Thursday, July 7, 2022

Berlaku Adil Kepada Orang Yang Kamu Benci

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran. Dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu, mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa saja) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.”
(al-Maidah [5]: ayat 8)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻberfirman:
“Hendaklah kamu semua berlaku adil, kerana Allah suka kepada orang yang adil.”
(al-Hujurat [49]: ayat 9)

:: Hadis ::
dari ‘Urwah bin al-Zubair,dia berkata,
“Bahawa ada seorang wanita mencuri ketika Rasulullah ﷺ dalam peperangan al-Fath (pembukaan Kota Makkah). Kaumnya segera datang kepada Usamah bin Zaid untuk meminta pertolongan daripadanya. ‘Urwah berkata: ‘Ketika Usamah berbicara dengan Nabi ﷺ tentang wanita itu, berubah riak wajah Rasulullah ﷺ dan baginda bersabda: ‘Adakah engkau bercakap dengan aku mengenai tentang salah satu daripada hukuman Allah?’ Usamah berkata: ‘Mintalah keampunan untukku wahai Rasulullah’. Pada siang hari, Rasulullah ﷺ berdiri untuk berkhutbah. Baginda memuji Allah selayaknya, kemudian bersabda: ‘Adapun selepas itu, sesungguhnya yang membinasakan bangsa sebelum kamu ialah sekiranya yang mencuri daripada kalangan kamu ialah golongan bangsawan maka mereka akan dibiarkan (dibebaskan dari hukuman). Namun, sekiranya yang mencuri daripada kamu ialah golongan yang lemah (miskin), maka mereka akan dijatuhkan hukuman hudud. Demi jiwa Muhammad ditangan-Nya, sekiranya Fathimah binti Muhammad mencuri, maka aku akan memotong tangannya’. Kemudian baginda mengarahkan agar wanita itu dipotong tangannya. Setelah itu, dia bertaubat bersungguh-sungguh, kemudian dia berkahwin. ‘Aisyah berkata: ‘Setelah itu, dia selalu datang kepadaku dan aku menyampaikan permintaannya kepada Rasulullah ﷺ’.”
(HR. Bukhari,no.4304)

Ahli Syurga Akan Melihat Allah & Melihat-Nya Adalah Nikmat Yang Paling Besar

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Pada hari akhirat itu, wajah (orang-orang yang beriman) berseri-seri, melihat kepada Tuhannya”.
(al-Qiamah [75]: ayat 22-23)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Untuk orang-orang yang berusaha menjadi amalnya baik akan dikurniakan segala kebaikan, serta satu tambahan yang mulia..”
(Yunus [10]: ayat 26)

:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Mereka beroleh apa yang mereka kehendaki di situ, dan di sisi Kami ada lagi tambahan (limpah kurnia yang tidak terlintas di hati mereka)”.
(Qaf [50]: ayat 35)

:: Hadis 1 ::
dari Suhaib,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila penduduk syurga memasuki syurga, berfirman Allah Tabaraka wa Ta‘ala: ‘Apakah kamu ingin Aku tambahkan lagi nikmat kepadamu?’ Mereka menjawab: ‘Bukankah Engkau telah memutihkan wajah-wajah kami? Bukankah Engkau telah memasukkan kami ke dalam syurga dan menyelamatkan kami dari api neraka?’ Lalu Allah membuka hijab (pembatas), dan tidaklah mereka itu diberikan sesuatu yang lebih mereka cintai berbanding nikmat melihat Tuhan mereka”.
(HR. Muslim,no.181. Ibnu Majah,no.187)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, adakah kami akan melihat Tuhan kami pada hari kiamat nanti?” Maka Rasulullah ﷺ bersabda: “Apakah kamu kesulitan melihat bulan ketika malam purnama?” “Tidak”, Jawab para sahabat. Rasulullah bertanya lagi: “Apakah kamu kesulitan melihat matahari yang tidak berawan?” Para sahabat menjawab: “Tidak, ya Rasulullah”. Nabi bersabda: “Sesungguhnya kamu akan melihat-Nya...”
(HR. Bukhari,no.7437. Muslim,no.267)

:: Hadis 3 ::
dari Jarir,dia berkata,
“Suatu hari kami duduk-duduk bersama Nabi ﷺ. Tiba-tiba baginda melihat bulan yang ketika itu bulan purnama lalu baginda bersabda:
‘Kamu akan melihat Tuhan sebagaimana kamu melihat bulan ini, kamu tidak akan mempunyai masalah untuk melihat-Nya..”
(HR. Bukhari,no.7434. Muslim,no.633)

NOTA:
maksud ‘kamu tidak akan mempunyai masalah untuk melihat-Nya’ ialah ahli syurga tidak perlu bersesak-sesak semata-mata untuk melihat Allah, kerana semua pasti dapat melihat-Nya dengan jelas.

:: Hadis 4 ::
dari 'Abdullah bin Qais,Nabi ﷺ bersabda,
“Ada dua taman syurga dari perak, bekas makanan dan minuman serta segala yang ada di dalamnya dari perak. Ada dua taman syurga diperbuat dari emas, bekas makanan dan minuman serta segala yang ada di dalamnya dari emas. Tiada yang menghalang kaum itu (orang-orang beriman) melihat kepada Tuhan mereka melainkan selendang keangkuhan di wajah-Nya dalam syurga ‘Adn (yang kekal abadi).”
(HR. Bukhari,no.4878. Muslim,no.180)

