut Ketika Solat

dari Kuraib maula (hamba) Ibn ‘Abbas,bahawa Ibn ‘Abbas,
“Beliau (Ibn ‘Abbas) melihat ‘Abdullah bin al-Harits solat dalam keadaan rambutnya diikat di belakang. Beliau (Ibn ‘Abbas) lantas bangkit dan melepaskan ikatan tersebut. Apabila dia selesai (solat), lantas dia menghadap Ibn ‘Abbas dan bertanya: ‘Mengapa kamu lakukan pada rambutku demikian?’ Lalu Ibn ‘Abbas menjawab: ‘Aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda: Perumpamaan orang ini (yang solat dengan mengikat rambutnya) seperti orang yang solat sedangkan kedua tangannya diikat ke belakang’.”
(HR. Muslim,no.492)

NOTA:
Kata imam asy-Syaukani, larangan ini hanya khusus untuk lelaki, bukan wanita. Kerana rambut wanita adalah aurat, wajib ditutup didalam solat. Sekiranya ikatan rambutnya dilepas, boleh jadi rambutnya akan terurai dan akan berlaku kesukaran untuk menutupnya. Nabi ﷺ memberi keringanan kepada kaum wanita untuk tidak melepaskan ikatan rambutnya ketika mandi wajib, sedangkan (hal ini) sangat perlu untuk membasahkan seluruh rambut mereka ketika mandi wajib.
(rujuk: Nailul Authar,2/440)

Sunday, July 17, 2022

Bacaan Duduk Antara Dua Sujud (Rumi & Arab)

:: Hadis 1 ::
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ، وَارْحَمْنِي ، وَعَافِنِي، وَاهْدِنِي ، وَارْزُقْنِي
Allahummaghfirli, Warẖamni, Wa‘afini, Wahdini, Warzuqni
[Ya Allah ampunilah aku, rahmati aku, lindungi aku, berilah aku petunjuk, berilah aku rezeki]

(HR. Abu Daud,no.850. dari Ibnu ‘Abbas)

:: Hadis 2 ::
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ، وَارْحَمْنِي ، وَاجْبُرْنِي ، وَاهْدِنِي ، وَارْزُقْنِي
Allahummaghfirli, Warẖamni, Wajburni, Wahdini, Warzuqni
[Ya Allah ampunilah aku, rahmati aku, bantulah aku, berilah aku petunjuk, berilah aku rezeki]

(HR. at-Tirmidzi,no.284. dari Ibnu ‘Abbas. at-Tirmidzi menilai hadis ini sebagai 'Gharib',yang bermaksud 'Dhaif')

:: Hadis 3 ::
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ، وَارْحَمْنِي ، وَاهْدِنِي ، وَعَافِنِي ، وَارْزُقْنِي
Allahummaghfirli, Warẖamni, Wahdini, Wa‘afini, Warzuqni
[Ya Allah ampunilah aku, rahmati aku, berilah aku petunjuk, lindungi aku, berilah aku rezeki]

(HR. al-Hakim,1/393,no.967. dari Ibnu ‘Abbas)

:: Hadis 4 ::
رَبِّ اغْفِرْ لِي ، وَارْحَمْنِي ، وَاجْبُرْنِي ، وَارْزُقْنِي ، وَارْفَعْنِي
Robbighfirli, Warẖamni, Wajburni, Warzuqni, Warfa’ni
[Tuhanku ampunilah aku, rahmati aku, bantulah aku, berilah aku rezeki, tinggikan darjatku]

(HR. Ibnu Majah,no.898. dari Ibnu ‘Abbas)

:: Hadis 5 ::
رَبِّ اغْفِرْ لِي ، وَارْحَمْنِي ، وَاجْبُرْنِي ، وَارْفَعْنِي ، وَارْزُقْنِي ، وَاهْدِنِي
Robbighfirli, Warẖamni, Wajburni, Warfa’ni, Warzuqni, Wahdini
[Tuhanku ampunilah aku, rahmati aku, lindungi aku, tinggikan darjatku, berilah aku rezeki, berilah aku petunjuk]

(HR. Ahmad,no.3334. dari Ibnu ‘Abbas)

NOTA:
Hadis-hadis ini diperselisihi kesahihannya. Ada Ulama’ yg menilai hadis ini sebagai ‘Dhaif’, kerana didalamnya terdapat perawi yang bernama Kamil bin al-A’la yang mana Ibnu Hibban menilai dia orang yang suka membolak-balikkan sanad, dan memarfu’kan hadis yang mursal (rujuk: al-Majruhin min al-Muhaddithin,2/231). Syaikh ‘Abdul ‘Aziz at-Tharifi juga menilai hadis ini sebagai Dhaif kerana perawi Kamil al-A’la bertafarrud (sendiri) ketika meriwayatkan hadis ini (rujuk: Sifat Solat Nabi). Syaikh Musthofa al-‘Adawi juga menilai hadis ini Dhaif di dalam video beliau.


