Friday, April 19, 2024

Sunnah Ketika Bersin

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Bahawasanya apabila Nabi ﷺ bersin,baginda menutup wajah dengan tangan atau kainnya sambil merendahkan suara.”
(HR. at-Tirmidzi,no.2745. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila salah seorang daripada kamu bersin,maka hendaklah ia menyebut الْحَمْدُ لِلَّهِ (Alẖamdulillah: Segala puji bagi Allah). Dan menjawab bagi saudara atau sahabatnya يَرْحَمُكَ اللَّهُ (Yarẖamukallah: Semoga Allah melimpahkan rahmat-Nya kepadamu). Maka apabila seseorang menyebut kepadanya (orang yang bersin) يَرْحَمُكَ اللَّهُ,maka hendaklah menyebut يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ (Yahdikumullah wa yus̄lihu balakum: Semoga Allah memberikan petunjuk dan memperbaiki keadaanmu).”
(HR. Bukhari,no.6224)

NOTA:
Syarat untuk mengamalkan sunnah ini adalah orang yang bersin hendaklah mengucapkan “Alhamdulillah” terlebih dahulu. Jika orang yang bersin tidak mengucapkan “Alhamdulillah”,maka tidak disunatkan untuk mengucapkan “Yarhamukallah” sebagaimana yang disabdakan Rasulullah dalam hadis-hadis sahih:

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Hak seorang Muslim ke atas Muslim yang lain ada lima,iaitu: Menjawab salam,menziarahi orang yang sakit,mengiringi jenazah,memenuhi jemputan dan mendoakan orang yang bersin (apabila dia mengucapkan alhamdulillah).”
(HR. Bukhari,no.1240. Muslim,no.5778)

:: Hadis 4 ::
dari Anas,dia berkata,
“Dua orang lelaki telah bersin di sisi Nabi ﷺ,lalu baginda hanya mendoakan kepada salah seorang daripada mereka,dan baginda tidak mendoakan kepada yang seorang lagi. Maka lelaki yang tidak didoakan oleh Nabi itu bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Kamu mendoakan lelaki ini dan tidak mendoakan kepadaku’. Baginda menjawab: ‘Sesungguhnya lelaki ini memuji Allah,sedangkan kamu tidak memuji Allah’.”
(HR. Bukhari,no.6225)

NOTA:
Jika sedang melaksanakan solat,tidak disunatkan bahkan dilarang untuk menyebut “Yarhamukallah” kerana di dalam solat tidak dibenarkan berkata-kata kecuali menyebut bacaan-bacaan yang khusus untuk solat sahaja,kerana terdapat dalam hadis sahih tentang larangannya:

:: Hadis 5 ::
dari Mu‘awiyah bin al-Hakam as-Sulami,dia berkata,
“Ketika aku sedang menunaikan solat bersama Rasulullah ﷺ,tiba-tiba seorang lelaki bersin. Aku pun ucapkan kepadanya: ‘Yarhamukallah’. Lalu semua orang melihat kepadaku. Aku pun bertanya: ‘Mengapa kamu semua melihatku?’ Mereka pun menepuk tangan mereka ke pehaku. Aku lihat mereka semua menghendaki aku diam. Apabila selesai solat,sungguh aku tidak pernah melihat seorang guru sebelum dan selepas baginda yang lebih baik pengajarannya daripada baginda. Demi Allah,baginda tidak memasamkan muka kepadaku,tidak memukul dan tidak mengata padaku. Baginda bersabda: ‘Sesungguhnya bagi solat itu,tidak wajar di dalamnya dimasukkan perkataan manusia,sebaliknya hanyalah untuk tasbih,takbir dan bacaan al-Quran’.”
(HR. Muslim,no.537)

Monday, April 8, 2024

Zikir-Zikir Setelah Solat

 ● ZIKIR [1] ●

أَسْتَغْفِرُ اللهَ (3x)
اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ، وَمِنْكَ السَّلاَمُ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ

Astaghfirullah (3x)
Allahumma antas salaam,wa minkas-salaam,tabaarokta yaa dzal jalaali wal ikrom.

maksud:
“Aku mohon ampun kepada Allah” (3x).
“Ya Allah,Engkau pemberi keselamatan,dan dari-Mu keselamatan,Maha Suci Engkau,wahai Tuhan Yang Pemilik Keagungan dan Kemuliaan.”
(HR.Muslim,no.591)

_____________

● ZIKIR [2] ●

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ، اَللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ

Laa ilaha illallah,wahdahu laa syarika lah,lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syai-in qodiir.
Allahumma laa maani ’a-limaa a’thoyt. Wa laa mu’thiya limaa mana’ta wa laa yanfa-’u dzal jaddi minkal jadd.

maksud:
“Tiada tuhan (yang berhak disembah) selain Allah,tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya pujian. Dia Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Ya Allah,tidak ada yang menhalang apa yang Engkau berikan dan tidak ada yang memberi apa yang Engkau halang. Tiadalah bermanfaat kelebihan yang dimiliki seseorang di sisi-Mu (sebaliknya yang bermanfaat itu adalah amal soleh mereka)”
(HR. Bukhari,no.844. Muslim,no.593)

_____________

● ZIKIR [3] ●

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ. لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ، وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ، لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الْفَضْلُ وَلَهُ الثَّنَاءُ الْحَسَنُ. لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ.

