dari ‘Abdullah bin Ja’far,dia berkata,
“Apabila meninggalnya Abu Talib,nabi ﷺ keluar menuju ke Thaif dengan berjalan kaki. Baginda ﷺ menyeru penduduk di sana untuk memeluk Islam,akan tetapi penduduk di sana tidak menerima dakwah nabi ﷺ. Lalu nabi ﷺ pun beredar sehinggalah tiba di sebatang pokok. Baginda ﷺ mendirikan solat dua rakaat kemudian berdoa:
اللَّهمّ إلَيْكَ أَشْكُو ضَعْفَ قُوَّتِي، وَقِلَّةَ حِيلَتِي، وَهَوَانِي عَلَى النَّاسِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، أَنْتَ رَبُّ" الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَأَنْتَ رَبِّي، إلَى مَنْ تَكِلُنِي؟ إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهَّمُنِي؟ أَمْ إلَى عَدُوٍّ مَلَّكْتَهُ أَمْرِي؟ إنْ لَمْ يَكُنْ بِكَ عَلَيَّ غَضَبٌ فَلَا أُبَالِي، وَلَكِنَّ عَافِيَتَكَ هِيَ أَوْسَعُ لِي، أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ، وَصَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ مِنْ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَكَ، أَوْ يَحِلَّ عَلَيَّ سُخْطُكَ، لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إلَّا بِكَ
(Ya Allah, kepada-Mu aku mengadu lemahnya kekuatanku, sedikitnya dayaku dan kehinaanku di hadapan manusia. Wahai yang Maha Pengasih di kalangan yang pengasih! Engkau Tuhan orang-orang yang lemah (ditindas) dan Engkaulah Tuhanku. Kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku? Kepada orang yang jauh yang bermasam muka terhadapku atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Hal itu tidak aku risaukan, jika Engkau tidak murka kepadaku. Namun, rahmat-Mu bagiku amat luas. Aku berlindung dengan cahaya wajah-Mu yang menerangi kegelapan dan dibaiki urusan dunia dan akhirat. Aku berlindung dari murka-Mu atau halalkan ke atasku marah-Mu. Aku sentiasa memohon redha-Mu dan tidak ada daya upaya melainkan Engkau).”
(HR. at-Thabrani [rujuk: ad-Du‘a,315]. Ibn ‘Adiy [rujuk: al-Kamil,6/111]. Khatib al-Baghdadi [rujuk: al-Jami’ Li-Akhlaq al-Rawi,2/275]).
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Silsilah Ahadith ad-Dha'ifah,no.2933). Imam al-Haitsami berkata: “Diriwayatkan oleh at-Thabrani. Dan di dalam riwayat ini terdapat (perawi) Ibn Ishak, dia seorang Mudallis yg tsiqah. Perawi yg lain kesemuanya tsiqah.” (rujuk: Majma’ az-Zawaid,6/35)
Tuesday, July 25, 2023
Rintihan Rasulullah ﷺ Ketika Berada Di Thaif
Wednesday, July 19, 2023
Masuk Neraka Kerana Berkata ‘Allah Tidak Akan Mengampunimu’
:: Hadis 1 ::
dari Jundab,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya ada seorang lelaki berkata: ‘Demi Allah, Allah tidak akan mengampuni si Fulan!’ Maka Allah berfirman: ‘Siapakah yang bersumpah mendahului-Ku bahawa Aku tidak akan mengampuni si Fulan? Sungguh, Aku telah mengampuninya dan menghapuskan amalmu!’.”
