dari Abu Musa al-Asy‘ari,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tiada orang yang lebih penyabar daripada Allah apabila mendengar sesuatu yang tidak disukai, mereka mendakwa Allah mempunyai anak, namun Allah masih memberi kesihatan kepada mereka dan memberi rezeki kepada mereka”
(HR. Bukhari,no.7378. Muslim,no.2804)
Sunday, February 4, 2024
Allah ﷻ Tuhan Yang Maha Penyabar
Thursday, February 1, 2024
Jarak Yang Membolehkan Jamak Qasar Menurut Imam Ibnu Hajar
dari Yahya bin Yazid al-Hunaiy,dia berkata,
“Aku pernah bertanya pada Anas bin Malik mengenai qasar solat. Anas menyebutkan: ‘Rasulullah ﷺ pernah menempuh jarak 3 mil atau 3 farsakh (Syu’bah ragu tentang penyebutan hal ini), lalu baginda melaksanakan solat dua raka‘at (qasar solat)’.”
(HR. Muslim no.691)
NOTA:
Ibnu Hajar berkata: “Ini merupakan hadis yang paling sahih dan tegas dalam menjelaskan hal tersebut (jarak yang diperbolehkan mengqasar solat). Namun para ulama’ yang tidak sependapat memahami bahawa yang dimaksudkan adalah batas dimulainya baginda mengqasarkan solat dan bukan batas jarak akhir perjalanan. Akan tetapi sangat jelas betapa pemahaman ini sangat jauh dari kebenaran. Sementara imam al-Baihaqi telah menyebutkan dalam riwayatnya melalui jalur ini bahawa Yahya bin Yazid radhiallahu‘anhu berkata: “Aku bertanya kepada Anas tentang mengqasarkan solat dan saat itu aku akan keluar menuju Kufah (iaitu dari Bas̄rah), apakah aku solat dua rakaat dua rakaat hingga kembali.” Anas lalu menyebut hadis ini. Nampak dari sini bahawa beliau (Yahya bin Yazid) bertanya kepada Anas tentang bolehnya mengqasarkan solat ketika safar, bukan tentang tempat di mana harus dimulakan mengqasarkan solat”.
(rujuk: Fath al-Bari,2/467 - 468)
Jamak Solat Di Rumah (Tanpa Qasar) Sebelum Keluar Bermusafir
dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ bersolat Zuhur dan ‘Asar secara jamak di Madinah tanpa sebab ketakutan atau musafir”. Kata Abu Zubair: “Aku bertanya Sa’id, mengapa Rasulullah ﷺ berbuat demikian?”. Jawabnya: “Aku pun pernah bertanya Ibnu ‘Abbas seperti mana engkau bertanya padaku, jawab Ibnu ‘Abbas: “Baginda tidak mahu membebankan seorang pun umatnya.”
(HR. Muslim,no.705)
NOTA:
Kata Imam an-Nawawi: “Sejumlah para imam (ulama) berpendapat boleh menjamakkan solat ketika di tempat tinggal (tidak bermusafir) jika ada keperluan bagi sesiapa yang tidak menjadikannya kebiasaan. Ini merupakan pendapat (Muhammad) Ibn Sirin, Asyhab (bin ‘Abd al-‘Aziz) dari murid-murid Malik (bin Anas). Juga al-Khattabi menyebut pendapat ini daripada al-Qaffal (al-Marwazi) dan al-Shashi al-Kabir (Muhammad bin ‘Ali) kalangan tokoh ulama Mazhab asy-Syafi'i, daripada Abi Ishaq al-Marwazi, daripada sejumlah ahli hadis. Ibn al-Mundzir memilih pendapat ini dan ia disokong oleh apa yang zahir dari perkataan Ibn ‘Abbas “Baginda tidak mahu membebankan seorang pun umatnya”. Beliau (Ibn ‘Abbas) tidak memberikan alasan sakit atau selainnya”.
(rujuk: Syarh Sahih Muslim,5/219)
Wednesday, January 31, 2024
Doa Keampunan Anak Mampu Mengangkat Darjat Syurga Ibu Bapanya
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah akan mengangkat darjat bagi seseorang hamba yang soleh di syurga. Maka dia berkata: ‘Wahai Tuhan, dari mana yang aku dapat ini?’ Allah berfirman: ‘dengan istighfar anakmu kepadamu’.”
(HR. Ahmad,no.10202. Ibnu Majah,no.3660)
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.