Laa ilaha illallah,wahdahu laa syarika lah. Lahul mulku wa lahul hamd,wa huwa ‘ala kulli syai-in qodiir. Laa haula wa laa quwwata illa billah. Laa ilaha illallah,wa laa na’budu illa iyyaah. Lahun ni’mah,wa lahul fadhl,wala hust tsanaa-ul hasan. Laa ilaha illallah,mukhli-shiina lahud-diin walau karihal kaafiruun.

maksud:
“Tiada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah,Yang Maha Esa,tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan pujian. Dia Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Tidak ada daya dan kekuatan kecuali (dengan pertolongan) Allah. Tiada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah. Kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya. Bagi-Nya nikmat,anugerah dan pujian yang baik. Tiada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah,dengan memurnikan ibadah kepada-Nya, sekalipun orang-orang kafir membenci.”
(HR.Muslim,no.594)

_____________

● ZIKIR [4] ●

سُبْحَانَ اللهِ (33×)
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ (33×)
اَللهُ أَكْبَرُ (33×)

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ (1x)

SubhanAllah (33x)
Alhamdulillah (33x)
Allahu akbar (33x)

Laa ilaha illallah wahdahu laa syarika lah. Lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syai-in qodiir (1x)

maksud:
“Maha Suci Allah” (33x)
“Segala puji bagi Allah” (33x)
“Allah Maha Besar” (33x)

“Tidak ada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah Yang Maha Esa,tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan. Bagi-Nya pujian. Dia-lah Yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu.” (1x)
(HR. Muslim,no.597)

_____________

● ZIKIR [5] ●

Baca ayat Kursi (Allahu laa ila ha illa huwal hayyul qoyyum):

ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلْحَىُّ ٱلْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُۥ سِنَةٌۭ وَلَا نَوْمٌۭ ۚ لَّهُۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشْفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذْنِهِۦ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍۢ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ ۖ وَلَا يَـُٔودُهُۥ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ ٱلْعَلِىُّ ٱلْعَظِيمُ

Sebab Nabi ﷺ bersabda:
“Barangsiapa membaca ayat Kursi setiap selesai solat (fardhu),maka tidak ada yang menghalangnya masuk ke syurga,kecuali mati.”
(HR. an-Nasaie [rujuk: Sunan al-Kubro,no.9848 & Amal al-Yaum wa al-Lailah,no.100])

Hadis ni diperselisihkan statusnya. Ada Ulama’ yg nilai hadis ini Dha'if (lemah: tidak sahih),ada Ulama’ yg nilai hadis ini Hasan. Tapi,insya-Allah boleh dibaca untuk Fadhail A'mal.

_____________

● ZIKIR [6] ●

Baca Surah² al-Mu'awwidzat:

• al-Ikhlas (Qul huwAllahu Ahad):

قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ
ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
وَلَمْ يَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدٌۢ

• al-Falaq (Qul a'udzubi robbil falaq):

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلْفَلَقِ
مِن شَرِّ مَا خَلَقَ
وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ
وَمِن شَرِّ ٱلنَّفَّـٰثَـٰتِ فِى ٱلْعُقَدِ
وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

• an-Nas (Qul a'udzubi robbin-naas):

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ
مَلِكِ ٱلنَّاسِ
إِلَـٰهِ ٱلنَّاسِ
مِن شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ
ٱلَّذِى يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ ٱلنَّاسِ
مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ

(HR. Abu Daud,no.1523. Imam Abu Daud mendiamkannya,tanda hadis ni ‘Soleh' [sahih] di sisinya)

_____________________

Tapi jika masa singkat atau ada sebab lain,boleh juga hanya membaca “Allahumma antas salam,waminkas salam..(sampai akhir)” seperti ZIKIR [1],kemudian bangun & berganjak sebagaimana dalam sebuah hadis:

اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Apabila Rasulullah ﷺ memberi salam,baginda tidak duduk melainkan sekadar untuk mengucapkan:  Allahumma antas-salam,waminkas salam,tabarakta ya dzal jalali wal ikram.”
(HR. Muslim,no.592)

Boleh juga kalau hanya membaca ZIKIR [4] sahaja. Cuma jika membaca “susunan penuh” (ZIKIR [1] - [6]),itu lebih afdhal. Kedua,sebolehnya,jangan tinggal membaca Ayat Kursi. Walaupun hadisnya diperselisihkan kesahihannya di kalangan para Ulama’ Hadis,tapi masih boleh di amal sebagai Fadhail A'mal. Jika benar hadis itu Sahih,insya-Allah kita dapat fadhilat syurga tersebut. Wallahua’lam.

Thursday, April 4, 2024

Rahim (Silaturrahim) Berdialog Dengan Allah

dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Setelah Allah mencipta makhluk,maka Rahim (silaturrahim) bangun dan memegang (seperti memegang kain) pinggang ar-Rahman. Allah berkata kepadanya: ‘Berhentilah’. Rahim berkata: ‘Sebenarnya aku berlindung dengan-Mu daripada diputuskan’. Allah berkata: ‘Tidakkah engkau redha untuk Aku sambung orang yang menyambungmu (hubungan silaturrahim) dan memutuskan orang yang memutuskanmu?’ Rahim menjawab: ‘Bahkan,wahai Tuhan’. Allah berkata: ‘Itu adalah (kedudukan) untuk engkau’.” Abu Hurairah membaca: “Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa,kamu akan membuat kerosakkan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan kamu (Muhammad [47]: ayat 22)”
(HR. Bukhari,no.4830)

Tuesday, April 2, 2024

Larangan Memelihara Anjing

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Umar,Nabi ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang memelihara anjing,kecuali anjing (yang terlatih) untuk memburu atau anjing untuk menjaga haiwan ternakan,kerana sesungguhnya akan berkuranglah daripada pahalanya setiap hari sebanyak dua qirath.”
(HR. Bukhari,no.5481. Muslim,no.1574)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang membela anjing,maka sesungguhnya mengurangi pada setiap hari dari amalannya satu qirath,kecuali anjing untuk pengawasan atau anjing menjaga binatang ternakan”
(HR. Bukhari,no.2322)

