Sunday, September 29, 2024

Kelebihan Menghalalkan Hutang Atau Memberi Tempoh Kepada Orang Yang Berhutang

:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).”
(al-Baqarah [2]: ayat 280)

:: Hadis 1 ::
dari Ka‘ab bin ‘Amru,Rasulullah ﷺ bersabda,
“...Sesiapa yang memberi tangguh waktu bagi orang yang berada dalam kesulitan untuk melunasi hutang atau membebaskan hutangnya, maka dia akan mendapat naungan Allah.”
(HR. Muslim,no.3006)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang menghilangkan kesulitan seorang mukmin di dunia, Allah akan menghilangkan kesulitannya pada hari kiamat. Sesiapa yang memudahkan urusan orang yang dalam kesusahan, Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Sesiapa yang menutup keaiban seorang muslim, Allah akan menutup keaibannya di dunia dan akhirat. Allah akan sentiasa membantu hamba-Nya selagi mana hamba itu membantu saudaranya. Sesiapa yang menempuh perjalanan untuk menuntut ilmu, Allah akan memudahkan dengannya perjalanan ke syurga.
Tidaklah berkumpul sesuatu kaum di rumah daripada rumah-rumah Allah untuk membaca kitab Allah, dan mempelajarinya antara satu sama lain melainkan ketenangan akan turun ke atas mereka, rahmat akan menyeliputi mereka, malaikat akan mengelilingi mereka, dan Allah akan menyebut-nyebut mereka kepada makhluk-makhluk yang dekat dengan-Nya. Sesiapa yang lambat dalam melakukan amal (kebaikan), nasabnya tidak akan mempercepatkannya.”
(HR. Muslim,no.2699)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Dahulu ada seorang pedagang yang biasa memberi pinjaman kepada orang. Ketika dia melihat ada yang kesulitan,dia berkata kepada hambanya: ‘Maafkanlah dia (halalkan hutangnya). Semoga Allah memberi ampunan kepada kita’. Maka,Allah pun mengampuninya.”
(HR. Bukhari,no.2078)

:: Hadis 4 ::
dari Hudzaifah,Nabi ﷺ bersabda,
“Beberapa malaikat menjumpai roh orang sebelum kamu untuk mencabut nyawanya. Kemudian mereka mengatakan: ‘Adakah kamu mempunyai sedikit dari amal kebajikan?’ Kemudian dia mengatakan: ‘Dahulu aku pernah memerintahkan pada hambaku untuk memberikan tangguhan waktu dan membebaskan hutang bagi orang yang berada dalam kemudahan untuk melunasinya’. Maka,Allah pun mengampuninya.”
(HR. Bukhari,no.2077)

No comments:

Post a Comment