:: Hadis 6 ::
رَبِّ اغْفِرْ لِي ، رَبِّ اغْفِرْ لِي
Robbighfirli, Robbighfirli
[Tuhanku ampunilah aku, Tuhanku ampunilah aku]

(HR. Abu Daud,no.874. an-Nasaie,no.1145. Ibnu Majah,no.897. dari Hudzaifah. dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh ‘Abdul ‘Aziz at-Tharifi & Syaikh al-Albani dalam Sifat Solat Nabi mereka)

NOTA:
Syaikh ‘Abdul ‘Aziz at-Tharifi berkata di dalam Kitabnya Sifat Solat Nabi, boleh membaca “Robbighfirli” berulang-ulang lebih dari 2 kali, kerana terdapat qarinah (petunjuk) dari hadis Sahih yang lain bahawa Nabi ﷺ duduk antara dua sujud terlalu lama, menunjukkan bahawa Nabi ﷺ membaca bacaan duduk antara dua sujud juga lama sesuai tempoh baginda duduk:

:: Hadis 7 ::
dari al-Bara’,dia berkata,
“Bahawa ruku’ Nabi ﷺ,sujud baginda, mengangkat kepala dari ruku’ (iaitu I’tidal), dan duduk antara dua sujud, semuanya hampir sama (tempoh lamanya).”
(HR. Bukhari,no.801. Muslim,no.471. Ini lafaz riwayat Bukhari)

sekalipun Hadis 1 - 5 adalah Dhaif, akan tetapi tidak menjadi masalah untuk membacanya sekali sekala, kerana duduk antara dua sujud juga adalah tempat untuk berdoa. Wallahua’lam.

Thursday, July 14, 2022

Hadis Berkumpul Dan Memberi Makan Selepas Kematian

:: Hadis 1 ::
dari Jarir bin ‘Abdillah,dia berkata,
“Kami menganggap orang ramai berhimpun untuk keluarga si mati dan menyediakan makanan selepas pengebumiannya adalah satu bentuk dari meratapi kematian.”
(HR. Ahmad,no.6905)

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif Jiddan’ (terlalu lemah). Kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Nasr bin Bab, dia dinilai ‘Pendusta’ oleh al-Bukhari (rujuk: Tarikh al-Kabir,8/105). Kata Ibn Ma‘in: “Tidak ada nilai”. Kata ‘Ali ibn al-Madini: “Aku lempar hadisnya”. Kata Abu Hatim ar-Razi: “Matruk al-hadis (hadisnya ditinggalkan)”. Kata Abu Khaitsamah Zuhair bin Harb: “Pendusta” (rujuk: Ta'jil al-Manfa‘ah,420). Syaikh Musthofa al-‘Adawi juga menilai Nasr bin Bab sebagai ‘Pendusta’ (di dalam video beliau).

:: Hadis 2 ::
dari Jarir bin ‘Abdillah al-Bajali,dia berkata,
“Kami berpandangan orang ramai berhimpun untuk keluarga si mati dan memyediakan makanan adalah satu bentuk meratapi kematian.”
(HR. Ibnu Majah,no.1612)

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’, Ma’lul (mempunyai kcacatan). Kata Abu Daud, imam Ahmad mengatakan hadis ini tiada asalnya (rujuk: Masail Imam Ahmad,1867). imam ad-Daraquthni juga menilai hadis ini tidak Sahih (rujuk: al-Ilal,13/462). Riwayat ini jg dinilai Ma’lul oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi (dalam video beliau pada Nota Hadis 1) kerana pada sanadnya terdapat Husyaim bin Basyir, yang mana dia adalah Mudallis (orang yg suka melakukan ‘Tadlis’, mengaburi nama perawi agar hadis itu terlihat Sahih sanadnya). ia juga dinilai Mudallis oleh al-‘Ala‘i (rujuk: Jami’ at-Tahsil,1/111), imam an-Nasaie (rujuk: Sunan,hadis no.5591), imam adz-Dzahabi juga menyebut perkara yg sama tentang Husyaim (rujuk: Tadhkhirat al-Huffaz,1/249) dan Ibnu Hajar al-Asqalani juga mengatakan perkara yg sama (rujuk: Tabaqat al-Mudallisin,1/47). Syaikh ‘Abdul ‘Aziz at-Tharifi juga men-Dhaif-kan hadis ini dan membawakan kalam imam Ahmad tentang kecacatan hadis ini (rujuk: Syarah Bulugh al-Maram,1/42).

