Friday, August 11, 2023

Solat Sunat Taubat: Hadis Dhaif & Dalil Yang Sahih

dari Abu Bakar,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak ada seorang hamba yang melakukan satu dosa,lalu dia memperelokkan dalam bersuci (berwudhu') dan dia kemudiannya bangun lalu mengerjakan solat dua rakaat dan memohon keampunan kepada Allah melainkan Allah akan mengampunkan dosanya. Kemudian dia membaca ayat ini: ‘Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri,mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah,dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu,sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya) (Ali Imran [3]: ayat 135)’.”
(HR. at-Tirmidzi,no.406. Abu Daud,no.1521. Ibnu Majah,no.1395. al-Bazzar,no.9)

NOTA:
Hadis ini dinilai 'Dhaif' oleh imam al-Bukhari,Yahya ibn Ma'in dan al-Bazzar. Kerana hadis ini diriwayatkan oleh 'Ali bin Rabi'ah dari Asma' bin al-Hakam,dari 'Ali bin Abi Thalib,dari Abu Bakar as-Siddiq,yg mana kata imam al-Bukhari: "Asma' bin al-Hakam al-Fazari mendengar 'Ali (bin Abi Thalib),dan 'Ali bin Rabi'ah meriwayatkan daripadanya,yang termasuk dari al-Kufiyyin (Ahli Kufah)” (rujuk: at-Tarikh al-Kabir,2/54). imam al-Bukhari menyebut “al-Kufiyyin (Ahli Kufah)” kerana diketahui bahawa ahli Kufah secara adatnya (dalam periwayatan hadis) kerapkali mereka meriwayatkan hadis yang Mauquf dengan menjadikannya berstatus Marfu’. Kedua,perawi Asma' bin al-Hakam dinilai 'Majhul' (tidak dikenali) oleh imam Yahya Ibn Ma'in,dengan katanya: "Perawi ini tidak dikenali" (rujuk: Sualat al-Junaid,78). imam al-Bazzar juga berkata tentangnya (Asma' bin al-Hakam): “Majhul (tidak dikenali),dia tidak meriwayatkan selain yang ini,dan hanya Ali bin Rabi'ah yang meriwayatkannya” (rujuk: al-Bahr al-Zakhkhar,1/61/8). Malah imam at-Tirmidzi juga menilai hadis ini Dhaif selepas meriwayatkan hadis ini,dengan katanya: “Hadis 'Ali hadis yang Hasan”. Kata Syaikh Musthofa al-'Adawi (dalam video beliau),hadis ini sanadnya ada pertikaian (dari kalangan ulama' hadis),namun beliau menggunakan dalil umum yang lain sebagai dalil solat sunat taubat:

:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan dirikanlah solat (wahai Muhammad,engkau dan umatmu) pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama solat) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat”.
(Hud [11]: ayat 114)

No comments:

Post a Comment