(HR. Muslim,no.2621)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Ada dua orang lelaki bersaudara daripada Bani Israel. Salah seorang sering melakukan dosa dan seorang lagi bersungguh-sungguh beribadah. Lelaki yang bersungguh-sungguh dalam ibadah ini setiap kali dia melihat saudaranya melakukan dosa dia akan berkata: ‘Tinggalkanlah dosa ini’. Pada suatu hari, dia mendapati saudaranya sedang melakukan dosa, lalu dia berkata: ‘Tinggalkanlah dosa ini’. Lalu saudaranya menjawab: ‘Biarkan aku dan Tuhan ku. Adakah engkau diutuskan kepada ku untuk menjadi pemerhati ke atas ku?’ Saudaranya menjawab: ‘Demi Allah, Allah tidak akan mengampuni engkau, Dia tidak akan memasukkan engkau ke dalam syurga’. Lalu Allah mencabut nyawa mereka dan mereka berkumpul di hadapan Tuhan sekalian alam. Allah berkata kepada lelaki yang kuat beribadah: ‘Adakah engkau tahu apa yang Aku tahu? Adakah engkau berkuasa atas apa yang ada pada Tangan-Ku?’ Allah berkata kepada yang sering berdosa: ‘Pergilah, masuklah ke dalam syurga dengan rahmat-Ku’. Allah berkata kepada yang lain pula: ‘Pergilah bersamanya (iaitu lelaki yang rajin beribadah itu) ke neraka’. Abu Hurairah berkata: ‘Demi tuhan yang diri ku di Tangan-Nya, lelaki itu (yang kuat beribadah itu) berkata dengan satu perkataan yang memusnahkan dunia dan akhiratnya’.”
(HR. Abu Daud,no.4901. Dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih wa Dha'if Sunan Abi Daud,3/926,no.4097])
Tuesday, July 18, 2023
Anjuran Memperbanyakkan Puasa Sunat Pada Bulan Muharram Dan Puasa Asyura
Friday, July 7, 2023
Ganjaran Bagi Orang Yang Selalu Berpuasa Sunat
:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Setiap amalan anak Adam akan digandakan, 1 kebaikan digandakan dengan 10 kali sehingga 700 kali ganda. Allah ‘azza wa jalla berkata: ‘Kecuali puasa. Sesungguhnya ia milik Aku. Aku lah yang akan membahagi-bahagikan ganjaran pahalanya. Orang yang berpuasa itu telah meninggalkan nafsu syahwat dan makan minum kerana Aku’. Orang yang berpuasa memiliki dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya. Sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi daripada wangian kasturi.”
(HR. Muslim,no.1151)
NOTA:
Tentang sabdaan Nabi ﷺ “Semua amalan digandakan 10 kali ganda sehingga 700 kali ganda, kecuali puasa”, imam Ibnu Rajab al-Hanbali berpendapat bahawa ia bermaksud bilangan pahalanya tidak terhad kepada bilangan itu, malah Allah melipatgandakan pahalanya tanpa batas. Kerana puasa itu sebahagian daripada kesabaran, dan Allah ﷻ berfirman: “Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahaja yang akan disempurnakan pahala untuk mereka dengan tidak terkira” (Surah az-Zumar [39]: ayat 10). (rujuk: Lathaif al-Ma‘arif,283-284). Imam al-Munawi berkata: “Orang yang berpuasa, Aku (Allah) memberinya balasan pahala yang banyak. Aku yang menguruskan balasan pahala itu tanpa diwakilkan kepada malaikat yang paling dekat atau makhluk-makhluk lain kerana puasa itu rahsia antara-Ku dengan hamba-Ku. Ini kerana apabila ditahan dirinya daripada nafsu syahwat maka ia diberi pahala dengan pengawasan Allah.” (rujuk: Faidh al-Qadir,4/250)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
Allah berfirman: “Semua amal perbuatan anak Adam (manusia) adalah untuknya melainkan puasa, kerana sesungguhnya ia adalah untuk-Ku dan Aku yang akan memberinya ganjaran (pahala). Puasa itu adalah merupakan perisai. Oleh itu,janganlah berkata keji dan jangan pula berteriak-teriak. Sekiranya ada seseorang mencelanya atau memeranginya, maka katakanlah: ‘Sesungguhnya aku berpuasa’. Demi Dia (Allah) yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah SWT daripada aroma minyak kasturi. Orang yang berpuasa itu memiliki dua kegembiraan, dia berasa gembira dengan dua perkara, iaitu apabila berbuka dia berasa gembira dan apabila bertemu Tuhannya, dia berasa gembira dengan puasanya.”
(HR. Bukhari,no.1904)
NOTA:
Namun harus diingat, untuk mendapatkan gandaan pahala ini juga memerlukan syarat lain yg perlu dituruti. Jika mengabaikannya, maka pahala puasanya boleh berkurang, malah tidak mendapat pahala walau sedikitpun, berdasarkan sebuah hadis:
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan keji (dusta) serta mengamalkannya, maka Allah tidak berhajat orang itu meninggalkan makan dan minumnya”.