Wednesday, July 6, 2022

Ganjaran Di Akhirat Untuk Orang Yang Kematian Anak Kecil

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda kepada para wanita Ans̄ar,
“ Tidaklah mati tiga orang anak kepada salah seorang dari kamu, lalu si ibu itu menyerahkan hal itu kepada Allah melainkan wanita itu akan masuk syurga. Seorang wanita daripada mereka bertanya: ‘Bagaimana jika dua orang ya Rasulullah?’ Baginda menjawab: ‘Atau jika dua orang (si ibu tetap mendapat kelebihan itu)’.”
(HR. Muslim,no.2632)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,Nabi ﷺ bersabda,
“Tidak seorang muslim pun yang mati tiga orang anaknya yang belum baligh kecuali Allah memasukkannya ke dalam syurga kerana limpah rahmat-Nya kepada mereka”.
(HR. Bukhari,no.1381. an-Nasaie,no.1850)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hassan,dia berkata,
“Aku bertanya kepada Abu Hurairah tentang keadaan dua anakku kecilku yang telah meniggal dunia: ‘Boleh tidak engkau menyampaikan kepadaku satu hadis daripada Rasulullah ﷺ yang boleh memujuk jiwa-jiwa kami kerana kematian ini?’ Jawab Abu Hurairah: ‘Boleh, anak-anak mereka ialah Da‘amis̄ Syurga. Salah seorang daripada mereka menemui ayah mereka, atau ibu bapa, lalu menarik bajunya, atau menarik tangannya, seperti aku menarik hujung jahitan bajumu ini. Anak itu tidak akan melepaskannya sehingga Allah memasukkannya dan ibu bapanya ke syurga’.”
(HR. Muslim,no.2635)

NOTA:
Tentang makna “Da‘amis̄”, imam an-Nawawi berkata: “Da’amis̄ itu bererti ahli syurga yang kecil, asalnya ialah du’mūs yang bermaksud haiwan-haiwan kecil yang berada di dalam air, mereka tidak berpisah dengannya. Ertinya, anak-anak kecil di dalam syurga tidak berpisah darinya” (rujuk: Syarh Sahih Muslim,16/182). Berkata imam Ibn al-Atsir: “Mereka itu bebas bergerak di dalam syurga, masuk ke dalam rumah-rumahnya, tiada apa yang menghalang mereka daripada suatu tempat, seperti perangai kanak-kanak ketika di dunia, tiada siapa yang boleh menghalang mereka memasuki haram (yakni kawasan peribadi satu-satu keluarga), tiada siapa yang perlu berhijab bila dengan mereka” (rujuk: al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Atsar,2/289)

:: Hadis 4 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Seorang wanita datang menemui Nabi ﷺ sambil membawa bayi lelakinya. Dia berkata: ‘Wahai Nabi Allah, doakan bayi lelaki ku ini. Sesungguhnya aku telah mengebumikan tiga orang anak aku’. Baginda bertanya: ‘Engkau telah mengebumikan tiga orang anak?’ Beliau menjawab: ‘Ya’. Baginda bersabda: ‘Sesungguhnya engkau telah menghadang dengan penghadang yang kuat daripada api neraka’.”
(HR. Muslim,no.2636)

:: Hadis 5 ::
dari Mu‘awiyyah bin Qurrah,dari ayahnya,
“Bahawa seorang lelaki datang kepada Nabi ﷺ bersama dengan seorang anak lelakinya. Nabi ﷺ bertanya kepada lelaki itu: ‘Adakah engkau menyayanginya?’ Lelaki itu menjawab: ‘Ya Rasulullah, aku mencintai Allah sebagaimana aku menyayanginya’. Kemudian, selepas hari tersebut, baginda tidak melihat lagi anak lelaki itu. Baginda bertanya: ‘Apa yang sedang dilakukan oleh anak si fulan?’ Para sahabat menjawab: ‘Ya Rasulullah, dia telah meninggal dunia’. Nabi ﷺ berkata kepada ayahnya: ‘Adakah engkau suka jika engkau mendatangi pintu syurga, lalu engkau mendapati anakmu sedang menunggumu di sana?’ Seorang sahabat bertanya: ‘Adakah itu kes yang khusus atau ia umum untuk anak kami semua?’ Baginda menjawab: ‘Ia untuk kamu semua’.”
(HR. Ahmad,no.15595. hadis ini sanadnya dinilai ‘Sahih’ oleh al-Hakim [rujuk: al-Mustadrak] dan Syaikh Syu‘aib al-Arnauth [rujuk: semakan beliau kepada Musnad Ahmad])

:: Hadis 6 ::
dari Abu Musa al-Asy‘ari,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Apabila anak seorang hamba meninggal dunia, Allah berfirman kepada malaikat-Nya: ‘Kamu telah mencabut nyawa anak hamba-Ku?’ Mereka berkata: ‘Ya’. Allah berfirman: ‘Kamu telah mencabut nyawa buah hatinya?’ Mereka menjawab: ‘Ya’. Allah berfirman: ‘Apa yang diucapkan oleh hamba-Ku ketika itu?’ Mereka berkata: ‘Ia memujimu dan mengucapkan istirja’ (innaa lilaahi wa innaa ilaihi rooji’uun)’. Allah berfirman: ‘Binakan untuk hamba-Ku ini satu rumah di syurga dan namakan ia Baitul H̱amdi (rumah pujian).”
(HR. at-Tirmidzi,no.1021. Dinilai 'Hasan Gharib' oleh imam at-Tirmidzi)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.