Monday, April 1, 2024

Solat Selepas Makan Dan Minum Tanpa Berkumur-Kumur

:: Hadis 1 ::
dari Ibn Abbas,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ telah menggigit (mencarik) paha kambing,kemudian baginda ﷺ bangun dan menunaikan solat tanpa (memperbaharui) wuduk.”
(HR. Bukhari,no.5404)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ minum susu. Lalu baginda tidak berkumur-kumur dan tidak juga (memperbaharui) wuduk,kemudian baginda solat.”
(HR. Abu Daud,no.197)

NOTA:
Kata Imam an-Nawawi,disunatkan untuk berkumur-kumur selepas minum susu,begitu juga disunatkan berkumur-kumur selepas makan dan minum,supaya tidak ada baki sisa yang tertinggal lalu dia menelannya semasa sedang solat. Juga bagi menghilangkan lekit dan lemaknya serta membersihkan mulutnya (rujuk: Syarh Sahih Muslim,4/46)

Saturday, March 30, 2024

Manusia Mengingati Allah Ketika Susah Namun Mudah Lupa Ketika Senang

Allah ﷻ berfirman:
“Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan,merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan),sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya,ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.”
(Yunus [10]: ayat 12)

Friday, March 29, 2024

Talqin Orang Yang Sedang Nazak

dari Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Talqinkan mereka yang sedang menghadapi kematian dalam kalangan kamu (dengan): La ila ha illallah (Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah).”
(HR. Muslim,no.916 & 917)

Thursday, March 28, 2024

Ahli Neraka Saling Menyalahkan Sesama Mereka

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu,dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk,mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya,berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: ‘Wahai Tuhan kami,mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) neraka’. Allah berfirman: ‘Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui’. Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua) di antara mereka,kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): ‘(Jika demikianlah hukuman Tuhan),maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami’. (Allah berfirman): ‘Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan’.”
(al-A'raaf [7]: ayat 38-39)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Syaitan yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: ‘Wahai Tuhan kami,aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong’. Allah berfirman: ‘Janganlah kamu berbalah lagi di hadapan-Ku,padahal (kamu sedia mengetahui bahawa) Aku dahulu telah memberi amaran kepada kamu (akan menyeksa orang-orang yang bersalah). Keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti,dan Aku tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-Ku’.”
(Qaaf [50]: ayat 27 - 29)

:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan (ingatkanlah perkara yang berlaku) semasa orang-orang yang kafir dan yang menderhaka berbantah-bantahan dalam neraka,iaitu orang-orang yang lemah (yang menjadi pengikut) berkata kepada pemimpin-pemimpinnya yang sombong takbur: ‘Sesungguhnya kami telah menjadi pengikut-pengikut kamu,maka dapatkah kamu menolak dari kami sebahagian daripada azab neraka ini?’ Orang-orang yang sombong angkuh itu menjawab: ‘Sebenarnya kita semua menderita bersama-sama dalam neraka (tidak ada jalan untuk kita melepaskan diri),kerana sesungguhnya Allah telah menetapkan hukuman-Nya di antara sekalian hamba-Nya’. Dan berkatalah pula orang-orang yang ada dalam neraka kepada malaikat-malaikat penjaga neraka Jahannam: ‘Pohonkanlah kepada Tuhan kamu,supaya Ia meringankan sedikit azab seksa dari kami sehari sahaja’.  Malaikat penjaga neraka menjawab: ‘Bukankah kamu telah didatangi Rasul-rasul kamu dengan membawa keterangan-keterangan (yang menyatakan akibat perbuatan derhaka kamu)?’ Mereka menjawab: ‘Ya,telah datang’. Malaikat itu berkata: ‘Jika demikian,maka berdoalah kamu sendiri. Dan doa permohonan orang-orang yang kafir pada saat ini hanya menyebabkan mereka berada dalam keadaan dukacita dan kecewa sahaja’.”
(Ghaafir [40]: ayat 47 - 50)

:: al-Quran 4 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan masing-masing pun mengadap satu sama lain,sambil kata mengata dan cela mencela. Pengikut-pengikut berkata (kepada ketuanya): ‘Sesungguhnya kamu dahulu selalu datang menyekat kami (daripada beriman) dengan menggunakan kuasa kamu’. Ketua-ketuanya menjawab: ‘(Tidak!) Bahkan kamulah sendiri tidak mahu menjadi orang-orang yang beriman!’ Dan sekali-kali kami tidak berkuasa terhadapmu,bahkan kamulah kaum yang melampaui batas. Maka tetaplah di atas kita janji seksa (yang dijanjikan) oleh Tuhan kita,bahawa kita semua tentu akan merasai (azab itu). Maka kami pun mengajak kamu menjadi sesat,kerana sebenarnya kami adalah orang-orang sesat. Maka sesungguhnya mereka semua pada hari itu,menderita azab bersama.”
(as̄-S̄aaffaat [37]: ayat 27 - 33)

:: al-Quran 5 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan (ingatlah) hari dihimpun musuh-musuh Allah untuk dibawa ke neraka,lalu mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanannya masing-masing. Sehingga apabila mereka sampai ke neraka,(maka) pendengaran dan penglihatan serta kulit-kulit badan mereka menjadi saksi terhadap mereka,mengenai apa yang mereka telah kerjakan. Dan (setelah berlaku yang demikian),berkatalah mereka kepada kulit-kulit badan mereka: ‘Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?’ Kulit-kulit badan mereka menjawab: ‘Allah yang berkuasa menjadikan tiap-tiap sesuatu pandai berkata-kata telah menjadikan kami dapat berkata-kata; dan Dia-lah yang menciptakan kamu pada mulanya,dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan (untuk menerima balasan)’.”
(Fus̄s̄ilat [41]: ayat 19 - 21)