(HR. Bukhari,no.6057)
:: Hadis 3 ::
dari Abu Sa‘id al-Khudri,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang berpuasa satu hari di jalan Allah, maka Allah akan menjauhkan wajahnya dari neraka sejauh 70 musim”
(HR. Bukhari,no.2840. Muslim,no.1153)
NOTA:
Kata imam Ibnu Hajar al-Asqalani, maksud “70 musim” dalam hadis ini ialah “70 tahun perjalanan” (rujuk: Fathul Bari,6/48)
:: Hadis 4 ::
dari Sahl,bahawa Nabi ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya di dalam syurga terdapat pintu yang dinamakan ar-Rayyan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melaluinya (pintu tersebut) pada hari kiamat, serta tidak ada seorang pun selain daripada mereka yang akan masuk melaluinya (pintu itu). Ditanyakan: ‘Dimanakah orang-orang yang berpuasa?’ Lalu mereka pun berdiri. Tidak ada seorang pun selain daripada mereka yang akan masuk melaluinya (pintu itu). Apabila mereka telah masuk, pintu itu ditutup dan tidak ada seorang pun yang masuk (lagi) melaluinya.”
(HR. Bukhari,no.1896. Muslim,no.1152)
:: Hadis 5 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa menginfakkan sepasang (daripada harta benda) di jalan Allah, maka dia akan diseru dari pintu-pintu syurga: ‘Wahai hamba Allah, ini adalah satu kebaikan’. Sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang solat, maka akan diseru daripada pintu solat, sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang berjihad, akan diseru dari pintu jihad, sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang berpuasa, akan diseru daripada pintu ar-Rayyan, dan sesiapa yang terdiri daripada kalangan orang yang bersedekah, akan diseru daripada pintu sedekah”. Setelah itu, Abu Bakar bertanya: “Demi bapa dan ibuku sebagai tebusanmu wahai Rasulullah! Tiadalah ke atas orang yang diseru dari pintu-pintu itu ditimpa daripada sebarang kemudaratan. Lalu adakah terdapat orang yang akan diseru daripada semua pintu-pintu itu?” Baginda menjawab: “Ya, dan aku berharap engkau termasuk dalam kalangan mereka.”
(HR. Bukhari,no.1897)
Saturday, June 24, 2023
Mencaci Ibu Bapa Orang Lain Adalah Dosa Besar
dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya dosa yang paling besar dalam dosa-dosa yang besar ialah seorang lelaki melaknat ibu bapanya”. Ditanya: “Wahai Rasulullah, bagaimana boleh seseorang itu melaknat ibu bapanya?” Baginda bersabda: “Seseorang itu mencaci ayah kepada orang lain, lalu orang itu mencaci ayahnya dan ibunya.”
(HR. Bukhari,no.5973. Muslim,no.90)
Friday, June 23, 2023
Dunia Merupakan Penjara Bagi Orang Beriman Dan Syurga Bagi Orang Kafir
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Dunia merupakan penjara bagi orang yang beriman dan syurga bagi orang yang kafir.”
