Sunday, June 11, 2023

Rasulullah Makan Masakan Yahudi

:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Ada seorang wanita Yahudi yang datang menemui Nabi ﷺ dengan membawa seekor kambing yang telah diracun,lalu baginda memakannya. Kemudian wanita itu diringkus dengan bukti daging tersebut dan dikatakan: ‘Tidakkah sebaiknya kita bunuh saja?’. Baginda menjawab: ‘Jangan’. Sejak itu aku sentiasa melihat bekas racun tersebut pada anak lidah Rasulullah ﷺ.”
(HR. Bukhari,no.2617)

:: Hadis 2 ::
dari Anas,dia berkata,
“Seorang wanita Yahudi menghantar daging yang telah dibubuh racun kepada Nabi ﷺ,lalu baginda makan sebahagian. Kemudian wanita itu dipanggil ke hadapan Rasulullah ﷺ,lalu baginda bertanya kepadanya tentang racun itu. Jawabnya: ‘Aku sengaja hendak membunuhmu’. Nabi ﷺ bersabda: ‘Tidak mungkin Allah S.W.T. akan memberi wewenang kepadamu untuk melakukan demikian’. Para sahabat bertanya: ‘Bolehkah kami bunuh wanita itu?’ Jawab baginda: ‘Jangan!’ Kami melihat jelas bekas racun itu kelihatan di leher Rasulullah ﷺ.”
(HR. Muslim,no.2190)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Ketika Khaibar ditakluk,Rasulullah ﷺ diberi hadiah seekor kambing beracun. Rasulullah ﷺ langsung bersabda: ‘Tolong kumpulkan orang-orang Yahudi yang ada di sini’. Maka mereka dikumpulkan di hadapan baginda. Lalu Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Aku akan bertanya kepada kamu tentang sesuatu,apakah kamu akan menjawab dengan jujur?’. Mereka menjawab: ‘Ya,wahai Abu Qasim (Nabi Muhammad ﷺ)’. Lalu Rasulullah ﷺ bertanya: ’Siapakah ayah kamu?’ Mereka menjawab: ‘Ayah kami si fulan’. Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Kamu bohong! Padahal ayah kamu adalah si fulan’. Mereka menjawab: ‘Engkau benar’. Lalu baginda bersabda kepada mereka: ‘Apakah kamu akan jujur jika aku tanya tentang sesuatu?’ Mereka menjawab: ‘Ya,dan jika kami berbohong (lagi),nescaya engkau mengetahuinya sebagaimana engkau mengetahui ayah-ayah kami’. Rasulullah ﷺ bertanya kepada mereka: ‘Siapakah penghuni neraka?’ Mereka menjawab: ‘Kami berada di dalamnya sebentar dan kemudian engkau menggantikan kami di dalamnya’. Maka Rasulullah ﷺ berkata kepada mereka: ‘Terhinalah kamu di dalamnya,demi Allah S.W.T.,kami tidak akan menggantikan kamu di dalamnya selamanya’. Lalu Rasulullah ﷺ bertanya kepada mereka: ‘Apakah kamu akan berkata jujur terhadap pertanyaan yang akan aku tanyakan kepada kamu?’ Mereka menjawab: ‘Ya’. Baginda bersabda: ‘Apakah kamu membubuh racun pada (daging) kambing tersebut?’ Mereka menjawab: ‘Ya’. Baginda bertanya: ‘Apa yang menyebabkan kamu melakukan demikian?’ Mereka menjawab: ‘Kami ingin terbebas jika engkau seorang pembohong. Dan jika engkau benar seorang Nabi,maka (racun itu) tidak akan membahayakanmu’.”
(HR. Bukhari,no.5777)

No comments:

Post a Comment