Saturday, March 23, 2024

Solatlah Sebagaimana Rasulullah Solat

dari Malik bin al-Huwairist,dia berkata,
“Kami datang kepada Nabi ﷺ,sedang kami pada waktu itu merupakan para pemuda yang sebaya (dari segi umurnya). Kami tinggal di sisi baginda selama dua puluh malam,lalu baginda pun merasakan yang kami merindui keluarga kami,maka baginda pun bertanya kepada kami tentang mereka-mereka yang telah kami tinggalkan dalam keluarga kami,lalu kami pun mengkhabarkan kepada baginda,dan baginda merupakan seorang yang sangat lembut dan penyayang. Baginda bersabda: ‘Kembalilah kamu kepada (pangkuan) keluarga kamu. Ajarkanlah mereka (tentang agama) dan perintahkanlah mereka (untuk berbuat amalan-amalan yang baik),dan solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat,dan bila waktu solat telah tiba,maka hendaklah salah seorang di antara kamu (melaungkan) azan,dan kemudian hendaklah orang yang paling tua di antara kamu mengimami solat kamu’.”
(HR. Bukhari,no.6008)

Nabi ﷺ Larang Sahabat Ubah Doa Tidur Ini

dari al-Barra bin ‘Azib,Rasulullah ﷺ bersabda kepadaku,
“Jika kamu mendatangi tempat tidurmu, berwudhu’lah seperti wudhu’ untuk solat, setelah itu baringlah di atas rusuk kananmu dan membaca:

اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ‏
Allahumma aslamtu wajhi ilaik, wa fawwadh-tu amrii ilaik, wa aljaktu zhohrii ilaik, roghbatan wa rohbatan ilaik, laa malja-a walaa manjaa minka illaa ilaik, Allahumma aamantu bi kitaabikal-ladzii anzalta wa bi nabiyyikal-ladzii arsalt
(Ya Allah,aku menyerahkan diriku kepada-Mu, aku menyerahkan semua urusanku kepada-Mu, aku menyandarkan belakangku kepada (pemeliharaan)-Mu, kerana mengharapkan kelebihan-Mu yang luas dan nikmat-Mu yang agung dan berlindung dari kemurkaan-Mu. Tidak ada tempat perlindungan dan keselamatan dari (kemurkaan)-Mu, kecuali kembali kepada-Mu. Aku beriman pada kitab yang telah Engkau turunkan, dan kepada Nabi-Mu yang telah Engkau utuskan)

Jika kamu meninggal dunia (di waktu tidur), maka kamu meninggal dunia dalam keadaan fitrah (agama Islam), maka jadikanlah ungkapan ini akhir perkataan kamu (sebelum tidur)”. Maka aku mengulangi membaca doa ini untuk mengingatinya, aku menyebut: aamantu bi rosuulikal-ladzii arsalt (sedangkan tadi baginda membaca: wa binabiyyikal-ladzii arsalt), Nabi bersabda: “Tidak, (kekalkan dengan membaca:) wa bi nabiyyikal-ladzii arsalt.”
(HR. Bukhari,no.247 & 6311)

‘Arasy Bergegar Kerana Kematian Seorang Sahabat Nabi ﷺ

:: Hadis 1 ::
dari Jabir bin Abdullah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Arasy bergegar kerana kematian Sa‘ad bin Mu’az.”
(HR. Bukhari,no.3803. Muslim,no.2466)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Apabila diusung jenazah Sa‘ad bin Mu’az,maka orang munafiq berkata: ‘Alangkah ringannya jenazahnya ini,dan ini adalah akibat penghakimannya terhadap Bani Quraizhah’. Maka perkara ini sampai kepada Nabi ﷺ. Lalu Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Sesungguhnya para malaikat yang mengusung jenazahnya’.”
(HR. at-Tirmidzi,no.3849. Dinilai ‘Hasan Sahih Gharib’ oleh imam at-Tirmidzi)

:: Hadis 3 ::
dari Anas,dia berkata,
“Dihadiahkan kepada Nabi ﷺ jubah yang diperbuat dari sundus (salah satu jenis sutera),sementara baginda ﷺ melarang (memakai) sutera. Maka orang-orang pun takjub dengan jubah itu. Maka Baginda ﷺ bersabda: ‘Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada di Tangan-Nya,sungguh sapu tangan Sa‘ad bin Mu’az di syurga lebih baik daripada ini’.”
(HR. Bukhari,no.2615. Muslim,no.2469)

Thursday, March 21, 2024

“Makan Apabila Lapar,Berhenti Sebelum Kenyang”

:: Hadis 1 ::
Nabi ﷺ bersabda, 
“Kami adalah suatu kaum yang tidak akan makan hingga merasa lapar,jika kami makan maka tidak sampai kenyang.”
(HR. Burhanuddin al-Halabi [rujuk: Sirah al-Halabiyyah,3/295])

NOTA:
Kata Syaikh al-Albani tentang hadis ini: “La asla lahu (tiada asalnya)” (rujuk: Silsilah as-Sahihah,3942). Walaupun hadis ini tidak sahih,namun maknanya benar berdasarkan hadis sahih yang lain:

