Tuesday, September 27, 2022

Kisah Seorang Lelaki Yg Diampuni Dosanya Kerana "Takut" Kepada-Nya

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Dahulu ada seorang lelaki yang kecewa terhadap dirinya. Ketika dia hampir mati,dia berkata kepada anak-anaknya: ‘Jika aku mati,kamu semua bakarlah aku,hancur debukan aku kemudian jadikan aku ditiup angin. Demi Allah! Jika tuhanku dapat menangkapku nescaya Dia akan mengazabku dengan azab yang Dia tidak pernah azab sesiapa pun’. Apabila dia mati,hasratnya dilakukan kepadanya. Maka Allah memerintahkan bumi: ‘Himpunkan dia’. Maka bumi lakukannya lalu dia pun berdiri (dibangkitkan). Allah berkata: ‘Apakah yang menyebabkan engkau lakukan tindakanmu itu?’ Dia menjawab: ‘Wahai Tuhanku,kerana takutkan Engkau’. Maka Allah pun mengampunkannya.”
(HR. Bukhari,no.3481)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Telah berwasiat oleh seorang lelaki yang tidak pernah melakukan amal baik sama sekali. Apabila dia mati maka hendaklah dibakar mayatnya kemudian menerbangkan separuh debunya ke daratan dan separuh lagi ke lautan. Maka demi Allah,jika Allah berkuasa atasnya,Allah akan mengazabnya dengan satu azab yang tidak pernah diazabkan seorang pun pada alam ini. Maka tatkala lelaki itu mati maka dikerjakan sebagaimana wasiat lelaki itu dengannya. Maka Allah menyuruh daratan mengumpulkan debunya dan menyuruh lautan mengumpulkan debunya. Kemudian dihimpunkan semuanya lalu Allah bertanya padanya: ‘Kenapa kamu lakukan seperti ini?’ Jawabnya: ‘Kerana aku sangat takut kepada-Mu wahai Tuhan-Ku dan Kamu lebih mengetahui’. Maka,Allah pun mengampunkannya.”
(HR. Muslim,no.2756)

No comments:

Post a Comment