NOTA (2):
Hadis-hadis ini hanya menyebutkan tentang kematian anak kecil yang belum baligh. Sebahagian ulama’ mengatakan, hadis² ini juga termasuk bayi yang keguguran. Kata Imam an-Nawawi: “Seorang anak yang meninggal dunia akan menjadi penghalang daripada api neraka, begitu juga anak yang keguguran” (rujuk: al-Majmu’ Syarah al-Muhadzzab,5/295)

Tuesday, July 5, 2022

Amalan Sedikit Tetapi Istiqamah Lebih Allah Cintai

:: Hadis 1 ::
dari ‘Aisyah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Amalan-amalan yang paling dicintai oleh Allah (yang dilakukan oleh hamba-Nya) ialah yang paling berkekalan sekalipun sedikit.”
(HR. Bukhari,no.6464. Muslim,no.783)

:: Hadis 2 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Bahwa Nabi ﷺ pernah ditanya: ‘Apakah amalan yang paling dicintai Allah?’ Dia menjawab: ‘Yang dikerjakan terus menerus walaupun sedikit’. Kemudian baginda bersabda: ‘Beramallah sesuai dengan kemampuan kamu’.”
(HR. Bukhari,no.6465)

:: Hadis 3 ::
dari ‘Aisyah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“..Wahai sekalian manusia, hendaklah kamu beramal mengikut kemampuanmu, kerana Allah tidak akan pernah jemu hingga kamu sendiri yang jemu. Sesungguhnya, amalan yang paling disukai Allah adalah amalan yang dikerjakan secara terus menerus, meskipun sedikit..”
(HR. Muslim,no.782)

Larangan Membunuh Orang Bukan Islam Tanpa Sebab Yang Dibenarkan

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Nabi ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang membunuh kafir mu‘ahad (orang kafir yang memeterai perjanjian damai dengan orang Islam), dia tidak akan dapat mencium bau syurga. Padahal bau syurga dapat dicium dari jarak sejauh 40 tahun perjalanan.”
(HR. Bukhari,no.3166)

:: Hadis 2 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amru,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa membunuh ahli dzimmah (orang kafir yang berada dalam perlindungan pemerintahan Islam), maka dia tidak akan mencium bau syurga, padahal bau syurga tersebut dapat dihidu dari jarak 40 tahun perjalanan.”
(HR. Ahmad,no.6457. an-Nasaie,no.4669. dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih Targhib wa at-Tarhib,no.2452])

Sayangi Penduduk Bumi Nescaya Allah Akan Sayang Kepadamu

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Orang-orang yang penyayang itu akan dikasihi oleh ar-Rahman (Allah yang Maha Penyayang). Kasihilah yang ada di bumi, nescaya kamu akan dikasihi oleh yang di atas langit. Lafaz ar-Rahim (rahim atau kasih sayang) itu diambil dari lafaz ar-Rahman, maka sesiapa yang menyambung tali silaturrahim, nescaya Allah akan menyambungnya (dengan rahmat-Nya) dan sesiapa yang memutus tali silaturrahim, maka Allah akan memutuskannya (dari rahmat-Nya).”
(HR. at-Tirmidzi,no.1924. dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

:: Hadis 2 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Nabi ﷺ bersabda,
“Orang penyayang, akan disayangi oleh Ar-Rahman. Sayangilah penduduk bumi, nescaya kamu akan disayangi oleh penduduk di langit.”
(HR. Abu Daud,no.4941. Ahmad,no.6206)

NOTA:
Hadis 1 & 2 ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi (dalam video beliau), katanya: “Sanadnya Dhaif”. Akan tetapi, makna hadis ini benar. Kerana terdapat hadis sahih yang lain yang menguatkan makna kedua² hadis ini:

:: Hadis 3 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Hendaklah kamu menyayangi, nescaya kamu akan disayangi. Maafkanlah, nescaya kamu dimaafkan. Celakalah kepada Aqma‘ul Qoul (orang yang mendengarkan perkataan, namun tidak beramal dengannya), dan celaka bagi orang yang terus-menerus melakukan dosa, padahal dia mengetahuinya”.
(HR. Bukhari [rujuk: al-Adab al-Mufrod,no.380]. Ahmad,no.6541)

:: Hadis 4 ::
dari Jarir bin ‘Abdullah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Siapa yang tidak menyayangi, dia tidak akan disayangi”.
(HR. Bukhari,no.6013)

:: Hadis 5 ::
dari Jarir bin ‘Abdillah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Siapa yang tidak merahmati (mengasihi) manusia yang lain, dia tidak akan dirahmati oleh Allah ‘azza wa jalla.”
(HR. Bukhari,no.7376. Muslim,no.2319. Ini lafaz riwayat Muslim)

:: Hadis 6 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ pernah mencium al-Hasan bin Ali (cucu Nabi ﷺ) sedangkan disisi baginda ada al-Aqra’ bin Habis at-Tamimi sedang duduk. Lalu Aqra’ berkata: ‘Sesungguhnya aku ada sepuluh orang anak, namun aku tidak pernah mencium mereka walaupun sekali’. Maka Rasulullah ﷺ memandangnya dan bersabda: ‘Barangsiapa tidak menyayangi, maka dia tidak akan disayangi’.”
(HR. Bukhari,no.5997. Muslim,no.2318)

:: Hadis 7 ::
dari Ummu Khalid binti Khalid bin Sa‘id,dia berkata,
“Aku mengunjungi Rasulullah ﷺ bersama ayahku, sedangkan aku tengah mengenakan baju berwarna kuning, Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Bagus, bagus’. Lalu aku beranjak untuk mempermainkan cincin kenabian baginda, maka ayahku mengherdikku, namun Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Biarkanlah ia’. Kemudian baginda bersabda: ‘Pakailah (kain tersebut), semoga panjang umur (tidak cepat rosak) dan pakailah semoga panjang umur dan pakailah semoga panjang umur’.”
(HR. Bukhari,no.5993)