:: Hadis 2 ::
dari Miqdam bin Ma’di Karib,Nabi ﷺ bersabda,
“Anak adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suapan yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya dia tidak dapat (berbuat demikan),maka satu pertiga untuk makanan,satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”
(HR. at-Tirmidzi,no.2380. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

NOTA:
Namun,makan/minum sehingga kenyang juga dibolehkan jika sekali sekala & tidak memudaratkan,kerana terdapat beberapa hadis sahih yang menunjukkan bahawa perkara tersebut dibenarkan,seperti beberapa hadis yang panjang:

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“...‘Duduk dan minumlah’. Lalu aku duduk dan minum. Baginda berkata lagi: ‘Minumlah’. Maka aku minum lagi. Baginda tidak henti menyuruhku minum sehingga aku berkata: ‘Aku tidak mahu lagi. Demi Tuhan yang mengutuskan Engkau dengan kebenaran,aku tidak mendapati bahagian dalam badanku yang boleh menerima minuman lagi’. Baginda berkata: ‘Berikan kepadaku’. Lalu,aku memberikan bekas minuman kepada Rasulullah ﷺ. Baginda bertahmid kepada Allah,membaca Basmalah dan meminum lebihan susu tersebut.”
(HR. Bukhari,no.6452)

:: Hadis 4 ::
dari Anas bin Malik,bahawa ketika Abu Thalhah dan Ummu Sulaim menjamu Nabi ﷺ dan para sahabat yang menggali parit,
“...Kemudian baginda ﷺ berkata: ‘Izinkan 10 orang masuk’. Lalu mereka diizinkan masuk,mereka makan sehingga kenyang,kemudian mereka keluar...”
(HR. Bukhari,no.3578)

:: Hadis 5 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ meninggal dunia ketika kami merasai kekenyangan disebabkan tamar dan air.”
(HR. Bukhari,no.5383)

Tuesday, March 19, 2024

Cara Membersihkan Darah Haid Yang Terkena Pada Pakaian

dari Asma’,dia berkata,
“Seorang perempuan datang kepada Rasulullah ﷺ lalu bertanya: ‘Bagaimanakah pendapat tuan jika salah seorang daripada kami,kainnya terkena darah haid,apakah yang harus dia lakukan?’ Rasulullah ﷺ menjawab: ‘Hendaklah dia menyental (kain yang terkena darah itu),kemudian menggores dengan kukunya dengan air,dan merenjisnya dengan air,setelah itu bolehlah dia menunaikan solat dengannya’.”
(HR. Bukhari,no.227)

Monday, March 18, 2024

Hadis-Hadis Yang Tidak Sahih Tentang Bulan Ramadhan Berdasarkan Penilaian Syaikh Khalid al-Hayek

:: Hadis 1 ::
اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان
dari Anas bin Malik,bahawa Nabi ﷺ apabila masuknya bulan Rejab,Baginda ﷺ berdoa:
Allahumma bariklana fii Rajab wa Sya’ban,wa barik [wa ballighnaa] lanaa fii Ramadhan (Ya Allah,Kau berkatilah kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan Kau berkatilah kepada kami pada bulan Ramadhan)”. Baginda ﷺ bersabda lagi: “Malam Jumaat adalah mulia dan harinya terang benderang”.
(HR. Ahmad,no.2228)

dari Anas bin Malik,bahawa Nabi ﷺ apabila masuknya bulan Rejab,Baginda ﷺ berdoa:
Allahumma bariklanaa fii Rajab wa Sya’ban,wa bariklanaa fii Ramadhan (Ya Allah,Kau berkatilah kepada kami pada bulan Rejab dan Sya’ban dan Kau pertemukan kami dengan bulan Ramadhan)”. Baginda ﷺ bersabda lagi: “Malam Jumaat adalah mulia dan harinya terang benderang”.
(HR. Ibn Sunni [rujuk: Amal al-Yaum wa al-Lailah,1/610]. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,5/348,no.3534]. al-Bazzar [rujuk: Musnad al-Bazzar,13/117,no.6496]. Abu Nu’aim [rujuk: Hilyah al-Awliya’,6/269])

:: Hadis 2 ::
اللهم أهله علينا بالأمن والإيمان والسلامة والإسلام
dari Talhah bin Ubaidillah,dia berkata:
“Apabila baginda ﷺ melihat anak bulan,baginda ﷺ akan membaca doa: Allahumma ahlilhu ‘alayna bil yumni wal iimaani wa salaamati wal islaam. Robbii wa robbukAllah (Ya Allah,keluarkanlah anak bulan ini dengan keberkatan dan keimanan,serta berikanlah keselamatan dan keIslaman,Tuhanku dan Tuhanmu [anak bulan] ialah Allah)”.
(HR. at-Tirmidzi,no.3373)

dari Ibn Umar,bahawa Nabi ﷺ berdoa:
Allahumma ahillahu ‘alayna bil amni wal iimaani wa salaamati wal islaam,wattaufiqi limaa nuhibbu wa tardha. Robbunaa wa robbukAllah (Ya Allah,keluarkanlah daripada anak bulan ini ke atas kami dengan keamanan dan keimanan,serta berikanlah keselamatan dan keIslaman,bantulah atas setiap apa yang kami sukai dan yang Engkau redhai. Tuhan kami dan Tuhanmu [anak bulan] ialah Allah)”.
(HR. Ibn Hibban,no.888)

:: Hadis 3 ::
صوموا تصحوا
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda:
“Berpuasalah,nescaya kamu akan sihat”
(HR. at-Thabrani [rujuk: al-Awsath,8/174,no.8312]. al-Iraqi [rujuk: Takhrij Ihya',5/453,no.2753])

