Saturday, February 17, 2024

Allah Menggenggam Bumi Pada Hari Kiamat Dengan Tangan-Nya

:: Hadis 1 ::
dari ‘Ubaidullah bin Miqsam,bahawa beliau melihat Abdullah bin ‘Umar bagaimana beliau menghikayatkan Rasulullah ﷺ bersabda:
“Allah ‘azza wa jalla akan mengambil langit-langit-Nya dan bumi-bumi-Nya dengan dua tangan-Nya lalu berkata: ‘Akulah Allah’. Sambil baginda menggenggam jari-jari baginda dan melepaskannya: ‘Akulah al-Malik (Raja)’. Sehingga aku melihat kepada mimbar bergerak-gerak daripada bawahnya sehingga aku berkata: ‘adakah ia akan jatuh bersama Rasulullah ﷺ?’.”
(HR. Muslim,no.2788)

:: Hadis 2 ::
dari 'Abdullah bin 'Umar,dia berkata,
“Aku pernah mendengar Rasulullah ﷺ bersabda di atas mimbar: ‘al-Jabbar (Allah) akan mengambil langit-langit-Nya dan bumi-Nya dengan Tangan-Nya dan menggenggam tangan-Nya itu,menggenggam dan membukanya,kemudian berfirman: ‘Aku al-Jabbar,Aku adalah Raja. Mana orang-orang yang zalim? Mana orang-orang yang sombong?’ Dan Rasulullah ﷺ bergerak ke kanan dan ke kiri hingga aku melihat mimbar bergerak sedikit di bahagian bawahnya,sehingga aku berkata: ‘adakah ia akan jatuh bersama Rasulullah ﷺ?’.”
(HR. Ibnu Majah,no.4275)

No comments:

Post a Comment