Saturday, February 17, 2024

Nabi Isa, Nabi Muhammad & Allah Disebut Sebagai “Hakim”

:: Hadis ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Demi yang jiwaku ditangan-Nya,sungguh hampir saja turun kepada kamu Isa bin Maryam sebagai hakim yang adil,dia mematahkan salib,dan membunuh babi,dan meletakkan jizyah,tidak menerimanya dari orang kafir,datang harta yang banyak namun tidak ada seorangpun yang mau menerimanya,sehingga satu sujud lebih baik dari dunia seisinya.” Kemudian Abu Hurairah berkata: “jika kamu mahu,bacalah ayat Allah: ‘Tidak seorangpun dari Ahli Kitab,kecuali akan beriman kepadanya sebelum kematiannya,dan di hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka (an-Nisa' [4]: ayat 158)’.”
(HR. Bukhari,no.3448. Muslim,no.155)

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka,kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan,dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.”
(an-Nisa' [4]: ayat 65)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Kuasa pemerintahan pada hari kiamat itu tertentu bagi Allah. Ia akan menghukum di antara mereka. Maka orang-orang yang beriman dan beramal soleh ditempatkan di dalam Syurga yang penuh dengan segala nikmat dan kesenangan.”
(al-Hajj [22]: ayat 56)

No comments:

Post a Comment