Thursday, February 15, 2024

Larangan Menulis Hadis

dari Abu Sa'id al-Khudri,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Janganlah kamu menulis sesuatu daripadaku,sesiapa menulis sesuatu daripadaku selain al-Quran,maka hendaklah ia menghapusnya dan menceritakan dariku,kerana itu tidak ada salahnya.”
(HR. Muslim,no.3004)

NOTA:
Imam Bukhari menilai hadis ini Mauquf kepada Abu Sa'id al-Khudri (rujuk: Ibnu Hajar,Fathul Bari,1/208). Imam Abu Daud juga menilai hadis ini terhenti (mauquf) kepada Abu Sa'id al-Khudri dengan katanya: “Ianya Munkar,kesilapan terdapat pada (perawi) Hammam..” (rujuk: al-Mizzi,Tuhfat al-Asyraf bi Ma'rifat al-Athraf,3/408). Imam al-Khatib al-Baghdadi juga berkata bahawa yang mahfuzh (terpelihara),hadis ini adalah kata-kata Abu Sa'id al-Khudri,bukan Marfu' (kata-kata Nabi ﷺ) (rujuk: Taqyid al-'ilm,30). Namun terdapat hadis yang lebih sahih dan jelas daripada Nabi ﷺ tentang bolehnya menulis hadis,seperti hadis ini:

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Ketika Allah membuka Makkah untuk Rasul-Nya,baginda berdiri di antara manusia lalu memuji Allah dan menyanjung-Nya,kemudian bersabda: ‘Sesungguhnya Allah menahan pasukan gajah dari Makkah dan menjadikan rasul-Nya dan orang-orang beriman berkuasa ke atasnya. Sesungguhnya Makkah tidak halal bagi seorang pun sebelumku,dan ia dihalalkan untukku seketika daripada waktu siang. Sesungguhnya ia tidak akan halal bagi seorang pun sesudahku. Tidak boleh diusik binatang buruannya,tidak ditebang pohonnya yang berduri,tidak halal diambil barang temuannya kecuali bagi orang yang ingin mengumumkan,dan barang siapa dibunuh anggota keluarganya,maka dia boleh memilih dua perkara: Mengambil tebusan atau minta ditegakkan syarat’. al-Abbas berkata: ‘Kecuali izkhir,sesungguhnya kita menggunakannya untuk kubur dan rumah’. Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Kecuali izkhir’. Abu Syah seorang penduduk Yaman bangkit lalu berkata: ‘Tuliskan untukku,wahai Rasulullah!’ Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Kamu tolong tuliskan untuk Abu Syah’.”
(HR. Bukhari,no.2434. Muslim,no.1355)
 
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Tidak ada seorang pun dari kalangan sahabat Nabi ﷺ yang lebih banyak meriwayatkan hadis baginda ﷺ berbanding aku kecuali Abdullah bin ‘Amr. Ini kerana dia menulis,sedangkan aku tidak menulis.”
(HR. Bukhari,no.113. at-Tirmidzi,no.3841)

No comments:

Post a Comment