Sunday, January 21, 2024
Allah Membesarkan Sedekah Hingga Sebesar Gunung
:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Perbandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai dan tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas kurniaan-Nya lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.”
(al-Baqarah [2]: ayat 261)
:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang bersedekah dengan separuh biji kurma dari usaha yang baik (halal), dan tidak ada yang naik kepada Allah kecuali yang baik, maka Allah akan menerimanya dengan tangan kanan-Nya,kemudian mengembangkannya untuk pemiliknya seperti seorang di antara kamu memelihara anak kuda sehingga sedekah tersebut menjadi besar seperti gunung.”
(HR. Bukhari,no.7430)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidaklah seseorang bersedekah dengan sebutir kurma dari hasil kerjanya yang halal, melainkan Allah akan mengambil sedekah tersebut dengan tangan kanan-Nya lalu Dia membesarkannya sebagaimana ia membesarkan anak kuda atau anak unta betinanya hingga sampai semisal gunung atau lebih besar dari itu”
(HR. Muslim,no.1014)
:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah menerima amalan sedekah dan mengambilnya dengan tangan kanan-Nya. Lalu Allah mengembangkan pahalanya untuk salah seorang dari kamu, sebagaimana kamu membiakkan seekor anak kuda. Sehingga sedekah yang hanya sebiji boleh berkembang hingga sebesar gunung Uhud.”
(HR. at-Tirmidzi,no.662. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)
Thursday, December 7, 2023
Berapa Hari Dibolehkan Untuk Qasar Solat Menurut Imam al-Bukhari
dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Nabi ﷺ pernah berada dalam safar selama 19 hari dengan mengqasar (meringkas) solatnya. Maka kami bila safar selama 19 hari mengqasar solat. Jika lebih dari itu, kami menyempurnakan solat (tidak qasar solat)”.
(HR. Bukhari,no.1080)
NOTA:
Ini adalah pendapat imam al-Bukhari. Ia dapat dilihat berdasarkan tajuk bab yang imam al-Bukhari tulis dalam kitab Sahih-nya. Hadis ni beliau letak dalam tajuk bab: باب ما جاء في التقصير وكم يقيم حتى يقصر (Bab: Tentang mengqasar solat dan berapa lama yg dibolehkan mengqasar solat). Seperti sedia maklum, tajuk bab dalam kitab Sahih al-Bukhari adalah merujuk kepada fiqh imam al-Bukhari. Wallahua’lam.
Sunday, August 13, 2023
Firman Allah: Sombong Adalah Selendang-Ku Dan Keagungan Adalah Sarung-Ku
:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Keagungan adalah sarung-Nya dan kesombongan adalah selendang-Nya. (Allah berfirman:) ‘Barangsiapa yang menandingi-Ku (pada kedua sifat ini), maka Aku akan mengazabnya’.”
(HR. Muslim,no.2620)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Allah ‘azza wa Jalla berfirman: ‘Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku. Siapa yang berusaha merebut salah satunya daripada-Ku, Aku akan mencampakkannya ke dalam neraka’.”
(HR. Abu Daud,no.4090)
NOTA:
Kata imam al-Khattabi: “Makna sabda Nabi ini ialah kebesaran dan keagungan adalah sifat khas bagi Allah S.W.T. yang tidak dikongsi dengan orang lain. Makhluk tidak layak meniru kedua-dua sifat tersebut kerana sifat yang layak bagi makhluk adalah tawadhu’ dan merendah. Perkataan ‘Selendang’ dan ‘Sarung’ disebutkan sebagai kiasan. Allah seolah-olah mengatakan: ‘Sebagaimana seorang manusia tidak berkongsi sarung dan selendang dengan orang lain, makhluk tidak boleh berkongsi kebesaran dan keagungan dengan-Ku’. Wallahua’lam” (rujuk: Ma‘alim al-Sunan,4/196). Kata imam Abu Ya’la ibn al-Farra’: “Diketahui bahawa sabda Nabi ‘Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku’ yang dimaksudkan dengannya adalah sesungguhnya demikian sifat dari sifat-Ku, kerana Aku mengkhususkan dengannya bukan untuk selain-Ku. Maka barangsiapa yang mengambil diantara keduanya, mereka angkuh dan bangga terhadap manusia, Aku akan masukkan ia ke dalam neraka. Dan ini sebagaimana yang dikatakan: Sesungguhnya dikatakan kepada fulan yang mempunyai dalam hatinya sebesar biji syair atau zarrah sifat tersebut” (rujuk: Ibthal al-Takwilat,481).
