Friday, July 5, 2013

Allah Suka Kepada Orang yang Bertaubat

:: Hadis 1 ::
dari Anas,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya melebihi salah seorang dari kamu yang mendapatkan haiwan tunggangannya yang telah hilang di padang yang luas.”
(HR. Bukhari,no.6309)

:: Hadis 2 ::
dari Anas,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Allah sangat gembira ke atas taubat hamba-Nya melebihi kegembiraan salah seorang dari kamu yang mendapati haiwan tunggangannya di sebuah padang pasir yang luas,yang mana haiwan tunggangan tersebut sebelumnya terlepas,sementara di atas tunggangannya ada bekal makanan dan minumannya hingga akhirnya dia merasa putus asa untuk menemukannya kembali. Dia pun kemudian mendatangi sebuah pohon dan berehat di bawah naungannya dengan rasa keputus-asaan yang dia alami. Dalam keadaan begitu,tiba-tiba dia mendapati untanya berdiri di sampingnya. Dia pun segera mengambil tali kekangnya dan berkata: ‘Ya Allah,Engkau adalah hambaku dan aku adalah Tuhan-Mu’. Dia tersalah cakap kerana kegembiraannya yang sangat luar biasa.”
(HR. Muslim,no.2747)

:: Hadis 3 ::
dari Anas,dari Nabi ﷺ,bahawa Allah ﷻ berfirman,
“Jika seseorang hamba mendekatkan diri kepada-Ku sejengkal,maka Aku akan mendekat kepadanya sehasta. Jika dia mendekatkan diri kepada-Ku sehasta,maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Dan jika dia mendekatkan diri kepada-Ku dengan berjalan,maka Aku akan mendatanginya dengan berlari.”
(HR. Bukhari,no.7536. Muslim,no.2675)

No comments:

Post a Comment