Wednesday, July 31, 2024

Kebaikan Dan Keburukan Berlaku Dengan Izin Allah

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan jika Allah mengenakan (menimpakan) engkau dengan bahaya bencana,maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menghapuskannya melainkan Dia sendiri; dan jika Ia mengenakan (melimpahkan) engkau dengan kebaikan,maka Ia adalah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”
(Al-An'am [6]: ayat 17)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Katakanlah (Muhammad): ‘Aku tidak kuasa mendatangkan manfaat maupun menolak mudarat bagi diriku kecuali apa yang dikehendaki Allah. Sekiranya aku mengetahui yang ghaib,niscaya aku membuat kebajikan sebanyak-banyaknya dan tidak akan ditimpa bahaya. Aku hanyalah pemberi peringatan,dan pembawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman’.”
(al-A’raf [7]: ayat 188)

:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya,yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri),maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu,dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.”
(ar-Ra'd [13]: ayat 11)

:: al-Quran 4 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”
(at-Taghabun [64]: ayat 11)

:: Hadis ::
dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Aku berada di belakang Nabi ﷺ,lalu baginda bersabda: ‘Wahai budak lelaki,sesungguhnya aku akan mengajar engkau beberapa perkataan. Jagalah Allah,nescaya Dia akan menjagamu. Jagalah Allah,nescaya engkau akan mendapati-Nya di hadapanmu. Apabila engkau memohon,pohonlah kepada Allah. Apabila engkau meminta pertolongan,mintalah pertolongan daripada Allah. Ketahuilah,seandainya umat berkumpul untuk memberikan apa-apa manfaat kepadamu,mereka tidak akan dapat memberikan manfaat kepadamu kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tuliskan untuk mu. Seandainya mereka berkumpul untuk memudharatkan mu,mereka tidak akan dapat memudharatkan mu kecuali dengan apa yang telah Allah tuliskan untuk mu. ‏Pen-pen telah diangkat,lembaran-lembaran telah pun kering.”
(HR. at-Tirmidzi,no.2516. Hadis ini dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

No comments:

Post a Comment