Saturday, August 12, 2023
Yahudi Berkata Tentang Makhluk Yang Berada Di Jari Allah
Friday, August 11, 2023
Solat Sunat Taubat: Hadis Dhaif & Dalil Yang Sahih
dari Abu Bakar,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak ada seorang hamba yang melakukan satu dosa, lalu dia memperelokkan dalam bersuci (berwudhu’) dan dia kemudiannya bangun lalu mengerjakan solat dua rakaat dan memohon keampunan kepada Allah melainkan Allah akan mengampunkan dosanya. Kemudian dia membaca ayat ini: ‘Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya) (Ali ‘Imran [3]: ayat 135)’.”
(HR. at-Tirmidzi,no.406. Abu Daud,no.1521. Ibnu Majah,no.1395. al-Bazzar,no.9)
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh imam al-Bukhari, Yahya ibn Ma‘in dan al-Bazzar. Kerana hadis ini diriwayatkan oleh ‘Ali bin Rabi‘ah dari Asma’ bin al-Hakam, dari ‘Ali bin Abi Thalib, dari Abu Bakar as-Siddiq, yg mana kata imam al-Bukhari: “Asma’ bin al-Hakam al-Fazari mendengar ‘Ali (bin Abi Thalib), dan ‘Ali bin Rabi‘ah meriwayatkan daripadanya, yang termasuk dari al-Kufiyyin (Ahli Kufah)” (rujuk: at-Tarikh al-Kabir,2/54). imam al-Bukhari menyebut “al-Kufiyyin (Ahli Kufah)” kerana diketahui bahawa ahli Kufah secara adatnya (dalam periwayatan hadis) kerapkali mereka meriwayatkan hadis yang Mauquf dengan menjadikannya berstatus Marfu’. Kedua, perawi Asma’ bin al-Hakam dinilai Majhul (tidak dikenali) oleh imam Yahya Ibn Ma‘in, dengan katanya: “Perawi ini tidak dikenali” (rujuk: Sualat al-Junaid,78). Imam al-Bazzar juga berkata tentangnya (Asma’ bin al-Hakam): “Majhul (tidak dikenali), dia tidak meriwayatkan selain yang ini, dan hanya ‘Ali bin Rabi‘ah yang meriwayatkannya” (rujuk: al-Bahr al-Zakhkhar,1/61/8). Malah imam at-Tirmidzi juga menilai hadis ini Dhaif selepas meriwayatkan hadis ini, dengan katanya: “Hadis ‘Ali hadis yang Hasan”. Kata Syaikh Musthofa al-‘Adawi (dalam video beliau), hadis ini sanadnya ada pertikaian (dari kalangan ulama’ hadis), namun beliau menggunakan dalil umum yang lain sebagai dalil solat sunat taubat:
:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan dirikanlah solat (wahai Muhammad, engkau dan umatmu) pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama solat) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat”.
(Hud [11]: ayat 114)
Friday, August 4, 2023
Hadis Bithaqah (Kad Kecil)
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Pada hari kiamat kelak (di padang Mahsyar), akan ada salah seorang dari umatku yang dipanggil (untuk dihisab) di hadapan seluruh makhluk. Lalu dibukakan dan dibentangkan untuknya 99 buku catatan (amal buruknya semasa di dunia), yang mana setiap buku catatan tersebut luasnya sejauh mata memandang. Kemudian Allah ‘azza wa jalla berfirman: ‘Adakah engkau mengingkari sesuatu dari catatan ini?’ Dia menjawab: ‘Tidak wahai Rabb-ku’. Allah bertanya lagi: ‘Adakah Malaikat penulis-Ku menzalimimu? Adakah engkau punya kebaikan?’ Maka dengan rasa takut, orang itu menjawab: ‘Tidak’. Allah berfirman: ‘Ada. Sesungguhnya engkau mempunyai beberapa kebaikan di sisi-Ku. Dan sesungguhnya hari ini,engkau tidak akan dizalimi’. Lalu dikeluarkan sebuah kad (kad kecil) yang tertulis padanya “Asyhadu allaa ilaaha illallaah, wa anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh (Aku bersaksi tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya)”. Lelaki itu berkata: ‘Wahai Rabb-ku, apakah (ertinya) satu kad ini (bila) dibandingkan buku yang besar ini?’ Allah menjawab: ‘Sesungguhnya engkau tidak akan dizalimi’. Lalu buku-buku catatan tersebut diletakkan dalam timbangan, sedangkan kad itu diletakkan pada ujung timbangan yang sama. Maka buku-buku catatan tersebut terangkat dan ternyata kad tersebut lebih berat’. (perawi) Muhammad bin Yahya berkata: ‘al-Bithaqah (kad) itu adalah ar-Ruq‘ah (lembaran dari kertas atau kulit). Dan penduduk Mesir biasa menyebut ar-Ruq‘ah dengan nama al-Bithaqah’.”
