Tuesday, August 27, 2013

Allah Suka Orang Yang Pemaaf

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Oleh itu,biarkanlah golongan kafir yg mendustakanmu itu wahai Muhammad. Layan mereka dengan cara yang elok.”
(al-Hijr [15]: ayat 85)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Tidakkah kamu suka Allah mengampuni kamu? Dan ingatlah,Allah itu Maha Pengampun,lagi Maha Penyayang.”
(an-Nur [24]: ayat 22)

:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
 “Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya; dalam pada itu,sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya),maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim.”
(asy-Syura [42]: ayat 40)

:: al-Quran 4 ::
Allah ﷻ berfirman:
 “Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiaya. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar,lagi Maha Mengetahui. Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan,atau menyembunyikannya,atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu),maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa.”
(an-Nisa' [4]: ayat 148 - 149)

:: Hadis ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidaklah sedekah itu mengurangi harta,dan tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan pemberian maafnya (kepada saudaranya),kecuali kemuliaan (di dunia dan akhirat),serta tidaklah seseorang merendahkan diri kerana Allah kecuali Allah akan meninggikan (darjat)nya (di dunia dan akhirat).”
(HR. Muslim no. 2588)

No comments:

Post a Comment