Thursday, July 11, 2013

Zikir Pendek (Dibaca Hanya 3 Kali) Tapi Pahalanya Besar

dari Ibnu ‘Abbas,dari Juwairiyah,
“Nabi ﷺ keluar dari rumahnya pada waktu pagi ketika dia sedang mendirikan solat Subuh di tempat solat dalam rumahnya. Kemudian baginda pulang selepas masuknya waktu Dhuha,dan mendapati Juwairiyah masih di tempat solatnya. Baginda bertanya: ‘Engkau masih lagi dalam keadaan seperti mana aku pergi tadi?’ Juwairiyah menjawab: ‘Ya’. Nabi ﷺ pun bersabda: ‘Sesungguhnya aku telah menyebut empat kalimah sebanyak 3 kali. Seandainya ditimbang kalimah yang aku sebut itu dengan kalimah yang engkau sebut sejak pagi tadi,maka kalimah-kalimah yang aku sebut itu akan mengatasi kalimah-kalimah yang engkau sebut (iaitu):
سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقِهِ وَرِضَا نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Subhanallah Wa Bihamdih,‘Adada Khalqih,Wa Ridho Nafsih,Wa Zinata ‘Arsyih,Wa Midada Kalimatih
(Maha Suci Allah dan pujian untuk-Nya sebanyak jumlah makhluk ciptaan-Nya,mengikut redha-Nya kepada diri-Nya,menurut berat Arasy-Nya,dan sebanyak tinta kalimah-kalimah-Nya)’.”
(HR. Muslim,no.2726)

NOTA:
Namun imam Muslim juga meriwayatkan hadis ini melalui jalur lain,tetapi dengan lafaz yang sedikit berbeza:

:: Hadis 2 ::
Rasulullah ﷺ membaca,
سُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَ خَلْقِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ رِضَا نَفْسِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ زِنَةَ عَرْشِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ
“..Subhanallahi ‘Adada Khalqih,Subhanallahi Ridho Nafsih,SubhanAllahi Zinata ‘Arsyih,Subhanallahi Midada Kalimatih (Maha Suci Allah sebanyak makhluk-Nya,Maha Suci Allah mengikut redha-Nya kepada diri-Nya,Maha Suci Allah menurut berat Arasy-Nya,Maha Suci Allah sebanyak tinta kalimah-kalimah-Nya).."
(HR. Muslim,no.2726)

No comments:

Post a Comment