:: Hadis 3 ::
dari ‘Umar al-Khattab,dia berkata,
“Kami (para sahabat Nabi ﷺ) menganggap berkumpul di rumah keluarga mayat setelah menguburnya, sebagai perbuatan meratapi mayat (yang tercela).”
(HR. Aslam [rujuk: Tarikh Wasith,126])

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Ibnu Hajar al-Asqalani kerana hadis ini diriwayatkan dari Sayyar bin al-Hakam dari Umar al-Khattab, dimana dia (Sayyar) tidak pernah bertemu dengan ‘Umar al-Khattab (rujuk: Taqrib at-Tahdzib,1/262). Syaikh Musthofa al-‘Adawi juga mengatakan hadis ini ‘Dhaif’ (dalam video pada Nota hadis 1), katanya: “Khabar ini munqothi’ (terputus)”. disisi Syaikh Musthofa al-‘Adawi, hadis-hadis ini bukan saja Ma’lul dari segi sanad, malah matan (teks)nya juga terdapat kecacatan, kerana hadis-hadis ini seolah² melarang apa-apa saja perbuatan berkumpul & membuat hidangan makanan, sedangkan terdapat hadis yang lebih sahih bahawa perbuatan berkumpul itu pernah berlaku dizaman Rasulullah, malah perbuatan itu tidak dilarang:

:: Hadis 4 ::
daripada ‘Urwah,dari ‘Aisyah isteri Nabi ﷺ,yang mana beliau (‘Aisyah) jika ada kematian dari kalangan ahli keluarga beliau, para wanita akan berkumpul, kemudian mereka akan pergi melainkan ahli keluarga dan teman terdekat. Kemudian beliau mengarahkan dibawa periuk berisi Talbinah, kemudian dimasak sup (sup daging), kemudian dituang ke atasnya Talbinah, lalu beliau berkata: “Makanlah sup beserta dengan Talbinah ini, kerana sesungguhnya saya pernah mendengar Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Talbinah melegakan hati dan menghilangkan sebahagian kesedihan’.”
(HR. Bukhari,no.5417. Muslim,no.2216)

NOTA:
walaupun hadis-hadis ini Tidak Sahih (kecuali Hadis 4), akan tetapi tidak bermakna Kenduri Arwah (Tahlilan) yg kebiasaan masyarakat kita lakukan menjadi ‘Sunnah’ dan dibenarkan, kerana Talbinah (dalam Hadis 4) itu di berikan kepada ‘keluarga si mati’ yang sedang bersedih, bukan orang lain. Keluarga si mati tidak melakukan kenduri arwah dan jiran-jiran memberi makanan kepada keluarga si mati adalah Sunnah, sebagaimana kata imam asy-Syafi’i: “Aku suka sekiranya jiran si mati atau orang yang mempunyai pertalian keluarga dengannya memberi makan kepada ahli keluarga si mati, (iaitu makanan) yang mengenyangkan mereka pada hari dan malamnya, kerana itu ialah sunnah dan ingatan yang mulia, dan ia adalah perbuatan golongan yang baik-baik sebelum dan selepas kita. Hal ini kerana apabila tiba berita kematian Ja‘far, Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Buatlah kamu makanan kepada keluarga Ja‘far kerana telah datang perkara yang menyedihkan mereka’.” (rujuk: al-Umm,1/278-279)
wallahua'lam bissowab.