:: Hadis 4 ::
للصائم عند فطره دعوة لا ترد
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Sesungguhnya bagi orang berpuasa ketika berbuka,mempunyai doa yang mustajab yang tidak ditolak”
(HR. Ibnu Majah,no.1753)

:: Hadis 5 ::
لا تزال أمتي بخير ما أخَّروا السحور وعجَّلوا الفطر
dari Abu Dzar,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Umatku tidak henti-hentinya berada dalam kebaikan selama mereka mengakhirkan sahur dan segera berbuka”
(HR. Ahmad,no.20530 & 20350)

NOTA:
Kata Syaikh Khalid al-Hayek,hadis dengan lafaz ini tidak sahih kerana dalam sanadnya ada perawi bernama Ibn Lahi’ah (seorang perawi Dha’if). Kemudian,Syaikh Khalid bawa hadis yang lafaznya Sahih:

dari Sahl bin Sa’d,Rasulullah ﷺ bersabda:
لاَ يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الفِطْرَ
“Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama mana mereka menyegerakan berbuka puasa.”
(HR. Bukhari,no.1957. Muslim,no.1098)

:: Hadis 6 ::
اللهم لك صمت وعلى رزقك أفطرت
dari Mu’adz bin Zuhrah,telah sampai kepadanya bahawa Nabi ﷺ apabila berbuka,baginda berdoa:
Allahumma lakasumtu,wa ‘ala rizqika afthortu (Ya Allah,kerana-Mu aku berpuasa,dan atas rezeki dari-Mu aku berbuka)”
(HR. Abu Daud,no.2358)

:: Hadis 7 ::
أوله رحمة وأوسطه مغفرة وآخره عتق من النار
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Permulaan bulan Ramadhan membawa kerahmatan,pertengahannya keampunan dan kesudahannya pelepasan daripada api neraka”
(HR. Ibn ‘Adiy [rujuk: al-Kamil fii Dhu’afa’,4/325]. al-‘Uqaili [rujuk: adh-Dhu’afa’ al-Kabir,2/162])

:: Hadis 8 ::
يا أيها الناس أظلكم شهر عظيم أوله رحمة وأوسطه مغفرة وآخره عتق من النار
dari Salman al-Farisi,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Wahai sekalian manusia,bulan yang agung menaungi kamu...permulaannya rahmat,pertengahannya ampunan dan akhirnya pembebasan dari neraka”
(HR. Ibn Khuzaimah,no.1887. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,no 3608])

:: Hadis 9 ::
أتاكم رمضان، شهر بركة، يغشاكم الله فيه، فينزل الرحمة، ويحط الخطايا ويستجيب فيه الدعاء، وينظر الله تعالى إلى تنافسكم فيه، ويباهي بكم ملائكته، فأروا الله من أنفسكم خيرا، فإن الشقي من حرم فيه رحمة الله عز وجل
dari ‘Ubadah as-Somit,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Ramadan telah datang kepadamu,bulan yang penuh berkat. Allah menaungimu, menurunkan rahmat,menghapus dosa dan mengabulkan doa. Allah Ta’ala melihat persainganmu antara satu sama lain dalam malakukan amal kebaikan di dalam Ramadhan (untuk menggembirakan-Nya) dan bermegah tentang kamu kapada para malaikat-Nya. Maka,tunjukkanlah kepada Allah Ta’ala usahamu untuk kesolehan dan ketakwaan,kerana sesungguhnya orang yang paling malang adalah orang yang dihalang daripada rahmat Allah ‘Azza wa Jalla di dalam bulan yang berkat ini.”
(HR. at-Thabrani [rujuk: Musnad al-Syamiyyin,no.2238])

:: Hadis 10 ::
الصيام نصف الصبر
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“..Puasa adalah separuh dari kesabaran..”
(HR. Ibnu Majah,no.1745)

dari seseorang lelaki Bani Sulaim,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
“..Puasa adalah separuh dari kesabaran..”
(HR. Ahmad,no.17571,21995,22058 & 22078. at-Tirmidzi,no.3519. ad-Darimi,no.680)

:: Hadis 11 ::
أحب عبادي لي أعجلهم فطرا
 dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Allah S.W.T berfirman: ‘Sesungguhnya hamba-hamba-Ku yang amat Aku cintai ialah yang segera berbuka’.”
(HR. Ahmad no.7240. at-Tirmidzi,no.700. Ibn Hibban,no.3507. al-Baihaqi,no.7909. Abu Ya`la,no.5974. at-Thabrani [rujuk: al-Awsath,no.14])

:: Hadis 12 ::
إن لله عند كل فطر عتقاء من النار
dari Jabir bin Abdullah dan Abu Umamah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Sesungguhnya setiap kali waktu berbuka,bagi Allah terdapat beberapa orang yang dibebaskan dari neraka.”
(HR. at-Thabrani [rujuk: al-Kabir,8/284]. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,5/221]. asy-Syaukani [rujuk: al-Fawaid al-Majmu’ah fi al-Ahadith al-Maudhu’ah,1/257]. al-Albani [rujuk: Sahih al-Jami’,no.2170])

:: Hadis 13 ::
من أفطر يوما من رمضان من غير عذر ولا مرض لم يقضه صوم الدهر وإن صامه
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Sesiapa yang tidak berpuasa sehari dari puasa Ramadhan tanpa sebarang uzur dan sebarang sakit,dia tidak akan dapat qadhanya sekalipun berpuasa selama setahun”
(HR. at-Tirmidzi,no.723. Abu Daud,no.2396. Ibnu Majah,no.1672)

