Tuesday, August 2, 2022

Bacaan Istighfar Yang Sahih

:: al-Quran 1 ::
أَسْتَغْفِرُ الله
Astaghfirullah
[Aku memohon ampun kepada Allah]

(al-Baqarah [2]: ayat 106 & 199. an-Nisa' [4]: ayat 64)

:: al-Quran 2 ::
أَسْتَغْفِرُ رَبِّي
Astaghfiru Robbi
[Aku memohon ampun kepada Tuhanku]

(Hud [11]: ayat 3 & 52. al-Kahfi [18]: ayat 55. Nuh [71]: ayat 10)

:: al-Quran 3 ::
غُفْرَانَك
Ghufronak
[Pengampunan-Mu (wahai Allah)]

(al-Baqarah [2]: ayat 285)

:: al-Quran 4 ::
اِغْفِرْ
Ighfir
[Ampunkanlah (aku)]

(al-Mu'minun [23]: ayat 118)

:: Hadis 1 ::
أَسْتَغْفِرُ الله (70 kali sehari)

"Astaghfirullah" (70 kali sehari)
[Aku memohon ampun kepada Allah]

(HR. at-Tirmidzi,no.3259. dari Abu Hurairah. dinilai 'Hasan Sahih' oleh at-Tirmidzi)

:: Hadis 2 ::
أَسْتَغْفِرُ الله (100 kali sehari)

Astaghfirullah (100 kali sehari)
[Aku memohon ampun kepada Allah]

(HR. Muslim,no.2702. at-Tirmidzi,no.3259. dari Abu Hurairah. dinilai 'Hasan Sahih' oleh at-Tirmidzi)

:: Hadis 3 ::
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ (70+ kali sehari)

Astaghfirullah wa Atubu ilaih (70+ kali sehari)
[Aku memohon ampun kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya]

(HR. Bukhari,no.6307. dari Abu Hurairah)

:: Hadis 4 ::
اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ ، لَا إِلٰـهَ إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمتِكَ عَلَيَّ ، وَأَبُوْءُ لَكَ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ أَنْتَ

Allahumma Anta Robbi,La ila Ha illa Anta Kholaqtani Wa Ana 'Abduk,Wa Ana 'Ala 'Ahdika Wa Wa'dika Masta-Tho'tu,'Audzubika Min Syarri Ma Sona'tu,Abu-Ulaka Bini'matika 'Alayya,Wa Abu-Ulaka Bi Dzanbi Faghfirli,Wa innahu La Yaghfirudz Dzunuba illa Ants
[Ya Allah,Engkau adalah Rabbku,tiada tuhan yang layak disembah melainkan Engkau yg menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu,aku menetapi perjanjian-Mu dan janji-Mu sesuai dengan kemampuanku,aku berlindung kepada-Mu dari keburukkan perbuatanku,aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku kepada-Mu,maka ampunilah aku,kerana tiada yg dapat mengampuni dosa selain Engkau]

(HR. Bukhari,no.6306. at-Tirmidzi,no.3393. an-Nasaie,no.5522. dari Syaddad bin Aus)

NOTA:
Semua bacaan istighfar di atas adalah baik,tetapi bacaan yg paling afdhal ialah Hadis 4 atau lebih dikenali sebagai 'Sayyidul Istighfar' (Penghulu Istighfar),kerana daripada Syaddad bin Aus,bahawa Nabi ﷺ bersabda:

“Barangsiapa yang mengucapkannya di waktu siang dengan penuh keyakinan,lalu meninggal pada hari itu sebelum waktu petang,maka ia termasuk penghuni syurga. Dan barangsiapa yang membacanya di waktu malam dengan penuh keyakinan,lalu meninggal sebelum masuk waktu pagi,maka ia termasuk penghuni syurga.”
(HR. Bukhari,no.6306. at-Tirmidzi,no.3393. an-Nasaie,no.5522)

No comments:

Post a Comment