(HR. Muslim,no.2956. at-Tirmidzi,no.2324. Ahmad,no.8289. Ibnu Majah,no.4113)
NOTA:
Imam an-Nawawi menjelaskan bahawa makna hadis ini bahawa orang mukmin (beriman) terpenjara di dunia kerana dia mesti menahan diri daripada pelbagai syahwat yang diharamkan dan dimakruhkan. Orang mukmin juga diperintahkan untuk melakukan ketaatan. Ketika dia mati, barulah dia rehat daripada hal itu. Kemudian dia akan memperoleh apa yang telah Allah janjikan dengan kenikmatan yang kekal, dan juga kerehatan yang sebenarnya tanpa berkurang sedikit pun. Adapun orang kafir, dunia yang dia peroleh sedikit ataupun banyak, ketika dia meninggal dunia, dia akan mendapat azab seksa selama-lamanya dan akan berada dalam kesusahan yang abadi (rujuk: Syarh ‘ala Sahih Muslim,18/93). Imam Ibn al-Qayyim menyebut dua pentafsiran daripada hadis ini, iaitu: Pertama, orang yang beriman di dunia ini, maka keimanannya yang kuat dapat menghalangnya daripada menuruti nafsu syahwat yang diharamkan oleh Allah. Sehingga dengan keadaan seperti ini, seolah-olah dia hidup dalam penjara. Atau dengan kata lain, dunia ini adalah tempat orang yang beriman memenjarakan (menahan) hawa nafsunya daripada perbuatan-perbuatan yang diharamkan oleh Allah, berbeza dengan orang kafir yang hidup bebas menurutkan nafsu syahwatnya. Kedua, dunia ini adalah penjara (bagi) orang yang beriman dan syurga (bagi) orang kafir apabila dibandingkan dengan keadaan atau balasan orang yang beriman dan orang kafir di hari akhirat kelak. Ini kerana, bagi orang yang beriman, meskipun hidupnya di dunia paling senang dan bahagia, namun keadaan tersebut tetap sahaja seperti penjara jika dibandingkan dengan besarnya balasan kebaikan dan kenikmatan yang Allah sediakan untuknya di syurga pada hari akhirat kelak. Manakala bagi orang kafir, meskipun hidupnya di dunia paling sengsara dan menderita, namun keadaan tersebut tetap sahaja seperti syurga jika dibandingkan dengan pedihnya balasan keburukan dan azab seksaan yang Allah akan timpakan kepadanya di neraka pada hari akhirat nanti (rujuk: Bada’i’ al-Fawa’id,3/696). Wallahua'lam.
Thursday, June 22, 2023
Puasa 3 Hari Setiap Bulan Umpama Berpuasa Sepanjang Tahun
:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As̄,Nabi ﷺ bersabda,
“...Puasa tiga hari (setiap bulan) adalah seperti puasa sepanjang tahun...”
(HR. Bukhari,no.1979. Muslim,no.1159)
:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Kekasihku (Rasulullah) ﷺ berwasiat kepadaku supaya melakukan tiga perkara iaitu: Berpuasa tiga hari pada setiap bulan, dua rakaat Dhuha dan melakukan solat witir sebelum tidur.”
(HR. Bukhari,no.1981. Muslim,no.721)
:: Hadis 3 ::
dari Mu‘adz al-‘Adawiyah,bahawa dia bertanya kepada ‘Aisyah isteri Nabi ﷺ,
“Apakah setiap bulan Rasulullah ﷺ selalu berpuasa tiga hari?” ‘Aisyah menjawab: ‘Ya’. Aku bertanya lagi kepadanya: ‘Pada hari apa baginda berpuasa?’ ‘Aisyah menjawab: ‘Baginda tidak terlalu mempersoalkan pada hari apa sahaja baginda berpuasa’.”
(HR. Muslim,no.1160)
Makan Daging Unta Membatalkan Wudhu'
dari Jabir bin Samurah,dia berkata,
“Sesungguhnya seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah ﷺ: ‘Apakah aku perlu berwudhu’ setelah (makan) daging kambing?’ Baginda menjawab: ‘Berwudhu’lah jika engkau mahu. Jika tidak, maka jangan berwudhu’. Orang itu bertanya lagi: ‘Apakah aku harus berwudhu’ setelah (makan) daging unta?’ Baginda menjawab: ‘Ya, berwudhu’lah setelah (makan) daging unta’. Orang itu bertanya lagi: ‘Bolehkah aku solat di kandang kambing?’ Baginda menjawab: ‘Ya, boleh’. Dia bertanya lagi: ‘Bolehkah aku solat di kandang unta?’ Baginda menjawab: ‘Tidak boleh’.”
