Monday, June 10, 2013

Memperbanyak Puasa Sunat Di Bulan Sya'ban?

dari Usamah bin Zaid,ia berkata,
“Aku pernah bertanya: ‘Wahai Rasulullah,aku belum pernah melihat engkau berpuasa dalam bulan daripada bulan-bulan yang lain,seperti mana engkau berpuasa dalam bulan Sya’ban’. Baginda menjawab: ‘Bulan ini dilalaikan oleh orang ramai,ia berada antara Rejab dan Ramadhan. Ia juga adalah bulan yang diangkat amalan-amalan kepada Tuhan sekelian alam. Maka aku suka amalanku diangkat,ketika itu aku sedang berpuasa’.”
(HR. an-Nasaie,no.2357. dinilai 'Hasan' oleh Syaikh al-Albani dalam Silsilah as-Sahihah,4/522)

NOTA:
Hadis ini 'Dhaif' kerana di dalam sanadnya terdapat perawi yg bernama Tsabit bin Qais Abu al-Ghusn,yg mana imam al-Baihaqi berkata,dia bertafarrud (bersendiri) dalam meriwayatkan hadis ini (rujuk: al-Shu'ab,5/352). Kata Ibnu Hibban,dia banyak waham (kesilapan) dalam riwayat dan khabar (hadis)nya tidak dijadikan hujjah apabila dia tidak disokong oleh perawi yg lain (rujuk: al-Majruhin,1/256). Hadis ini juga dinilai Dhaif Khafif (Dhaif ringan) oleh Syaikh Musthofa al-'Adawi dalam video beliau,ketika beliau ditanyakan tentang memperbanyakkan puasa sunat di bulan Rajab dan Sya'ban. Akan tetapi,memperbanyakkan puasa sunnah dibulan Sya'ban adalah digalakkan,kerana terdapat hadis Sahih tentang Rasulullah ﷺ banyak berpuasa sunat di bulan Sya'ban: 

:: Hadis ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Aku tidak pernah melihat Rasulullah ﷺ menyempurnakan puasa satu bulan penuh selain puasa Ramadhan,dan aku tidak pernah melihat baginda begitu banyak berpuasa berbanding bulan Sya’ban.”
(HR. Bukhari,no.1969. Muslim,no.1156)

No comments:

Post a Comment