Tuesday, August 27, 2013

Doa Sekiranya Terlupa Baca Bismillah Sebelum Makan

:: Hadis 1 ::
dari Aisyah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Apabila seseorang daripada kamu hendak makan,maka sebutlah nama Allah Ta’ala (yakni bacaan basmalah). Jika dia terlupa untuk menyebut nama Allah Ta’ala pada permulaan makan,maka ucapkanlah (ketika teringat):
بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ
Bismillahi Awwalahu Wa Akhirohu
(dengan nama Allah pada awalnya dan akhirnya).”
(HR. Abu Daud,no.3767. dinilai 'Sahih' oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Irwa' al-Ghalil,7/24])

:: Hadis 2 ::
dari Umayyah bin Makhsyi,ia berkata,
“Rasulullah ﷺ pernah duduk,dan ada seorang lelaki sedang makan tetapi tidak membaca nama Allah sehinggalah tidak tinggal daripada makanannya melainkan satu suapan sahaja. Kemudian,tatkala dia mengangkat suapan terakhir tersebut ke dalam mulutnya,dia membaca:
بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ
Bismillahi Awwalahu Wa Akhirohu
(Dengan nama Allah pada awal dan akhirnya),
maka Nabi ﷺ ketawa dan kemudiannya bersabda: ‘Syaitan terus makan bersamanya,kemudian apabila dia menyebut nama Allah,syaitan itu memuntahkan semula apa yang ada di dalam perutnya (yang dimakan)’.”
(HR. Abu Daud,no.3768)

NOTA:
Hadis ini 'Dhaif',kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama al-Mutsanna bin Abdurrahman al-Khuza'i,yg mana kata 'Ali Ibnu al-Madini tentangnya: "Majhul (tidak dikenali)". Kata adz-Dzahabi: "La Yu'raf (tidak dikenali)" (rujuk: Tahdzib at-Tahdzib,10/34). Malah di kitab lain,adz-Dzahabi berkata: "Mastur" (rujuk: at-Taqrib,519). Ikut ta'rif Ulama' Hadis al-Mutaqaddimin,'Mastur' bermaksud perawi yg luarannya (keperibadiannya) diketahui baik seperti soleh,zuhud,rajin beribadah,namun selain daripada itu masih samar (kata Ustaz Dr.Kamilin Jamilin dalam status Facebook beliau).

:: Hadis 3 ::
dari ‘Aisyah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sekiranya seorang daripada kamu hendak makan,maka ucapkanlah ‘Bismillah’. Sekiranya dia terlupa (membaca ‘bismillah’) pada awal (mula makan),maka ucapkanlah: 
بِسْمِ اللَّهِ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ
Bismillahi Fii Awwalihi Wa Akhirihi
(dengan nama Allah di awal dan akhirnya).”
(HR. at-Tirmidzi,no.1858. Hadis ini dinilai 'Hasan Sahih' oleh imam at-Tirmidzi)

No comments:

Post a Comment