(HR. Muslim,no.360)
NOTA:
Ulama’ berselisih pendapat tentang batalnya wudhu orang yg makan daging unta. Imam Ahmad ibn Hanbal dan Imam Ishaq bin Rahawaih berpendapat bahawa makan daging unta membatalkan wudhu’, namun imam Sufyan ast-Tsauri & sebahagian ulama' berpendapat ianya tidak membatalkan wudhu seperti yg dikatakan oleh imam at-Tirmidzi: “Ini pendapat Ahmad dan Ishaq. Dan telah diriwayatkan dari sebahagian ahli ilmu dari kalangan tabi‘in dan selainnya, mereka berpendapat bahawasanya tidak harus wudhu’ kerana makan daging unta. Ini adalah pendapat Sufyan ast-Tsauri dan penduduk Kufah” (rujuk: Jami' at-Tirmidzi,no.81)
Status Hadis: Wajib Berniat Puasa Pada Malam Hari
dari Hafsah,isteri Nabi ﷺ,bahawasanya Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang tidak berniat (pada malam hari) sebelum terbit fajar, maka tiada puasa baginya (pada hari tersebut).”
(HR. Abu Daud,no.2454. at-Tirmidzi,no.730. an-Nasaie,no.2331)
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ (lemah: tidak sahih) & Ma’lul (cacat) oleh para Ulama’ Hadis. Yg rajih (tepat), hadis ini Mauquf (ucapan Hafsah), bukan Marfu’ (ucapan Nabi ﷺ). Imam al-Bukhari berkata tentang hadis ini: “Tidak marfu’ lebih tepat” (rujuk: al-Awsath,2/253). imam an-Nasaie berkata: “Yg benar di sisiku adalah Mauquf, tidak sahih akan marfu’nya, wallahua’lam. Sebab Yahya bin Ayyub (perawi dalam sanad ini) tidak kuat, dan hadis ibnu Juraij, dari az-Zuhri tidak terpelihara” (rujuk: al-Mizzi,at-Tuhfah,11/286). Imam at-Tirmidzi menyebut bahawa dia telah tersilap (iaitu disandarkan kepada Nabi ﷺ), lalu at-Tirmidzi berkata: “Ia adalah hadis yg di dalamnya terdapat idthirab (kekeliruan), dan yg sahih dari ibnu ‘Umar adalah Mauquf, dan (perawi) Yahya bin Ayyub adalah seorang yg Soduq (benar)” (rujuk: al-‘ilal al-Kabir,118). Imam Abu Hatim ar-Razi menyebutkan riwayat dari Abdullah bin Abi Bakr, dan perbezaannya, lalu dia berkata: “Diriwayatkan dari az-Zuhri, dari Hamzah bin ‘Abdullah bin ‘Umar, dari Hafsah ucapannya, bukan Marfu’, dan ini bagiku lebih (tepat) seperti” (rujuk: al-‘ilal,1/225,no.654). Syaikh Yusuf al-Qaradhawi berkata: “Bagi mereka yang mengamalkan hadis di atas, maka waktu niat baginya adalah sebelum fajar, sedangkan bagi mereka yang tidak berpegang dengan hadis di atas, boleh saja berniat sebelum atau sesudah fajar (apabila telah siang) sebagaimana mazhab Abu Hanifah yg membolehkan niat di lakukan sehingga tengah hari” (rujuk: Fiqh as-Siyam,105). Wallahua'lam.
Wednesday, June 21, 2023
Urusan Dan Amal Yang Baik Naik Kepada Allah
:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Allah mentadbirkan makhluk-makhluk-Nya (bagi melaksanakan tadbir-Nya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi, kemudian diangkat naik kepada-Nya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbir-Nya itu untuk dihakimi-Nya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) banyak bilangan tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa”
(as-Sajdah [32]: ayat 5)
:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah) kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allah lah naiknya segala perkataan yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula di angkatnya naik (sebagai amal yang makbul yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). Dan sebaliknya, orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan) adalah bagi mereka azab seksa yang berat dan rancangan jahat mereka (kalau berkesan) akan rosak binasa”
(Faatir [35]: ayat 10)
:: Hadis ::
dari Abu Hurairah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Di antara kamu ada malaikat yang silih berganti bertugas mengiringi kamu di waktu malam dan siang, mereka berkumpul ketika solat Asar dan solat Subuh. Malaikat yang mengawasi amal kamu pada malam hari naik (ke langit) lantas Allah bertanya kepada mereka (dan Allah lebih tahu keadaan kamu): ‘Bagaimana kamu tinggalkan hamba-hamba-Ku?’ Para malaikat menjawab: ‘Kami tinggalkan mereka dalam keadaan mereka tengah mendirikan solat dan kami mendatangi mereka dalam keadaan mereka mendirikan solat’.”
