:: Hadis 1 ::
dari Sahl bin Sa’d,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Dua waktu yang doa tidak tertolak, atau jarang tertolak, iaitu ketika azan, dan ketika peperangan ketika manusia bertempur antara satu sama lain”. Dalam riwayat lain: “Ketika hujan.”
(HR. Abu Daud,no.2540. al-Baihaqi,no.6459)
NOTA:
Ziyadah (tambahan) “Dan waktu hujan” adalah ziyadah yg ‘Dhaif’, tidak sahih kerana di dalam sanadnya terdapat 2 perawi Dhaif. Pertama, perawi yg bernama Musa bin Ya’qub az-Zam‘i, yg mana dia seorang yg lemah hafalan. Kata an-Nasaie: “Laisa bi Qowi (tidak kuat)” (rujuk: Ibnul Jauzi,adh-Dhu’afa’ wa al-Matrukin,580). Kata ad-Daraquthni tentangnya: “La Yuhtajju Bihi (Tidak boleh berhujjah dengannya)” (rujuk: al-‘ilal,2/339). Ibnu Hajar al-Asqalani juga mendhaifkan beliau dengan katanya: “Soduq, lemah hafalannya” (rujuk: at-Taqrib,7026). Kedua, perawi Rizq bin Sa‘id bin ‘Abdurrahman, yg mana Kata Syaikh al-Albani, Ibnu Hajar menilai beliau sebagai ‘Majhul’ (tidak dikenali) (rujuk: ast-Tsamar al-Musthathab,1/139).
:: Hadis 2 ::
dari Makhul,Nabi ﷺ bersabda,
“Berdoalah (mintalah) di waktu yang mustajab doa, iaitu ketika bertemunya dua pasukan di medan pertempuran, ketika solat hendak didirikan dan ketika turunnya hujan.”
(HR. asy-Syafi‘i [rujuk: al-Umm,1/289])
NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’ kerana dua sebab. Pertama, kerana perawi Mubham (tidak diberi nama), iaitu Syaikh-nya imam Syafi‘i meriwayatkan hadis ini kepada beliau, dalam masa yg sama, imam Syafi‘i tidak menegaskan samada Syaikh-nya ini Tsiqah (dipercayai) atau tidak. Kedua, hadis ini ‘Mursal’ (sanad terputus), kerana Makhul adalah Tabi‘in, bukan Sahabat Nabi ﷺ. Maka Makhul tidak pernah bertemu dengan Nabi ﷺ (kerana perbezaan zaman).
:: Hadis 3 ::
dari Makhul,dari sebahagian sahabat Nabi ﷺ,bahawa doa dianjurkan ketika turun hujan, dan ketika solat didirikan, ketika bertemunya kedua pasukan dalam perang, dan ketika turunnya hujan.
(HR. Ibnu Abi Syaibah [rujuk: al-Musannaf,no.19512])
NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif’ kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama ‘Abdul ‘Aziz bin Umar, yg mana imam Ahmad bin Hanbal berkata (tentangnya): “Dia bukan termasuk orang yang hafalannya kuat dan cermat” (rujuk: al-Khattabi,Ma‘alim as-Sunan,4/104).
:: Hadis 4 ::
dari Abu Umamah,Nabi ﷺ bersabda,
“Pintu-pintu langit dibuka dan doa diijabah pada empat waktu: ketika bertemunya pasukan (ketika perang), ketika turun hujan, ketika solat didirikan dan ketika melihat Ka’bah”.
(HR. al-Baihaqi [rujuk: Ma’rifat as-Sunan wal Atsar,7239-7240])
NOTA:
Hadis ini ‘Munkar’ kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama ‘Ufair bin Ma’dan, yg mana ramai Ahli Hadis menilainya Dhaif, lemah hafalan. imam Ahmad ibn Hanbal berkata tentangnya: “Munkarul Hadis, Dha‘if” (rujuk: al-Kamil,1544). Yahya Ibn Ma‘in berkata: “Laisa bi Syai (tiada apa-apanya/tiada nilai)” dan kata Abu Daud: “Dia seorang Syaikh yg soleh, namun Dhaif al-Hadis (Dhaif di dalam hadis)” (rujuk: adz-Dzahabi,al-Mizan,8/134). Ibnu Abi Hatim ketika bertanya kepada ayahnya (Abu Hatim) tentang ‘Ufair, kata Abu Hatim: “Dha'iful Hadis, dia banyak meriwayatkan riwayat yang palsu dari Sulaim bin Amir dari Abu Umamah dari Nabi ﷺ, jangan disibukkan dengan periwayatan darinya” (rujuk: Jarh wa at-Ta’dil,7/36). an-Nasaie berkata: “Tidak tsiqah (dipercayai)” (rujuk: ad-Dhu'afa',80). Kata Ibn ‘Adiy: “Keumuman riwayatnya tidak mahfuzh (terpelihara)” (rujuk: al-Kamil,5/2018). Dia juga dinilai Dhaif oleh Ibnu Hajar al-Asqalani (rujuk: at-Taqrib,4626), al-Haitsami (rujuk: Majma’ az-Zawa‘id,1571) dan al-‘Aini (rujuk: Nakhab al-Afkar,2/253. Umdat al-Qari,3/130).
:: Hadis 5 ::
dari Salim (bin Abdullah bin Umar),dari ayahnya,bahawa Nabi ﷺ bersabda,
“Pintu-pintu langit dibuka oleh 5 perkara: bacaan al-Qur’an, bertemunya dua pasukan (ketika perang), turunnya hujan, doa orang yang dizalimi dan adzan.”
(HR. ath-Thabrani [rujuk: ad-Du‘a,no.490])
NOTA:
Hadis ini ‘Dhaif Jiddan’, kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Hafs bin Sulaiman yg mana imam Ahmad ibn Hanbal berkata (tentangnya): “Matrukul Hadis (Hadis²nya ditinggalkan)” (rujuk: al-‘ilal,2698). Kata al-Bukhari: “Para Ulama’ meninggalkan hadisnya” (rujuk: Tarikh al-Kabir,2/2767). an-Nasaie juga menilainya Matruk dengan katanya: “Matruk al-Hadis (hadis²nya ditinggalkan)” (rujuk: adh-Dhu’afa’ wal Matrukin,134). Dia juga dinilai Dhaif oleh Abu Zur‘ah dan ad-Daraquthni (rujuk: Ibnu al-Jauzi,ad-Dhu’afa’ wal Matrukin,1/221. Sunan ad-Daraquthni,2/263). Dia adalah ahli dalam Qira‘ah al-Quran, namun dia lemah di dalam Hadis, sepertimana yg disebut oleh adz-Dzahabi (rujuk: Siyar A’lam an-Nubala’,5/260).
Kesemua hadis² berkaitan doa dimustajabkan ketika hujan adalah ‘Dhaif’ (lemah: tidak sahih) kerana kesemuanya tidak terlepas dari kritikkan para Ulama’ Hadis. Hadis² ini juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Khalid al-Hayek, beliau berkata: “Tiada yg tsabit tentang ini” (dalam 'Soalan' - no.113' di website rasmi beliau). Hadis² ini juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi di dalam video beliau.
Wallahua’lam bissowab.
Wednesday, September 28, 2022
Kesahihan Hadis: Doa Mustajab Ketika Hujan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment