Thursday, September 5, 2024

Kelebihan Mati Syahid Fisabilillah

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Amru,Nabi ﷺ bersabda,
“Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban syahid,kecuali jika dia mempunyai hutang (kepada manusia).”
(HR. Muslim,no.1886)

:: Hadis 2 ::
dari al-Miqdam bin Ma’dan,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Orang yang mati syahid di sisi Allah mempunyai enam keutamaan: diampunkan dosanya ketika darahnya tertumpah untuk pertama kalinya (pertempuran),diperlihatkan tempatnya di dalam Syurga,diselamatkan daripada azab kubur,diberi ketenangan daripada ketakutan ketika dibangkitkan dari kubur,diletakkan di atas kepalanya makhkota daripada permata yang mana permata itu lebih baik daripada dunia dan isinya,dikahwinkan dengan 72 isteri daripada bidadari dan diberi hak untuk memberi syafaat kepada 70 orang daripada ahli keluarganya.”
(HR. at-Tirmidzi,no.1663. Imam at-Tirmidzi berkata: “Hadis ini sahih gharib”)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Setiap luka yang diderita oleh seseorang muslim di jalan Allah akan kelihatan pada Hari Kiamat nanti sepertimana ketika dia ditikam. Darahnya memancar keluar,warnanya warna darah tetapi baunya ialah bau kasturi.”
(HR. Bukhari,no.237. Muslim,no.1876)

:: Hadis 4 ::
daripada Masruq bin al-Ajda‘,dia berkata,
“Kami pernah bertanya kepada ‘Abdullah (bin Mas’ud) tentang firman Allah: ‘Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati,(mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki (Surah Ali ‘Imran [3]: ayat 169)’. Lalu ‘Abdullah bin Mas‘ud menjawab: ‘Adapun kami telah bertanya tentang hal ini (kepada Rasulullah),lalu baginda menjawab: “Sesungguhnya roh-roh para syuhada’ itu ada di dalam rongga burung hijau. Baginya ada pelita-pelita yang tergantung di ‘Arasy. Mereka bebas keluar dari syurga sebagaimana yang mereka mahu,kemudian mereka (roh-roh orang yang syahid) menuju ke arah pelita-pelita itu. Kemudian Rabb melihat kepada mereka dengan jelas,lalu Dia bertanya: ‘Apakah kalian inginkan sesuatu?’ Mereka menjawab: ‘Apalagi yang kami inginkan sedangkan kami bebas keluar dari syurga dengan semahu-mahu kami?’ Rabb mereka mengizinkan hal itu berlaku kepada mereka sebanyak tiga kali. Tatkala mereka melihat bahawasanya mereka tidak ditinggalkan daripada meminta sesuatu. Mereka berkata: ‘Wahai Rabb kami! kami ingin Engkau pulangkan semula roh-roh kami ke dalam jasad-jasad kami sehingga kami dibunuh di jalan-Mu sekali lagi. Maka tatkala Dia melihat bahawasanya mereka tidak mempunyai keinginan lagi,maka mereka ditinggalkan’.”
(HR. Muslim,no.1887)

No comments:

Post a Comment