Pada jalur lain,dari Abu Hurairah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa bersedekah dengan sebutir biji kurma dari penghasilan yang baik, dan tidak ada yang naik kepada Allah kecuali amal yang baik, maka Allah menerimanya dengan tangan kanan-Nya, kemudian mengembangkannya untuk pelakunya sebagaimana salah seorang diantara kamu merawat kuda peliharaannya hingga menjadi sebesar gunung”.
(HR. Bukhari,no.7429,7430. Muslim,no.632. Dan ini adalah lafaz riwayat Bukhari)
Malaikat Naik Kepada Allah
:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Para malaikat dan Jibril naik (menghadap) kepada Tuhan, dalam sehari setara dengan lima puluh ribu tahun”
(al-Ma'arij [70]: ayat 4)
:: Hadis ::
dari Abu Hurairah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Di antara kamu ada malaikat yang silih berganti bertugas mengiringi kamu di waktu malam dan siang, mereka berkumpul ketika solat Asar dan solat Subuh. Malaikat yang mengawasi amal kamu pada malam hari naik (ke langit) lantas Allah bertanya kepada mereka (dan Allah lebih tahu keadaan kamu): ‘Bagaimana kamu tinggalkan hamba-hamba-Ku?’ Para malaikat menjawab: ‘Kami tinggalkan mereka dalam keadaan mereka tengah mendirikan solat dan kami mendatangi mereka dalam keadaan mereka mendirikan solat’.”
Pada jalur lain,dari Abu Hurairah,bahawa Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa bersedekah dengan separuh biji kurma dari penghasilan yang baik, dan tidak ada yang naik kepada Allah kecuali amal yang baik, maka Allah menerimanya dengan tangan kanan-Nya, kemudian mengembangkannya untuk pelakunya sebagaimana salah seorang diantara kamu merawat kuda peliharaannya hingga sebesar gunung”.
(HR. Bukhari,no.7429,7430. Muslim,no.632. Dan ini adalah lafaz riwayat Bukhari)
Mengatakan ‘Dosa Sekian Lebih Baik Dari Dosa Sekian’
dari ‘Abdullah ibnu Mas‘ud,dia berkata,
“Aku bersumpah dengan nama Allah lalu aku mendustai (sumpah itu), lebih aku sukai daripada aku bersumpah dengan selain-Nya, meskipun aku jujur (menunaikan sumpah itu)”.
(HR. Abdurrazaq,no.15929)
NOTA:
Hadis ini ‘Sahih’ kerana kata imam al-Mundziri (tentang sanad hadis ini): “Dan perawinya adalah perawi yg sahih” (rujuk: at-Targhib,5/209). Kata imam al-Haitsami: “Dan rijalnya adalah rijal yg sahih” (rujuk: al-Majma',4/177). Hadis ini juga dinilai Sahih oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Irwa’ al-Ghalil,no.2562).
Dari hadis ini dapat difahami bahawa dibolehkan untuk kita membandingkan di antara dua dosa dengan tujuan untuk membandingkan bahawa dosa pertama adalah dosa besar, akan tetapi dosa kedua itu lebih dahsyat dan besar dosanya daripada dosa yg pertama. Bukan dengan maksud/tujuan untuk meringan-ringankan dosa. Wallahua’lam.
Monday, June 19, 2023
1 - 10 Dzulhijjah: Pahala Amal Ibadah Digandakan
:: Hadis 1 ::
dari Ibnu ‘Abbas,Nabi ﷺ bersabda,
“Tidak ada amalan pada hari-hari lain yang lebih utama daripada amalan pada hari ini (hari yang kesepuluh bulan Dzulhijjah). Mereka (sahabat) bertanya: ‘Meskipun jihad?’ Baginda menjawab: ‘(Ya), tidak juga jihad, melainkan seorang lelaki yang keluar untuk membahayakan dirinya dan hartanya (untuk jalan Allah), dan tidak kembali dengan membawa apa-apa’.”
