Sunday, August 13, 2023

Firman Allah: Sombong Adalah Selendang-Ku Dan Keagungan Adalah Sarung-Ku

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Keagungan adalah sarung-Nya dan kesombongan adalah selendang-Nya. (Allah berfirman:) ‘Barangsiapa yang menandingi-Ku (pada kedua sifat ini),maka Aku akan mengazabnya’.”
(HR. Muslim,no.2620)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Allah 'azza wa Jalla berfirman: ‘Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku. Siapa yang berusaha merebut salah satunya daripada-Ku,Aku akan mencampakkannya ke dalam neraka’.”
(HR. Abu Daud,no.4090)

NOTA:
Kata imam al-Khattabi: "Makna sabda Nabi ini ialah kebesaran dan keagungan adalah sifat khas bagi Allah S.W.T. yang tidak dikongsi dengan orang lain. Makhluk tidak layak meniru kedua-dua sifat tersebut kerana sifat yang layak bagi makhluk adalah tawadhu' dan merendah. Perkataan 'Selendang' dan 'Sarung' disebutkan sebagai kiasan. Allah seolah-olah mengatakan: 'Sebagaimana seorang manusia tidak berkongsi sarung dan selendang dengan orang lain,makhluk tidak boleh berkongsi kebesaran dan keagungan dengan-Ku'. Wallahua'lam" (rujuk: Ma'alim al-Sunan,4/196). Kata imam Abu Ya'la ibn al-Farra': "Diketahui bahawa sabda Nabi 'Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku' yang dimaksudkan dengannya adalah sesungguhnya demikian sifat dari sifat-Ku,kerana Aku mengkhususkan dengannya bukan untuk selain-Ku. Maka barangsiapa yang mengambil diantara keduanya,mereka angkuh dan bangga terhadap manusia,Aku akan masukkan ia ke dalam neraka. Dan ini sebagaimana yang dikatakan: Sesungguhnya dikatakan kepada fulan yang mempunyai dalam hatinya sebesar biji syair atau zarrah sifat tersebut" (rujuk: Ibthal al-Takwilat,481).

No comments:

Post a Comment