dari Abu Zaid,dia berkata,
“Bahawa ‘Umar melintasi seorang wanita tua, lalu wanita itu memintanya berhenti, maka ‘Umar pun
berhenti lalu berbicara dengannya, maka seorang lelaki berkata kepada ‘Umar: ‘Wahai amirul mukminin, engkau menahan orang-orang kerana perempuan tua ini’. ‘Umar pun berkata: ‘Celaka kau, tahukah engkau, siapa dia? Dia adalah wanita yang Allah mendengarkan pengaduannya dari atas langit ke tujuh, inilah Khaulah yang berkenaan dengannya Allah menurunkan ayat: ‘Sesungguhnya Allah telah mendengar (dan memperkenan) aduan perempuan yang bersoal jawab denganmu (wahai Muhammad) mengenai suaminya’ (al-Mujadilah [58]: ayat 1)”
(HR. Bukhari [rujuk: at-Tarikh,7/245]. ‘Ustman ad-Darimi [rujuk: Radd ‘ala al-Jahmiyyah,274]. adz-Dzahabi [rujuk: al-'Uluw,63])
NOTA:
Atsar ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Imam Ibnu Hatim dengan katanya: “Ini munqothi’ (terputus sanad) antara Abu Zaid dan ‘Umar, dan ia telah diriwayatkan dari wajah yang lain” (rujuk: Ibnu Katsir,Tafsir Ibnu Katsir,8/60-61). Imam adz-Dzahabi juga berkata sanad hadis ini terputus, kerana Abu Zaid tidak bertemu ‘Umar (rujuk: al-‘Uluw,63).
“Bahawa ‘Umar melintasi seorang wanita tua, lalu wanita itu memintanya berhenti, maka ‘Umar pun
berhenti lalu berbicara dengannya, maka seorang lelaki berkata kepada ‘Umar: ‘Wahai amirul mukminin, engkau menahan orang-orang kerana perempuan tua ini’. ‘Umar pun berkata: ‘Celaka kau, tahukah engkau, siapa dia? Dia adalah wanita yang Allah mendengarkan pengaduannya dari atas langit ke tujuh, inilah Khaulah yang berkenaan dengannya Allah menurunkan ayat: ‘Sesungguhnya Allah telah mendengar (dan memperkenan) aduan perempuan yang bersoal jawab denganmu (wahai Muhammad) mengenai suaminya’ (al-Mujadilah [58]: ayat 1)”
(HR. Bukhari [rujuk: at-Tarikh,7/245]. ‘Ustman ad-Darimi [rujuk: Radd ‘ala al-Jahmiyyah,274]. adz-Dzahabi [rujuk: al-'Uluw,63])
NOTA:
Atsar ini dinilai ‘Dhaif’ oleh Imam Ibnu Hatim dengan katanya: “Ini munqothi’ (terputus sanad) antara Abu Zaid dan ‘Umar, dan ia telah diriwayatkan dari wajah yang lain” (rujuk: Ibnu Katsir,Tafsir Ibnu Katsir,8/60-61). Imam adz-Dzahabi juga berkata sanad hadis ini terputus, kerana Abu Zaid tidak bertemu ‘Umar (rujuk: al-‘Uluw,63).