Saturday, May 11, 2024

Orang Kafir Yang Baik Dibalas Kebaikannya Oleh Allah Ketika Di Dunia Sahaja

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam,maka tidak akan diterima daripadanya,dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.”
(Ali ‘Imran [3]: ayat 85)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Perumpamaan orang yang ingkar kepada Tuhannya,perbuatan mereka seperti abu yang ditiup oleh angin keras pada suatu hari yang berangin kencang. Mereka tidak kuasa (mendatangkan manfaat) sama sekali dari apa yang telah mereka usahakan (di dunia). Yang demikian itu adalah kesesatan yang jauh.”
(Ibrahim [14]: ayat 18)

:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik),lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan.”
(al-Furqan [25]: ayat 23)

:: Hadis 1 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Wahai Rasulullah,ibn Jud’an adalah seorang yang menghubungkan silaturrahim pada zaman Jahiliyyah,dia banyak memberi makan pada orang miskin,apakah amalannya bermanfaat buatnya di sisi Allah?’ Rasulullah lalu menjawab: ‘Tidak. Tidak ada manfaat buatnya. Dia tidak pernah mengungkapkan: Wahai Tuhanku,ampunkan dosaku pada hari akhirat nanti’.”
(HR. Muslim,no.214)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah tidak menzalimi seorang mukmin yang membuat amalan kebaikan kerana dia akan diberi balasan kebaikan di atas dunia,dan akan dibalas juga di akhirat kelak. Ada pun orang kafir mereka akan diberi ganjaran kebaikan di atas dunia terhadap perbuatan mereka tetapi di akhirat kelak tiada ganjaran yang akan diberikan.” Dalam riwayat lain: “Sesungguhnya orang kafir jika dia melakukan amalan kebaikan,maka dia akan dibalas dengan kebaikan di atas dunia. Ada pun orang yang beriman,Allah Ta’ala akan membalas amalan kebaikannya di akhirat kelak,dan menyediakan ganjaran rezeki di atas dunia kerana ketaatannya.”
(HR. Muslim,no.2808)

No comments:

Post a Comment