Saturday, July 9, 2022

Haram Memukul Muka (Wajah)

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila seseorang kamu berperang, jauhilah dari (mencederakan) muka.”
(HR. Bukhari,no.2559. Muslim,no.6817)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ  bersabda,
“Apabila salah seorang dalam kalangan kamu bergaduh, maka hindarilah (daripada memukul) bahagian muka.”
(Bukhari,no.2559. Muslim,no.2612)

NOTA:
Dalam riwayat yang sama daripada Imam Muslim, hadis ini turut datang dengan lafaz lain yang sedikit berbeza:

“Apabila salah seorang dalam kalangan kamu memukul…”
(HR. Muslim,no.2612)

:: Hadis 3 ::
dari Ibn Hatim,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila salah seorang dalam kalangan kamu bergaduh dengan saudaranya, maka hindarilah (daripada memukul) bahagian muka. Kerana sesungguhnya Allah menciptakan Adam sebagaimana bentuknya.”
(HR. Muslim,no.2616. Melalui jalur sanad yang lain)

La Dharar Wa La Dhirar (Tidak Boleh Ada Mudharat Dan Memudharatkan)

:: Hadis 1 ::
dari Ibnu ‘Abbas,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak ada mudharat dan tidak juga perbuatan membalas kemudharatan.”
(HR. Ibnu Majah,no.2341)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Sa‘id al-Khudri,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak ada mudharat dan tidak juga perbuatan membalas kemudharatan.”
(HR. al-Hakim,no.2345. al-Baihaqi,no.11717)

:: Hadis 3 ::
dari ‘Ubadah bin as̄-S̄omith,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak ada mudharat dan tidak juga perbuatan membalas kemudharatan.”
(HR. Ibnu Majah,no.2340)

:: Hadis 4 ::
dari ‘Amru bin Yahya,dari ayahnya,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak ada mudharat dan tidak juga perbuatan membalas kemudharatan.”
(HR. Malik,no.31)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.

Hamba Allah Yang 'Dicelup' Sekali Ke Dalam Neraka & Hamba Yang 'Dicelup' Ke Dalam Syurga

:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Orang paling nikmat di dunia dalam kalangan penghuni neraka didatangkan pada hari kiamat, lalu dicelupkan sekali ke dalam neraka. Setelah itu, dikatakan kepadanya: ‘Wahai anak cucu Adam, adakah engkau pernah melihat kebaikan sedikit pun? Adakah engkau pernah merasakan kenikmatan sedikit pun?’ Dia menjawab: ‘Tidak,demi Allah, wahai Tuhan.’ Kemudian didatangkan pula orang yang paling sengsara di dunia dalam kalangan penghuni syurga. Kemudian dicelupkan sekali ke dalam syurga, setelah itu dikatakan kepadanya: ‘Wahai anak cucu Adam, adakah engkau pernah melihat kesengsaraan sedikit pun? Adakah engkau pernah merasa sengsara sedikit pun?’ Dia menjawab: ‘Tidak, demi Allah, wahai Tuhan, aku tidak pernah merasa sengsara sedikit pun dan aku juga tidak pernah melihat kesengsaraan pun’.”
(HR. Muslim,no.2807)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Pada hari kiamat dikatakan kepada penghuni dunia yang kafir yang paling senang: ‘Celupkan sekali dia ke dalam nereka’. Setelah dicelupkan dia dikeluarkan. Lalu ditanya kepadanya: ‘Wahai fulan, adakah kamu pernah mendapat kenikmatan dalam hidupmu?’ Dia menjawab: ‘Tidak ada kebaikan yang pernah kuperolehi’. Kemudian dibawa orang yang beriman yang paling susah dan amat banyak sekali mendapat bencana, lalu dikatakan padanya: ‘Celupkan dia sekali ke dalam syurga’. Kemudian ditanya kepadanya: ‘Adakah kamu pernah merasakan kesusahan dan bencana?’ Doa menjawab: ‘Tidak ada kesusahan dan bencana yang pernah kurasakan’.”
(HR. Ibnu Majah,no.4312. dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih Ibnu Majah,no.3506])

NOTA:
Maksudnya, azab neraka membuatkan penghuni neraka lupa dengan nikmat-nikmat yang Allah bagi ketika di dunia (walaupun ketika di dunia, orang itu adalah orang paling kaya, mewah dan hidup bahagia), tetapi disebabkan azab dalam neraka yg begitu dahsyat, buatkan penghuni neraka itu seolah-olah ‘hilang ingatan’. Begitu juga dengan nikmat di dalam syurga, ia membuatkan seseorang yang hidup menderita ketika di dunia menjadi lupa dengan penderitaannya ketika di dunia, disebabkan nikmat syurga yg begitu ‘dahsyat’.
Wallahua’lam.