:: Hadis 8 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Pada suatu masa, ada seorang lelaki sedang berjalan melalui suatu jalan. Lalu dia merasa terlalu dahaga. Kebetulan dia menemukan sebuah sumur, maka dia turun ke sumur itu untuk minum. Setelah keluar dari sumur, dia melihat seekor anjing menjulurkan lidahnya menjilat-jilat tanah kerana dahaga. Orang itu berkata dalam hatinya: ‘Alangkah dahaganya anjing itu, seperti yang baru ku alami tadi’. Lalu dia turun kembali ke sumur, kemudian dia mencedok air dengan kasutnya, dibawanya ke atas dan diminumkannya kepada anjing itu. Maka Allah berterima kasih kepada orang itu (amalnya diterima) dan mengampuni dosanya. Para sahabat bertanya: ‘Ya Rasulullah, adakah bagi kami atas perbuatan terhadap binatang juga ada pahala?’ Jawab baginda: ‘Ya, setiap hati yang basah (bersikap rahmat) ada pahala’.”
(HR. Bukhari,no.2363,6009. Muslim,no.2244)

:: Hadis 9 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Bukanlah dari golongan kami, sesiapa yang tidak mengasihi kanak-kanak dan tidak pula menghormati orang tua di kalangan kami.”
(HR. at-Tirmidzi,no.1920. Dinilai sahih oleh imam at-Tirmidzi pada hadis no.1921)

Monday, January 30, 2017

Rasulullah Mimpi Melihat Nabi Isa & Dajjal

dari ‘Abdullah bin ‘Umar,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Ketika aku sedang tidur, aku melihat (di dalam mimpi) bahawa diriku sedang melakukan thawaf di sekitar Ka’bah. Tiba-tiba (aku melihat) seorang lelaki yang berkulit sawo matang, berambut lurus, berada di tengah-tengah antara dua orang lelaki, dalam keadaan rambutnya menitiskan air, lalu aku bertanya: ‘Siapakah dia?’ Mereka menjawab: ‘Anak lelaki kepada Maryam (Nabi ‘Isa).’ Kemudian aku pergi dan aku menoleh, tiba-tiba ada seorang lelaki berkulit kemerah-merahan, bertubuh gemuk, berambut keriting, dan mata kanannya buta seakan-akan matanya itu seperti anggur yang tersembul, (lalu) aku bertanya: ‘Siapakah dia?’ Mereka menjawab: ‘Itu ialah Dajjal’. Manusia yang paling mirip dengannya ialah Ibn Qathan. Dan Ibn Qathan ialah seorang lelaki dari Bani Mus̄thaliq dari puak Khuza‘ah.”
(HR. Bukhari,no.7026. Muslim,no.171)

Orang Beriman Boleh Jadi Penakut, Kedekut (Bakhil), Kecuali Pendusta?

dari S̄ofwan bin Sulaim,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ ditanya: ‘Mungkinkah orang mukmin boleh jadi penakut?’ Baginda jawab: ‘Ya’. Kemudian ditanya lagi: ‘Mungkinkah seorang mukmin itu kedekut?’ Baginda jawab: ‘Ya’. Ditanya lagi: ‘Mungkinkah seorang mukmin itu menjadi pendusta?’ Baginda jawab: ‘Tidak mungkin’.”
(HR. Malik,no.1832. al-Baihaqi [rujuk: Syu‘ab al-Iman,4812])

NOTA:
hadis ini dinilai ‘Dhaif’ (lemah: tidak sahih) oleh Ibnu Hajar al-Asqalani (rujuk: Takhrij al-Mishkat al-Masabih,4/389) dan Syaikh al-Albani (rujuk: Dhaif at-Targhib wa al-Tarhib,1752), kerana hadis ini mursal (sanad terputus, dari tabi‘in terus diriwayatkan ke atas Nabi tanpa melalui dari mana² Sahabat). Syaikh Musthofa al-‘Adawi juga ketika menyebut tentang hadis ini dalam video beliau, beliau mengatakan: “La Yasih (tidak sahih)”.

Friday, December 30, 2016

Allah Di Atas Langit (Hadis Jariyah)

:: Hadis 1 ::
dari Mu‘awiyah bin al-Hakam as-Sulami,ia berkata,
“...Aku mempunyai seorang Jariyah (hamba wanita) yang tugasnya mengembala kambing biri-biri di sekitar Gunung Uhud dan wilayah Jawaniyah. Suatu hari aku tahu bahawa seekor serigala telah berjaya memangsa seekor kambing biri-biri (yg digembalakannya). Aku adalah manusia biasa. Aku marah dan sedih sebagaimana orang lain yang juga boleh marah dan sedih. Akan tetapi, aku memukul jariyah itu dengan telapak tanganku, hanya sekali pukul. Lalu aku menemui Rasulullah ﷺ, aku merasa hal itu terasa berat, lalu aku bertanya: ‘Ya Rasulullah, apakah aku harus memerdekakannya?’ Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Bawa dia ke mari’. Maka aku bawa dia ke hadapan baginda, lalu baginda bertanya kepada jariyahku: ‘Di mana Allah?’ Jariyah itu menjawab: ‘Fiis-samaa’ (Di langit)’. Baginda bertanya lagi: ‘Siapa aku?’ Jariyah itu menjawab: ‘Engkau utusan Allah’. Maka Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Merdekakan dia! Sesungguhnya dia wanita beriman’. 
(HR. Muslim,no.537. an-Nasaie,no.1218. Abu Daud,no.3282. Ahmad,no.22645)

:: Hadis 2 ::
dari ‘Umar bin al-Hakam,ia berkata,
“Suatu ketika aku mendatangi Rasulullah ﷺ dan berkata: ‘Ya Rasulullah, sesungguhnya hamba wanitaku pernah mengembalakan kambing milikku. Kemudian ketika aku menemuinya, ia telah kehilangan seekor kambing, lalu aku menanyakannya, maka ia menjawab: ‘Kambing itu telah dimakan serigala’. Aku pun menyesali itu terjadi. Dan (kerana) aku adalah anak Adam (manusia), maka ku pukul wajahnya, sedangkan (sementara itu) aku memiliki kewajiban untuk memerdekakan hamba, lalu apakah harus memerdekakannya?’ Setelah itu Rasulullah bertanya kepada hamba wanita itu: ‘Di mana Allah?’ Ia menjawab: ‘Fiis-samaa’ (Di langit)’. Baginda kembali bertanya: ‘Siapa aku?’ Ia menjawab: ‘Engkau Rasulullah’. Mendengar itu, Rasulullah ﷺ lantas bersabda: ‘Merdekakanlah dia!’.”
(HR. Malik [rujuk: al-Muwattho',no.1534])