(HR. Ibnu Majah,no.4300. at-Tirmidzi,no.2639. Hadis ini dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau)
Wednesday, July 26, 2023
Kisah 3 Lelaki Yang Diheret Ke Neraka Namun Dibebaskan
dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Seorang lelaki akan diheret ke neraka. Namun, neraka malah menjauhkan diri dan bahagian-bahagiannya mengecut antara satu sama yang lain. Allah Yang Maha Pengasih bertanya kepada neraka: ‘Apa yang terjadi padamu?’ Neraka menjawab: ‘Lelaki itu selalu memohon perlindungan (pada-Mu) agar selamat dariku’. Kemudian, Allah berfirman kepada para malaikat: ‘Bebaskanlah hamba-Ku itu’. Selanjutnya, ada lagi lelaki yang tengah diheret ke neraka. Ketika diheret, dia berkata: ‘Wahai Tuhanku, bukankah ini prasangka (baik) pada-Mu’. Allah lalu bertanya: ‘Apa prasangka baikmu?’ Dia menjawab: ‘Rahmat-Mu akan meliputiku’. Maka Allah kembali berfirman kepada para malaikat: ‘Bebaskanlah hamba-Ku’. Terakhir, ada lagi lelaki yang diheret ke neraka, akan tetapi neraka berteriak kepadanya seakan-akan seperti tarikan baghal ketika melihat gandum, lalu berbunyi dengan kuat tatkala semua orang di sana ketakutan.”
(HR. at-Thobari [rujuk: Tafsir at-Thobari,19/244]. Ibnu Katsir [rujuk: Tafsir Ibnu Katsir,6/97]. Kata Ibnu Katsir: “Ini adalah sanad yang Sahih”)
Tuesday, July 25, 2023
Rintihan Rasulullah ﷺ Ketika Berada Di Thaif
dari ‘Abdullah bin Ja’far,dia berkata,
“Apabila meninggalnya Abu Talib,nabi ﷺ keluar menuju ke Thaif dengan berjalan kaki. Baginda ﷺ menyeru penduduk di sana untuk memeluk Islam,akan tetapi penduduk di sana tidak menerima dakwah nabi ﷺ. Lalu nabi ﷺ pun beredar sehinggalah tiba di sebatang pokok. Baginda ﷺ mendirikan solat dua rakaat kemudian berdoa:
اللَّهمّ إلَيْكَ أَشْكُو ضَعْفَ قُوَّتِي، وَقِلَّةَ حِيلَتِي، وَهَوَانِي عَلَى النَّاسِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، أَنْتَ رَبُّ" الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَأَنْتَ رَبِّي، إلَى مَنْ تَكِلُنِي؟ إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهَّمُنِي؟ أَمْ إلَى عَدُوٍّ مَلَّكْتَهُ أَمْرِي؟ إنْ لَمْ يَكُنْ بِكَ عَلَيَّ غَضَبٌ فَلَا أُبَالِي، وَلَكِنَّ عَافِيَتَكَ هِيَ أَوْسَعُ لِي، أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ، وَصَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ مِنْ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَكَ، أَوْ يَحِلَّ عَلَيَّ سُخْطُكَ، لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إلَّا بِكَ
(Ya Allah, kepada-Mu aku mengadu lemahnya kekuatanku, sedikitnya dayaku dan kehinaanku di hadapan manusia. Wahai yang Maha Pengasih di kalangan yang pengasih! Engkau Tuhan orang-orang yang lemah (ditindas) dan Engkaulah Tuhanku. Kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku? Kepada orang yang jauh yang bermasam muka terhadapku atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Hal itu tidak aku risaukan, jika Engkau tidak murka kepadaku. Namun, rahmat-Mu bagiku amat luas. Aku berlindung dengan cahaya wajah-Mu yang menerangi kegelapan dan dibaiki urusan dunia dan akhirat. Aku berlindung dari murka-Mu atau halalkan ke atasku marah-Mu. Aku sentiasa memohon redha-Mu dan tidak ada daya upaya melainkan Engkau).”