:: Hadis 14 ::
ثلاثة لا ترد دعوتهم: الصائم حين يفطر، والإمام العادل، ودعوة المظلوم يرفعها الله فوق الغمام وتفتح لها أبواب السماء ويقول الرب وعزتي وجلالي لأنصرنك ولو بعد حين
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Tiga golongan doa mereka tidak akan ditolak: Imam yang adil,orang yang berpuasa sehingga dia berbuka dan doa orang yang dizalimi. Allah akan angkat doanya ke atas awan dan membuka baginya pintu-pintu langit dan berfirman: ‘Demi kemuliaan dan keagungan-Ku,sungguh Aku akan menolongmu walaupun selepas beberapa ketika”
(HR. at-Tirmidzi,no.3598. Ibnu Majah,no.1752)

:: Hadis 15 ::
يوم صومكم يوم نحركم
Rasulullah ﷺ bersabda:
“Hari puasa kamu adalah hari korban kamu.”
(HR. as-Subki [rujuk: Thabaqat asy-Syafi’iyyah,2/150])

:: Hadis 16 ::
خمس يفطِّرن الصائم وينقضن الوضوء: الكذب، والنميمة، والغيبة، والنظر بشهوة، واليمين الكاذبة
dari Anas bin Malik,Nabi ﷺ bersabda:
“Lima perkara yang membuat orang berpuasa itu berbuka dan juga membatalkan wudhuk iaitu: menipu,mengumpat,mengadu domba,melihat dengan syahwat dan bersumpah tipu.”
(HR. al-Jawraqani [rujuk: al-Abathil,1/351]. Ibn Jauzi [rujuk: al-Maudhu’at,1131])

:: Hadis 17 ::
خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم في آخر يوم من شعبان، فقال: يا أيها الناس قد أظلكم شهر عظيم مبارك، شهر فيه ليلة خير من ألف شهر، جعل الله تعالى صيامه فريضة، وقيام ليله تطوعاً، من تقرب فيه بخصلة من الخير كان كمن أدى فريضة فيما سواه

NOTA:
Riwayat hadisnya sama dengan Hadis 9 di atas.

:: Hadis 18 ::
لو يعلم العباد ما في رمضان لتمنت أمتي أن تكون السنة كلها رمضان، إن الجنة لتزيّن لرمضان من رأس الحول إلى الحول
dari ‘Abdullah bin Mas’ud,Nabi ﷺ bersabda:
“Kalau manusia mengetahui apa yang ada di dalam Ramadhan,sudah pasti mereka akan bercita-cita setahun dipenuhi dengan bulan Ramadhan seluruhnya. Sesungguhnya syurga akan dihiasi untuk Ramadhan dari hujung tahun hingga tahun berikutnya...”
(HR. Abu Ya’la [rujuk: al-Musnad,9/180]. Ibn Khuzaimah,3/190. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,3,313])

:: Hadis 19 ::
لا تقولوا رمضان؛ فإن رمضان اسم من أسماء الله تعالى، ولكن قولوا: شهر رمضان
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Janganlah kamu berkata: ‘Ramadan’. Sesungguhnya Ramadan itu adalah salah satu daripada nama-nama Allah SWT,tetapi sebutlah: ‘bulan Ramadan’.”
(HR. al-Baihaqi,no.7904. Ibn ‘Adiy [rujuk: al-Kamil,7/2517])

:: Hadis 20 ::
نوم الصائم عبادة، وصَمْتُه تسبيح، وعمَلُه مضاعف، ودعاؤه مستجاب، وذنبه مغفور
dari Abdullah bin Abi Aufa,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Tidurnya orang yang berpuasa itu dianggap ibadah,dan diamnya merupakan tasbih,dan amalnya (diganjari) berlipat ganda,dan doanya mustajab,sedang dosanya diampuni.”
(HR. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,no.3937,3938 & 3939]. al-Khallal [rujuk: al-Majalis al-‘Asyarah,no.40])

:: Hadis 21 ::
أعطيت أمتي خمس خصال في رمضان لم تعطها أمة قبلهم: خلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك، وتستغفر لهم الملائكة حتى يفطروا، ويزين الله عز وجل كل يوم جنته، ثم يقول: يوشك عبادي الصالحون أن يلقوا عنهم المؤنة والأذى ويصيروا إليك، ويصفد فيه مردة الشياطين فلا يخلصوا إلى ما كانوا يخلصون إليه في غيره، ويغفر لهم في آخر ليلة، قيل: يا رسول الله أهي ليلة القدر؟ قال: لا، ولكن العامل إنما يوفى أجره إذا قضى عمله
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Umatku pada bulan Ramadhan diberi lima keutamaan yang tidak diberikan kepada umat sebelumnya,iaitu: Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari pada aroma kasturi,para malaikat memohon ampunan bagi mereka sampai mereka berbuka,Allah Azza Wajalla setiap hari menghiasi syurga-Nya lalu berfirman (kepada syurga): ‘Hampir tiba masanya hamba-Ku yang soleh dibebaskan dari beban dan derita serta mereka menuju kepadamu’. Pada bulan ini para syaitan yang jahat diikat sehingga mereka tidak bebas bergerak seperti pada bulan lainnya,dan diberikan kepada umatku ampunan pada akhir malam.” Baginda ditanya: ‘Wahai Rasulullah apakah malam itu Lailatul Qadar?’ Jawab baginda: ‘Tidak,namun orang yang beramal tentu diberi balasannya jika menyelesaikan amalnya’.”
(HR. Ahmad,no.7576. al-Bazzar,no.8571)