NOTA:
(tentang ‘Umar bin al-Hakam), Menurut Ibnu Abdil Barr, seperti itulah yang diungkapkan oleh Imam Malik, sedangkan menurut semua ulama’ Hadis, itu hanya sangkaan. Dan nama ‘Umar bin al-Hakam tidak termaktub dalam deretan nama² sahabat. Tapi, yang benar adalah Mu‘awiyyah bin al-Hakam. Seperti yang diungkapkan oleh setiap perawi hadis ini, dari Hilal atau perawi lainnya. Mu‘awiyah bin al-Hakam adalah sahabat terkenal dan hadis yang diriwayatkannya juga dikenal.

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,ia berkata,
“Seorang lelaki datang kepada Nabi ﷺ dengan membawa seorang hamba wanita hitam, kemudian ia berkata: ‘Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku berkewajiban membebaskan hamba mukmin’. Kemudian baginda bersabda: ‘Di mana Allah?’ kemudian ia (hamba itu) mengisyaratkan ke langit dengan jarinya. Kemudian baginda berkata kepadanya: ‘Siapa aku?’ Kemudian dia menunjuk kepada Nabi ﷺ dan ke langit, yang bermaksud engkau adalah utusan Allah. Maka baginda berkata: ‘Bebaskan dia, sesungguhnya dia wanita mukminah (beriman)’.”
(HR. Abu Daud,no.3284. Ahmad,no.7565)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh al-Albani, kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama al-Mas‘udi (‘Abdurrahman bin ‘Abdullah bin ‘Utbah) yang mana dia Dhaif kerana ikhtilath-nya (bercampur hafalannya) (rujuk: ad-Dha'ifah,1/70).

NOTA (2):
Perkataan Fiis-samaa’ (di langit) di dalam hadis² ini, ‘Fii’ di situ bukan merujuk kepada ‘di dalam’ langit, akan tetapi ‘Fii’ di situ merujuk kepada ‘Ala, iaitu ‘di atas’ langit. Kerana di dalam al-Quran & hadis² Sahih yang lain menerangkan bahawa Allah ﷻ istiwa’ (tinggi) di atas ‘Arasy-Nya. Sedangkan ‘Arasy itu berada di atas langit ke-7, sebagaimana tsabit dari dalil² yg sahih (rujuk & klik: Di Mana 'Arasy Allah?). Kedua, perkataan ‘Fii’ juga tidak semestinya merujuk kepada ‘di dalam’, kerana terdapat ayat di dalam al-Quran, Allah menggunakan perkataan ‘Fii’, akan tetapi ‘Fii’ di situ merujuk kepada ‘di atas’, seperti:

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى ٱلْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا۟ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ ۚ إِنَّ ٱلْكَـٰفِرِينَ كَانُوا۟ لَكُمْ عَدُوًّۭا مُّبِينًۭا
“Dan apabila kamu berjalan (musafir) di bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat.”
(an-Nisa' [4]: ayat 101)

NOTA:
Di dalam ayat ini, Allah ﷻ menyebut “Wa idzaa Dhorobtum Fiil-Ardhi..” (Dan apabila kamu berjalan di bumi). Allah menggunakan perkataan ‘Fii’ di dalam ayat ini, akan tetapi ia merujuk kepada ‘Ala (di atas), bukan ‘di dalam’. Sebab tidak mungkin kita fahami ayat ini dengan maksud ‘berjalan di dalam bumi’, sudah semestinya kita fahami ayat ini dengan maksud ‘berjalan di atas bumi’. Begitu juga ayat al-Quran yg lain seperti:

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
فَسِيحُوا۟ فِى ٱلْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍۢ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِى ٱللَّهِ ۙ وَأَنَّ ٱللَّهَ مُخْزِى ٱلْكَـٰفِرِينَ
“Oleh itu hendaklah kamu (hai kaum musyrik) bergerak di muka bumi (dengan bebasnya) selama empat bulan, dan ketahuilah bahawa kamu tidak terlepas dari (azab seksa) Allah. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah akan menghina orang-orang yang kafir (dengan bala bencana di dunia dan azab seksa di akhirat).”
(Taha [20]: ayat 71)

NOTA:
Dalam ayat ini Allah menyebut “Fasiihu Fiil Ardhi..” (Oleh itu hendaklah kamu bergerak di muka bumi). Begitu juga dengan ayat al-Quran yg lain:

:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
قَالَ ءَامَنتُمْ لَهُۥ قَبْلَ أَنْ ءَاذَنَ لَكُمْ ۖ إِنَّهُۥ لَكَبِيرُكُمُ ٱلَّذِى عَلَّمَكُمُ ٱلسِّحْرَ ۖ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَـٰفٍۢ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِى جُذُوعِ ٱلنَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَيُّنَآ أَشَدُّ عَذَابًۭا وَأَبْقَىٰ
“Firaun berkata: ‘Patutkah kamu beriman kepada Musa sebelum aku memberi izin kepada kamu? Sesungguhnya dia lah ketua kamu yang mengajar sihir kepada kamu. Oleh itu, demi sesungguhnya, aku akan memotong tangan dan kaki kamu dengan bersilang, dan aku akan memalang kamu pada batang-batang pohon tamar; dan demi sesungguhnya kamu akan mengetahui kelak siapakah di antara kita yang lebih keras azab seksanya dan lebih kekal’.”
(Taha [20]: ayat 71)

NOTA:
Dalam ayat ini, Firaun menyebut “Wa La-Usollibannakum Fii Judzuu'i In-nakhli..” (Dan aku akan memalang kamu pada batang-batang pohon tamar). Dari ayat ini kita dapat fahami bahawa Firaun tidak memalang “di dalam” pokok tamar, akan tetapi “di atas” permukaan pokok tamar.
Wallahua’lam.

