Sunday, October 2, 2022

Solat Sunat Wudhu': Solat Yang Membuat Bilal Masuk Syurga

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda kepada Bilal ketika waktu solat Subuh,
“Wahai Bilal,ceritakan kepadaku tentang amalan yang paling engkau harapkan,yang telah engkau lakukan apabila memeluk Islam. Sesungguhnya aku mendengar bunyi tapak kasut mu di hadapan ku di syurga”. Beliau menjawab: “Tidak ada amalan yang lebih aku harapkan berbanding apabila aku berwudhu' pada waktu malam atau siang,aku akan mendirikan solat dengan wudhu' itu apa yang telah ditakdirkan untuk aku solat”.
(HR. Bukhari,no.1149. Muslim,no.2458)

:: Hadis 2 ::
dari Humran,pelayan Ustman ibn 'Affan bahawasanya dia melihat Ustman meminta sebekas air lalu dibasuhnya kedua-dua tangannya (sehingga pergelangan tangan) tiga kali,kemudian dimasukkannya tangan kanannya ke dalam bekas untuk berkumur-kumur dan menyedut air ke dalam hidung kemudian menghembuskan air dari hidung,kemudian membasuh mukanya tiga kali,dan kedua-dua tangannya hingga ke siku tiga kali,kemudian mengusap kepalanya,kemudian membasuh kedua-dua kakinya tiga kali hingga ke buku lali,kemudian beliau berkata: “Aku melihat Rasulullah ﷺ berwudhu’ seperti wudhu’ ku ini,kemudian baginda ﷺ bersabda: ‘Sesiapa yang berwudhu’ seperti wudhu’ ku ini,kemudian dia solat dua rakaat dan tidak bercakap-cakap dalam dirinya (maksudnya solat dengan khusyu') nescaya Allah ampuni segala dosanya yang telah lalu’.”
(HR. Bukhari,no.164. Muslim,no.331)

No comments:

Post a Comment