(HR. at-Thabrani [rujuk: ad-Du‘a,315]. Ibn ‘Adiy [rujuk: al-Kamil,6/111]. Khatib al-Baghdadi [rujuk: al-Jami’ Li-Akhlaq al-Rawi,2/275]).
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Silsilah Ahadith ad-Dha'ifah,no.2933). Imam al-Haitsami berkata: “Diriwayatkan oleh at-Thabrani. Dan di dalam riwayat ini terdapat (perawi) Ibn Ishak, dia seorang Mudallis yg tsiqah. Perawi yg lain kesemuanya tsiqah.” (rujuk: Majma’ az-Zawaid,6/35)
Wednesday, July 19, 2023
Masuk Neraka Kerana Berkata ‘Allah Tidak Akan Mengampunimu’
:: Hadis 1 ::
dari Jundab,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya ada seorang lelaki berkata: ‘Demi Allah, Allah tidak akan mengampuni si Fulan!’ Maka Allah berfirman: ‘Siapakah yang bersumpah mendahului-Ku bahawa Aku tidak akan mengampuni si Fulan? Sungguh, Aku telah mengampuninya dan menghapuskan amalmu!’.”
(HR. Muslim,no.2621)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Ada dua orang lelaki bersaudara daripada Bani Israel. Salah seorang sering melakukan dosa dan seorang lagi bersungguh-sungguh beribadah. Lelaki yang bersungguh-sungguh dalam ibadah ini setiap kali dia melihat saudaranya melakukan dosa dia akan berkata: ‘Tinggalkanlah dosa ini’. Pada suatu hari, dia mendapati saudaranya sedang melakukan dosa, lalu dia berkata: ‘Tinggalkanlah dosa ini’. Lalu saudaranya menjawab: ‘Biarkan aku dan Tuhan ku. Adakah engkau diutuskan kepada ku untuk menjadi pemerhati ke atas ku?’ Saudaranya menjawab: ‘Demi Allah, Allah tidak akan mengampuni engkau, Dia tidak akan memasukkan engkau ke dalam syurga’. Lalu Allah mencabut nyawa mereka dan mereka berkumpul di hadapan Tuhan sekalian alam. Allah berkata kepada lelaki yang kuat beribadah: ‘Adakah engkau tahu apa yang Aku tahu? Adakah engkau berkuasa atas apa yang ada pada Tangan-Ku?’ Allah berkata kepada yang sering berdosa: ‘Pergilah, masuklah ke dalam syurga dengan rahmat-Ku’. Allah berkata kepada yang lain pula: ‘Pergilah bersamanya (iaitu lelaki yang rajin beribadah itu) ke neraka’. Abu Hurairah berkata: ‘Demi tuhan yang diri ku di Tangan-Nya, lelaki itu (yang kuat beribadah itu) berkata dengan satu perkataan yang memusnahkan dunia dan akhiratnya’.”
(HR. Abu Daud,no.4901. Dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih wa Dha'if Sunan Abi Daud,3/926,no.4097])
Tuesday, July 18, 2023
Anjuran Memperbanyakkan Puasa Sunat Pada Bulan Muharram Dan Puasa Asyura
Friday, July 7, 2023
Ganjaran Bagi Orang Yang Selalu Berpuasa Sunat
:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Setiap amalan anak Adam akan digandakan, 1 kebaikan digandakan dengan 10 kali sehingga 700 kali ganda. Allah ‘azza wa jalla berkata: ‘Kecuali puasa. Sesungguhnya ia milik Aku. Aku lah yang akan membahagi-bahagikan ganjaran pahalanya. Orang yang berpuasa itu telah meninggalkan nafsu syahwat dan makan minum kerana Aku’. Orang yang berpuasa memiliki dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya. Sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi daripada wangian kasturi.”