Monday, February 22, 2016

Rasulullah Suka Makan Labu

:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Seorang tukang jahit menjemput Nabi ﷺ pada jamuan makan yang disediakannya dan aku pergi bersama Nabi ﷺ. Maka dihidang roti gandum dan kuah yang didalamnya mengandungi labu dan daging. Aku melihat Nabi ﷺ mengambil (memilih) labu disekeliling mangkuk. Dan setelah hari itu, aku menyukai labu.”
(HR. Bukhari,no.5436)

:: Hadis 2 ::
dari Anas,dia berkata,
“Aku melihat Nabi ﷺ dihidangkan kuah yang didalamnya terdapat labu dan daging, dan aku melihatnya mengambil (memilih) labu dan memakannya.”
(HR. Bukhari,no.5437)

:: Hadis 3 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Seorang tukang jahit menjemput Rasulullah ﷺ pada jamuan makan yang disediakannya. Maka aku pergi bersama Rasulullah ﷺ ke jamuan makannya. Dihidangkan kepada Rasulullah ﷺ roti gandum, kuah berisi labu dan daging. Aku melihat Rasulullah ﷺ mengambil (memilih) labu disekitar Sahfah (piring besar). Maka aku pun menyukai labu sejak dari hari itu.”
(HR. Bukhari,no.5439)

:: Hadis 4 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Aku melihat Rasulullah ﷺ memilih-milih labu di dalam Sahfah (piring besar). Maka sejak itu aku sentiasa menyukainya (labu).”
(HR. Tirmidzi,no.1850. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

Friday, February 5, 2016

Hadis Akhir Zaman: Tentang Golongan Bendera Hitam

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Panji-panji hitam akan keluar daripada Khurasan, tidak ada sesuatu pun yang mampu menghalangnya sehinggalah ia dipacak di Iliya’ (Baitul Maqdis).”
(HR. at-Tirmidzi,no.2269. Ahmad,no.8420)

NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif Jiddan’ (terlalu lemah: tidak sahih) kerana hadis ini diriwayatkan daripada Risydin bin Sa‘ad dari Yunus, yang mana Risydin bin Sa‘ad bertafarrud (bersendiri) meriwayatkan hadis ini. Kedua, Risydin bin Sa‘ad adalah perawi Dhaif, dinilai Dhaif oleh imam Ahmad ibn Hanbal dan Yahya ibn Ma‘in dengan katanya: “Hadisnya tidak ditulis”. Kata Abu Zur‘ah & Abu Daud: “Dha‘iful Hadis”. Kata Abu Hatim: “Munkarul Hadis”. Kata an-Nasaie: “Matrukul Hadis (Hadisnya ditinggalkan)”. (rujuk: Tahdzib at-Tahdzib,3/278). Hadis ini juga dinilai Dhaif oleh at-Tirmidzi sendiri sejurus meriwayatkan hadis ini dengan katanya: “Hadis ini Gharib”.

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,ia berkata,
“Jika kalian melihat panji hitam, maka bertahanlah di bumi. Jangan gerakkan tangan dan kaki kalian. Kemudian akan muncul kaum lemah. Hati mereka seperti potongan besi. Mereka (mengaku) pemegang kekuasaan. Mereka tidak menepati janji. Mereka mengajak kepada haq namun mereka bukan orang yang benar. Nama mereka menggunakan kunyah (seperti Abu) dan nisbat mereka menggunakan nama daerah (seperti al-Baghdadi). Rambut mereka terurai seperti wanita, hingga mereka berselisih di antara mereka. Kemudian Allah mendatangkan kebenaran kepada yang dikehendaki-Nya.” 
(HR. Abu Nu'aim [rujuk: Kanz al-Ummal,11/283])

NOTA:
Hadith ini ‘Dhaif Jiddan’ (terlalu lemah). diriwayatkan oleh Nu‘aim bin Hammad نعيم بن حماد RH di dlm kitab alFitan, katanya (sanad hadith):
Menceritakan kpd kami al-Walid dan Risydin drpd Ibn Lahi‘ah drpd Ibn Qabil drpd Abi Ruman drpd ‘Ali bin Abi Tolib RA, lalu disebutkan hadis....

Ia mengandungi banyak kecacatan:
1) Abu Ruman أبو رومان adlh seorg yg Majhul (tidak dikenali).

2) Ibn Lahi‘ah ابن لهيعة namanya ialah ‘Abdullah bin Lahi‘ah bin ‘Uqbah. Dihujung umurnya beliau tlh keliru. Disebabkan itu sekumpulan ulama telah menghukumnya sbg Lemah, melainkan jika diketahui ia mengambil hadis dr ssorg sblm dia terkeliru. Selain itu beliau juga merupakan seorg Mudallis. 
(rujuk: al-Tahzib 5/327-331 dan Mizan al-I'tidal 2/457-484)