:: Hadis 22 ::
إذا صمتم فاستاكوا بالغداة ولا تستاكوا بالعشي
Nabi ﷺ bersabda:
“Apabila kamu berpuasa,maka hendaklah kamu bersiwak pada waktu pagi (iaitu sebelum terbit waktu fajar) dan janganlah kamu bersiwak pada waktu petang (ketika sedang berpuasa)..”
(HR. al-Bazzar,no.2137. at-Thabrani [rujuk: Mu’jam al-Kabir,4/78]. ad-Daraquthni,2/204. al-Baihaqi,4/274. Hadis² ini diriwayatkan melalui jalur riwayat Abu Hurairah,Khabab secara Marfu’,dan terdapat juga riwayat lain yg Mauquf atas ‘Ali bin Abi Thalib)

:: Hadis 23 ::
اعتكاف عشر في رمضان كحجتين وعمرتين
dari al-Husain bin ‘Ali,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Barangsiapa yang beri’tikaf pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadan,maka pahalanya itu umpama melaksanakan dua kali haji dan dua kali ‘umrah.”
(HR. at-Thabrani [rujuk: al-Kabir,3/128]. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,3/425,no.3794])

:: Hadis 24 ::
أفضل الصوم بعد رمضان شعبان لتعظيم رمضان، وأفضل الصدقة صدقة في رمضان
dari Anas,Nabi ﷺ bersabda:
“Puasa yang paling utama setelah puasa Ramadhan adalah puasa Sya’ban untuk memuliakan Ramadhan dan sedekah yang paling utama adalah sedekah di bulan Ramadhan.”
(HR. at-Tirmidzi,no.663)

NOTA:
Kata Syaikh Khalid al-Hayek: “Ini adalah hadis-hadis yang terdapat kelemahan (Dha’if),dan sebahagiannya Palsu (Maudhu’)”.

RUJUKAN (status Facebook rasmi beliau):

Saturday, March 16, 2024

Tatacara Zikir Subhanallah,Alhamdulillah,Allahuakbar Setelah Solat

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Orang ramai berkata: ‘Wahai Rasulullah,golongan yang kaya pergi dengan membawa darjat dan kenikmatan yang berterusan’. Baginda bertanya: ‘Bagaimana boleh terjadi seperti itu?’ Para sahabat menjawab: ‘Mereka solat sebagaimana kami solat,mereka berjihad sebagaimana kami berjihad,dan mereka memiliki kelebihan harta untuk bersedekah,sedangkan kami tidak mempunyai harta yang lebih’. Maka baginda bersabda: ‘Mahukah kamu aku khabarkan suatu perkara yang tidak akan menyamai golongan sebelum kamu,dan tidak pula didahului oleh golongan selepas kamu,dan tiada yang mendapatkannya kecuali orang yang melakukan perkara yang sama? Hendaklah kamu bertasbih (mengucapkan Subhanallah) selepas setiap kali solat sebanyak 10 kali,bertahmid (mengucapkan Alhamdulillah) sebanyak 10 kali,dan bertakbir (mengucapkan Allahuakbar) sebanyak 10 kali’.”
(HR. Bukhari,no.6329)

:: Hadis 2 ::
dari Ibnu 'Umar,dia berkata,
“Seorang lelaki Ansar bermimpi,dan dalam mimpinya dia ditanya: ‘Apakah yang Nabi kamu perintahkan kepada kamu?’ Dia menjawab: ‘Baginda memerintahkan supaya kami bertasbih (mengucapkan Subhanallah) sebanyak 33 kali,bertahmid (mengucapkan Alhamdulillah) 33 kali,dan bertakbir (mengucapkan Allahuakbar) 34 kali,maka genaplah 100 kali’. Kata orang yang bertanya: ‘Bertasbihlah kamu 25 kali,bertahmidlah 25 kali,bertakbirlah 25 kali,dan bertahlillah (mengucapkan La ilaha illallah) 25 kali,maka genaplah 100 kali’. Apabila menjelang pagi,lelaki Ansar tersebut menceritakan mimpi tersebut kepada Nabi ﷺ. Lalu Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Lakukanlah sebagaimana yang diceritakan oleh lelaki Ansar ini’.”
(HR. an-Nasaie,no.1351)

:: Hadis 3 ::
dari Ka’ab bin ‘Ujrah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Beberapa amalan yang tidak akan merugikan orang yang mengucapkannya ataupun mengamalkannya dipenghujung solat fardhu: ‘33 kali tasbih (mengucapkan Subhanallah),33 kali tahmid (mengucapkan Alhamdulillah),dan 34 kali takbir (mengucapkan Allahuakbar)’.”
(HR. Muslim,no.596. at-Tirmidzi,no.3412. an-Nasaie,no.1349. Ibnu Hibban,no.2019)

:: Hadis 4 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
”Sesiapa bertasbih (mengucapkan Subhanallah) kepada Allah selepas solat sebanyak 33 kali,dan bertahmid (mengucapkan Alhamdulillah) kepada Allah 33 kali,dan bertakbir (mengucapkan Allahuakbar) kepada Allah 33 kali,hingga semuanya berjumlah 99” dan baginda menambah: “Kesempurnaan 100 adalah membaca: 
لاَ إلَهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ، وَلَهُ الحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيْرٌ
La ila ha illallah,wahdahu laa syarikalah,lahul mulku wa lahul hamd,wa huwa 'ala kulli syai-in qodiir (Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Yang Maha Esa,Tiada sekutu bagi-Nya,bagi-Nya kekuasaan dan bagi-Nya kepujian,Dan Dia berkuasa ke atas setiap sesuatu),maka kesalahannya akan diampunkan walau sebanyak buih di lautan.”
(HR. Muslim,no.597)