(HR. Muslim,no.1151)
NOTA:
Tentang sabdaan Nabi ﷺ “Semua amalan digandakan 10 kali ganda sehingga 700 kali ganda, kecuali puasa”, imam Ibnu Rajab al-Hanbali berpendapat bahawa ia bermaksud bilangan pahalanya tidak terhad kepada bilangan itu, malah Allah melipatgandakan pahalanya tanpa batas. Kerana puasa itu sebahagian daripada kesabaran, dan Allah ﷻ berfirman: “Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahaja yang akan disempurnakan pahala untuk mereka dengan tidak terkira” (Surah az-Zumar [39]: ayat 10). (rujuk: Lathaif al-Ma‘arif,283-284). Imam al-Munawi berkata: “Orang yang berpuasa, Aku (Allah) memberinya balasan pahala yang banyak. Aku yang menguruskan balasan pahala itu tanpa diwakilkan kepada malaikat yang paling dekat atau makhluk-makhluk lain kerana puasa itu rahsia antara-Ku dengan hamba-Ku. Ini kerana apabila ditahan dirinya daripada nafsu syahwat maka ia diberi pahala dengan pengawasan Allah.” (rujuk: Faidh al-Qadir,4/250)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
Allah berfirman: “Semua amal perbuatan anak Adam (manusia) adalah untuknya melainkan puasa, kerana sesungguhnya ia adalah untuk-Ku dan Aku yang akan memberinya ganjaran (pahala). Puasa itu adalah merupakan perisai. Oleh itu,janganlah berkata keji dan jangan pula berteriak-teriak. Sekiranya ada seseorang mencelanya atau memeranginya, maka katakanlah: ‘Sesungguhnya aku berpuasa’. Demi Dia (Allah) yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah SWT daripada aroma minyak kasturi. Orang yang berpuasa itu memiliki dua kegembiraan, dia berasa gembira dengan dua perkara, iaitu apabila berbuka dia berasa gembira dan apabila bertemu Tuhannya, dia berasa gembira dengan puasanya.”
(HR. Bukhari,no.1904)
NOTA:
Namun harus diingat, untuk mendapatkan gandaan pahala ini juga memerlukan syarat lain yg perlu dituruti. Jika mengabaikannya, maka pahala puasanya boleh berkurang, malah tidak mendapat pahala walau sedikitpun, berdasarkan sebuah hadis:
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan keji (dusta) serta mengamalkannya, maka Allah tidak berhajat orang itu meninggalkan makan dan minumnya”.
(HR. Bukhari,no.6057)
:: Hadis 3 ::
dari Abu Sa‘id al-Khudri,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang berpuasa satu hari di jalan Allah, maka Allah akan menjauhkan wajahnya dari neraka sejauh 70 musim”
(HR. Bukhari,no.2840. Muslim,no.1153)
NOTA:
Kata imam Ibnu Hajar al-Asqalani, maksud “70 musim” dalam hadis ini ialah “70 tahun perjalanan” (rujuk: Fathul Bari,6/48)
:: Hadis 4 ::
dari Sahl,bahawa Nabi ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya di dalam syurga terdapat pintu yang dinamakan ar-Rayyan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melaluinya (pintu tersebut) pada hari kiamat, serta tidak ada seorang pun selain daripada mereka yang akan masuk melaluinya (pintu itu). Ditanyakan: ‘Dimanakah orang-orang yang berpuasa?’ Lalu mereka pun berdiri. Tidak ada seorang pun selain daripada mereka yang akan masuk melaluinya (pintu itu). Apabila mereka telah masuk, pintu itu ditutup dan tidak ada seorang pun yang masuk (lagi) melaluinya.”
(HR. Bukhari,no.1896. Muslim,no.1152)
:: Hadis 5 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa menginfakkan sepasang (daripada harta benda) di jalan Allah, maka dia akan diseru dari pintu-pintu syurga: ‘Wahai hamba Allah, ini adalah satu kebaikan’. Sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang solat, maka akan diseru daripada pintu solat, sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang berjihad, akan diseru dari pintu jihad, sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang berpuasa, akan diseru daripada pintu ar-Rayyan, dan sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang bersedekah, akan diseru daripada pintu sedekah”. Setelah itu, Abu Bakar bertanya: “Demi bapa dan ibuku sebagai tebusanmu wahai Rasulullah! Tiadalah ke atas orang yang diseru dari pintu-pintu itu ditimpa daripada sebarang kemudaratan. Lalu adakah terdapat orang yang akan diseru daripada semua pintu-pintu itu?” Baginda menjawab: “Ya, dan aku berharap engkau termasuk dalam kalangan mereka.”
(HR. Bukhari,no.1897)