Saturday, August 24, 2013

Tentang Wali Allah

dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah berfirman: ‘Barangsiapa yang memusuhi wali-Ku,maka Aku telah isytiharkan perang terhadapnya. Dan tidaklah hamba-Ku mendekati-Ku dengan sesuatu yang Aku cintai daripada amalan-amalan yang Aku fardhukan kepadanya; dan apabila dia sentiasa mendekati-Ku dengan perkara-perkara sunat sehingga Aku suka. Apabila Aku mencintainya,maka Aku akan menjadi telinganya yang dengannya dia mendengar,matanya yang dengannya dia melihat,tangannya yang dengannya dia memegang,kakinya yang dengannya dia berjalan dan jika dia meminta kepada-Ku,pasti akan Aku perkenankan permintaannya dan jika dia meminta perlindungan kepada-Ku,pasti Aku melindunginya. Aku tidak pernah bimbang dalam melakukan sesuatu sebagaimana kebimbangan-Ku ketika hendak mencabut nyawa seorang mukmin yang tidak menyukai sakitnya sakratul maut,sementara Aku pun tidak ingin menyakitinya’.” 
(HR. Bukhari,no.6502)

NOTA:
hadis ini dinilai 'Dhaif' oleh imam adz-Dzahabi,kerana di dalamnya terdapat perawi bernama Khalid bin Makhlad yg mana Imam Ahmad menilai hadisnya 'Munkar' dengan katanya: "Lahu Ahadith Manakir". Ibn Sa'ad juga menilainya 'Munkar' kerana dia (Khalid bin Makhlad) seorang Syiah & Munkar al-Hadith (rujuk: al-Mizan,2/426).

No comments:

Post a Comment