3) Nu‘aim bin Hammad, penulis kitab al-Fitan yg meriwayatkan hadis ini, tlh meriwayatkan hadis² Mungkar. Sehingga al-Nasaie berkata ttgnya: “Bukan seorg yg Thiqah (boleh dipercayai)”
(rujuk: Tahzib al-Tahzib 10/461)

al-Hafidz Ibn Rajab berkata: “Nu‘aim ini, sekalipun tlh dinilai sbg Tsiqah oleh sekumpulan para Imam kerana berbaik sangka dgn beliau disbbkan bersangatannya beliau dgn sunnah dan bersungguhnya beliau membantah golongan yg mengikut hawa nafsu. (Namun) Dia terkeliru pd sbhgian hadis. Ketikamana mereka (para ulama) banyak memerhatikan hadis2 Mungkar dr beliau, mereka (para ulama) menghukumnya sbg Lemah”
(rujuk: Jami’ al-Ulum wa al-Hikam 2/394)

imam adz-Dzahabi dlm Siyar al-A’lam al-Nubala’ mengatakan: “Tidak boleh ssorgpun berhujjah dgn dia. Dan dia tlh menulis kitab Fitan,dia dtgkan di dlmnya hadis2 yg ajaib dan mungkar”
(rujuk: Siyar A'lam al-Nubala' 10/609)

4) al-Walid bin Muslim pula tlh melakukan tadlis yg paling buruk.
Kata al-Hafidz Ibn Hajar di dlm Thobaqaat al-Mudallisin, ms: 51: “Seorang yg disifatkan dgn melakukan Tadlis yg bersangatan."
Hadis ini ada Mutaba‘ah dr Risydin bin Sa‘ad. Beliau juga Dhaif. Kata al-Jauzajani: “Di sisinya banyak hadis2 Munkar” (rujuk: Mizan al-I’tidal 2/49)
Ada juga kebarangkalian al-Walid mengambil hadis ini drpd Risydin. Justeru tidak boleh dijadikan Mutaba‘ah.
Kesimpulannya: Apabila berhimpun kecacatan2 spt ini, ia menunjukkan hadis ini bersangatan lemah. Justeru hadis ini tidak boleh dijadikan hujjah dan tidak boleh juga maknanya dipraktikkan ke dlm persoalan semasa yg berlaku hari ini.

Saturday, December 19, 2015

Larangan Menyakiti Hati Jiran

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia berkata baik atau diam, sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan jirannya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.”
(HR. Bukhari,no.6475. Muslim,no.47)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Jibril sentiasa berwasiat kepadaku agar berlaku baik kepada jiran sehingga aku menyangka bahawa jiran itu akan mewarisi hartaku.”
(HR. Bukhari,no.6015. Muslim,no.2625. Abu Daud,no.5152. at-Tirmidzi,no.1943. Ahmad,no.6496)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Dzar,Rasulullah ﷺ  bersabda,
“Wahai Aba Dzar, jika kamu masak, maka perbanyakkanlah kuah dan beringatlah untuk jiran-jiran kamu dengan memberinya.”
(HR. Muslim,no.2625)

:: Hadis 4 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Wahai wanita-wanita muslimah! Janganlah seorang itu meremehkan hadiah daripada jirannya, meskipun hadiah itu sekadar bahagian kaki kambing yang tidak mempunyai daging.”
(HR. Bukhari,no.2566. Muslim,no.1030)

:: Hadis 5 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Wahai Rasulullah, aku mempunyai dua jiran. Yang mana satukah aku perlu berikan hadiah?’ Maka baginda ﷺ menjawab: ‘Kepada yang paling dekat pintunya darimu’.”
(HR. Bukhari,no.2259)

NOTA:
Syaikh Musthofa al-‘Adawi berkata dalam video facebook rasmi beliau, ‘jiran’ di dalam hadis² ini juga termasuk jiran yang bukan islam, kerana keumuman hadis-hadis ini.
Wallahua’lam.

Wednesday, November 11, 2015

Kisah Seorang Gadis Bermimpi Ibunya Diazab Kerana Bakhil (Kedekut)

dari Abu Kabsyah al-Anmari,dia berkata,
“Seorang gadis datang menemui Rasulullah ﷺ dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya, dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat.

Lalu Rasulullah ﷺ menegurnya: ‘Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?’

Lalu gadis malang ini pun menceritakan hal yang berlaku padanya: ‘Ya Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini’. Balas gadis tadi.

‘Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku’. Rasulullah ﷺ mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut.

‘Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka. Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata’. Gadis itu berhenti seketika menahan sebak. ‘Kemudian ku lihat di tangan kirinya ada seketul keju dan di tangan kanannya ada sehelai tuala kecil. Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya? Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi. Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal.

Lalu aku bertanya kepada ayahku:
“Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menanggung azab di neraka. Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia ku lihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama”.

Lalu dijawab oleh ayahnya:
“Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika di dunia”. 

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur. Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah’.

Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir di pipi. Rasulullah ﷺ kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar,maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat islam. Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh.

Rasulullah ﷺ lantas berkata:
‘Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu. Mudah-mudahan segala dosanya terampun. INSYAALLLAH’.”

NOTA:
Ustaz Dr.Rozaimi berkata (dalam facebook rasmi beliau),bahawa imam Adz-Dzahabi menilai hadis (kisah) ini sebagai 'Wahi' (terlalu lemah: tidak sahih). Maka tidak boleh disebar tanpa memberitahu tentang statusnya. Wallahua'lam.

