Thursday, May 30, 2024

Doa Kesembuhan: “Tuhanku Allah Yang Di Langit...”

dari Abu Darda’,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang mengadu sakit di antara kamu atau saudaranya,hendaklah ia membaca:

رَبُّنَا اللَّهُ الَّذِي فِي السَّمَاءِ تَقَدَّسَ اسْمُكَ أَمْرُكَ فِي السَّمَاءِ وَالأَرْضِ كَمَا رَحْمَتُكَ فِي السَّمَاءِ فَاجْعَلْ رَحْمَتَكَ فِي الأَرْضِ اغْفِرْ لَنَا حُوبَنَا وَخَطَايَانَا أَنْتَ رَبُّ الطَّيِّبِينَ أَنْزِلْ رَحْمَةً مِنْ رَحْمَتِكَ وَشِفَاءً مِنْ شِفَائِكَ عَلَى هَذَا الْوَجَعِ
RobbanAllahul-ladzi fissama', taqod-dasas-muka, amruka fissamaa-i wal ardh, kamaa roẖmatuka fissama', faj’al roẖmataka fil ardh, aghfirlana ẖubanaa wa khothoyana, anta robbuth thoyyibiin. Anzil roẖmatan min roẖmatika, wa syifaa-an min syifaa-ika ‘ala hadzal waja-‘i (Tuhanku Allah yang di langit, Maha Suci nama-Mu, takdir-Mu yang di langit dan di bumi, sepertimana rahmat-Mu di langit, jadilah rahmat-Mu juga di bumi. Ampunkanlah dosa kami dan kesalahan kami, Engkau adalah Tuhan yang baik. Turunkanlah rahmat daripada rahmat-Mu dan kesembuhan daripada ksembuhan-Mu atas penyakit ini)

maka ia akan sembuh.”
(HR. Abu Daud,no.3892)

NOTA:
Hadis ini dinilai Dhaif oleh para ulama’ hadis,kerana dalam sanadnya terdapat perawi yang bernama Ziyadah bin Muhammad,yang mana dia dinilai Dhaif oleh imam ‘Ibn ‘Adiy (rujuk: al-Kamil,4/145) dan imam ibnu Hibban (rujuk: al-Majruhin,1/308). Imam adz-Dzahabi menukilkan bahawa imam al-Bukhari dan an-Nasaie menilainya sebagai “Munkar al-Hadis”. Imam adz-Dzahabi juga menyebut: “Dia bersendiri dalam hadis ruqyah” (rujuk: al-Mizan,2/98).

No comments:

Post a Comment