Wednesday, July 10, 2013

Pahala Memberi 'Makanan Berbuka' Kepada Orang Yg Berpuasa

:: Hadis 1 ::
dari Salman al-Farisi,Rasulullah ﷺ bersabda,
“...Sesiapa yang memberi makan (untuk berbuka) orang yang berpuasa,maka baginya pengampunan atas dosa-dosanya dan dibebaskan daripada api neraka dan dia mendapatkan pahala yang sama sebagaimana orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang yang berpuasa...”
(HR. Ibnu Khuzaimah,no.1887)

NOTA:
Hadis ini dinilai 'Dhaif' oleh Ibnu Khuzaimah sendiri dengan katanya: "Sekiranya khabar ini benar" (rujuk: Sahih Ibnu Khuzaimah,3/191). Kata Abu Hatim: "Hadis ini Munkar" (rujuk: al-'ilal,1/249). Kata Ibnu Hajar al-Asqalani: "Jalur utama bagi hadis ini ialah (perawi) Ali bin Zaid,dia merupakan seorang yang Dhaif,manakala (perawi) Yusuf bin Ziyad merupakan seorang yang Dhaif Jiddan (lemah yg bersangatan),manakala (perawi) Iyas bin Abd al-Ghaffar,aku tidak mengenalinya" (rujuk: Ithaf al-Maharah,5/560)

:: Hadis 2 ::
dari Zaid bin Khalid al-Juhani,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang memberi makanan berbuka untuk orang yang berpuasa,dia mendapat pahala seperti pahala orang yg berpuasa,tanpa mengurangkan pahala orang yang berpuasa itu sedikit pun.”
(HR. at-Tirmizi,no.807. Ibnu Majah,no.1736. at-Tirmidzi menilai hadis ini 'Hasan Sahih')

NOTA:
Hadith ini dinilai Dhaif (lemah: tidak sahih) oleh Imam Ali ibnu al-Madini (rujuk: al-'Ilal,66/no.88),kerana hadis ini diriwayatkan dari 'Atho bin Abi Rabah dari Zaid bin Khalid al-Juhani,yg mana 'Atho bin Abi Rabah tidak mendengar hadis daripada Zaid bin Khalid al-Juhani. Akan tetapi,walaupun hadis ini Dhaif,ia boleh dijadikan untuk Fadhail A'mal kerana Dhaifnya adalah ringan (tanpa mempercayai bahawa hadis ini secara 'pasti' dari Rasulullah,tanpa memberitahu orang lain dengan berkata "Rasulullah bersabda",tapi dibolehkan sebut "dikatakan dalam hadis Dhaif,(kemudian sebut hadith ini)",kerana terdapat hadis Sahih yg lain bahawa Rasulullah ﷺ suka memberi (sedekah) pada bulan Ramadhan:

:: Hadis 3 ::
dari Ibnu 'Abbas,ia berkata,
“Rasulullah ﷺ adalah manusia yang paling pemurah. Kemuncak sifat pemurahnya di bulan Ramadhan,ketika Jibril bertemu dengan baginda ﷺ. Adapun Jibril AS menemuinya pada setiap malam bulan Ramadhan dan saling bertadarus al-Qur’an dengan baginda. Sungguh,Rasulullah ﷺ sangat pemurah dalam hal kebaikan daripada angin yang bertiup kencang.”
(HR. Bukhari,no.6,1902,3220,3554 dan 4997)

No comments:

Post a Comment