Wajib Membaca al-Fatihah Ketika Solat (Termasuk Ketika Menjadi Makmum)

dari ‘Ubadah bin as̄-S̄omit,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak (sah) solat bagi orang yang tidak membaca fatihah al-kitab (yakni Surah al-Fatihah).”
(HR. Bukhari,no.756. Muslim,no.394)

NOTA:
Selain mazhab Syafi'i yang berpendapat makmum wajib membaca al-Fatihah ketika solat berjemaah, imam al-Bukhari juga berpendapat sedemikian, berdasarkan tabwib (penamaan bab-bab) yang beliau letak dalam kitab Sahih-nya dengan tajuk: باب وجوب القراءة للإمام والمأموم في الصلوات كلها في الحضر والسفر وما يجهر فيها وما يخافت (Bab Wajib Membaca al-Fatihah bagi Imam dan Makmum di Semua Solat dan di Mana Saja, Ketika Mukim atau Ketika Musafir, dan Apa yg Dibaca Kuat atau yang Dibaca Perlahan). Wallahua’lam. Sebahagian Ulama’ berpendapat bahawa makmum tidak wajib membaca al-Fatihah (terutama pada solat Jahar) berdasarkan beberapa hadis, salah satunya adalah:

:: Hadis 1 ::
dari Abu Musa,Nabi ﷺ bersabda,
“..Apabila imam membaca, maka diamlah”
(HR. Muslim,no.404)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ (lemah: tidak sahih) oleh para Ulama’ Hadis, kerana hadis ini tidak mahfuzh (terpelihara). Ia dinilai Dhaif oleh imam Abu Daud dengan katanya: “perkataan ‘maka diamlah’ lafaz tersebut tidak mahfuzh (terpelihara), tidak ada dalam hadis ini melainkan dari (perawi) Sulaiman at-Taimi” (rujuk: Sunan Abu Daud,no.972). Imam ad-Daraquthni juga menilai Dhaif akan hadis ini dengan berkata, bahawa hadis ini diriwayatkan dari Hisyam al-Dastawa‘i, Sa‘id, Syu’bah, Hammam, Abu ‘Awanah, Aban dan ‘Adiy bin Abi ‘Umarah dari Qatadah, dan tidak seorangpun di antara mereka yang berkata: ‘Jika dia membaca, maka dengarlah..” (rujuk: Sunan,1/324). Dalam kitabnya al-‘ilal, ad-Daraquthni berkata bahawa Sulaiman at-Taimi perawi yg tsiqah (dipercaya), namun dlm hadis ini beliau menambah perkataan itu (rujuk: al-‘ilal,7/68).

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Yang dijadikan imam adalah untuk diikuti. Maka bila ia bertakbir, maka bertakbirlah kamu dan jika ia sedang membaca (al-Quran), maka diamlah..”
(HR. an-Nasaie,no.921)

NOTA:
Hadis ini juga dinilai ‘Dhaif’ oleh para Ulama’ Hadis kerana ia tidak mahfuzh (terpelihara). Hadis ini diriwayatkan oleh (perawi) Abu Khalid al-Ahmar dari Ibnu ‘Ajlan. Kata imam Yahya ibn Ma‘in: “Dalam hadis Abu Khalid al-Ahmar (Sulaiman bin Hayyan), hadis (Muhammad) Ibnu ‘Ajlan: ‘Jika imam membaca, maka diamlah’, Laisa bi syai (tiada nilai) dan ia tidak tsabit dan ia lemah” (rujuk: Tarikh Yahya ibn Ma'in,3/455). Hadis ini juga dinilai Dhaif oleh imam al-Bukhari (rujuk: al-Qira'ah Khalfa al-Imam,m/s 23). Juga dinilai Dhaif oleh imam Abu Hatim,dengan katanya: “Kalimah ini tidak terpelihara. Dan ia adalah campuran dari Ibnu ‘Ajlan” (rujuk: Ibnu Abi Hatim,al-'ilal,1/115,no.465). Juga dinilai Dhaif oleh Abu Daud, dengan katanya: “Tidak terpelihara, dan kesalahan pada kami dari Abu Khalid” (rujuk: Sunan Abu Daud,1/165,no.605). Kata imam an-Nasaie: “Kami tidak mengetahui seorangpun yang mengikuti Ibnu ‘Ajlan pada ucapannya ‘Jika ia membaca, maka diamlah’” (rujuk: Sunan an-Nasaie,2/141). Kata ad-Daraquthni: “Perkataan ini tidak terpelihara dalam hadis ini” (rujuk: al-'ilal ad-Daraquthni,8/51).

Wednesday, October 28, 2015

Jangan Menjadi Polis, Pemimpin, Pengutip Cukai Di Bawah Pemerintah Zalim

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Akan datang pada akhir zaman para pemimpin yang zalim, menteri-menteri yang fasik, para hakim yang melakukan pengkhianatan dan para fuqaha yang berbohong. Sesiapa yang sempat berada di zaman tersebut, jangan kamu menjadi pengutip cukai, penyelia dan penguasa bagi pihak mereka.”
(HR. at-Thabrani [rujuk: al-Mu’jam as-Saghir,1/340,no.564] & Mu’jam al-Awsath,4/277,no.4190])

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Akan datang pada akhir zaman para pemimpin yang zalim, menteri-menteri yang fasik, para hakim yang melakukan pengkhianatan dan para fuqaha yang berbohong. Sesiapa yang sempat hidup di zaman mereka, jangan dia menjadi wakil, pengutip cukai, orang yang menjaga perbendaharaan dan juga penguasa bagi pihak mereka.”
(HR. Khatib al-Baghdadi [rujuk: Tarikh Baghdad,11/577,no.5358])

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh al-Albani (rujuk: irwa’ al-Ghalil,8/280,no.2665),dan Syaikh Syu‘aib al-Arnauth (rujuk: Sahih Ibnu Hibban tartib Ibn Balban,nota kaki hadis no.4586). Juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Muqbil al-Wada‘i (rujuk: as-Sahih al-Musnad Min Dala’il an-Nubuwwah,570). Hadis ini Dhaif kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yang bernama Daud bin Sulaiman al-Khurasani. Tetapi hadis ini lemah dari segi penisbahan kepada Rasulullah sahaja. Tidak menafikan bahawasanya ada larangan bersekutu/bertolong-tolongan dengan penguasa yang zalim.
Wallahua’lam.