(HR. Bukhari,no.969)
:: Hadis 2 ::
dari Ibnu ‘Abbas,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tiadalah hari di mana amalannya yang soleh lebih baik dan disukai oleh Allah daripada hari-hari sepuluh Dzulhijjah. Lantas sahabat bertanya: ‘Wahai Rasulullah sekalipun jihad pada jalan Allah?’ Baginda menjawab: ‘Sekalipun jihad pada jalan Allah, kecualilah seseorang lelaki keluar dengan dirinya dan hartanya kemudian tidak pulang daripada demikian itu (iaitu mati syahid)’.”
(HR. Abu Daud,no.2438)
Thursday, June 15, 2023
Allah Memaafkan Dosa Yang Disebabkan Tersilap,Terlupa Atau Dipaksa
:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“...Dan kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang disengajakan oleh hati kamu melakukannya. Dan ingatlah, Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”.
(al-Ahzab [33]: ayat 5)
:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman. Akan tetapi, sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur, maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah dan mereka pula beroleh azab yang besar.”
(an-Nahl [16]: ayat 106)
:: Hadis ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Ketika turun ayat pada Rasulullah ﷺ: “Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan menyeksa sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang peraturan-Nya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu (al-Baqarah [2]: ayat 284)”. Abu Hurairah berkata: ‘Maka hal tersebut terasa berat atas para sahabat Rasulullah ﷺ, lalu mereka mendatangi Rasulullah ﷺ dan mengucapkan salam di atas kenderaan lalu berkata: ‘Wahai Rasulullah, kami diberi beban amalan yang mana kami mampu melakukannya, iaitu solat, puasa, jihad dan sedekah. Sungguh telah diturunkan ayat ini kepadamu dan kami tidak mampu melakukannya’. Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Apakah kamu ingin mengucapkan sebagaimana Ahlul Kitab sebelum kamu mengucapkan ‘Kami mendengar dan kami menderhakai’, akan tetapi katakanlah ‘Kami mendengar dan kami mentaatinya, ampunilah kami ya Rabb kami dan kepada Engkaulah tempat kembali.’ Mereka menjawab: ‘Kami mendengar dan kami mentaatinya, ampunilah kami ya Rabb kami dan kepada Engkaulah tempat kembali.’ Ketika kaum tersebut membacanya, maka lisan-lisan mereka tunduk dengannya, lalu Allah menurunkan selepasnya: “Rasul telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, dan malaikat-malaikat-Nya, dan Kitab-kitab-Nya, dan Rasul-rasul-Nya. (Mereka berkata): ‘Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya’. Mereka berkata lagi: ‘Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunan-Mu wahai Tuhan kami, dan kepada-Mu jualah tempat kembali’ (al-Baqarah [2]: ayat 285)”. Ketika mereka melakukan hal tersebut, maka Allah menghapusnya, lalu menurunkan (ayat): “Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah”. Allah menjawab: ‘Ya’. (Mereka berdoa lagi): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami”. Allah menjawab: ‘Ya’. (Mereka berdoa lagi): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya”. Allah menjawab: ‘Ya’. (Mereka berdoa lagi): “Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami,dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami. Oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir (al-Baqarah [2]: ayat 286)”. Allah menjawab: ‘Ya’.”
(HR. Muslim,no.125)
Wednesday, June 14, 2023
Allah Berbisik Kepada Seorang Hamba Yang Berdosa Di Akhirat
dari Sofwan bin Muhriz,dia berkata,
“Seorang lelaki pernah bertanya kepada Ibnu Umar: ‘Bagaimana engkau mendengar sabda Rasulullah ﷺ tentang an-Najwa (bisikan di hari kiamat)?’ Ibnu Umar menjawab: ‘Salah seorang dari kamu akan mendekat kepada Rabb-nya. Kemudian Dia meletakkan naungan-Nya di atasnya (maksudnya menutupi kesalahannya), kemudian Dia berfirman: ‘Apakah kamu telah berbuat (dosa) ini dan ini?’ hamba itu menjawab: ‘Ya, benar’. Dia berfirman lagi: ‘Apakah kamu telah melakukan (dosa) ini dan ini?’ Hamba itu menjawab: ‘Ya, benar’. Dia pun mengulang-ulang pertanyannya, kemudian berfirman: ‘Sesungguhnya Aku telah menutupinya (merahsiakannya) di dunia dan pada hari ini aku telah mengampuninya bagimu’.”
(HR. Bukhari,no.6070)