Wednesday, November 11, 2015

Wajib Membaca al-Fatihah Ketika Solat (Termasuk Ketika Menjadi Makmum)

dari ‘Ubadah bin as̄-S̄omit,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak (sah) solat bagi orang yang tidak membaca fatihah al-kitab (yakni Surah al-Fatihah).”
(HR. Bukhari,no.756. Muslim,no.394)

NOTA:
Selain mazhab Syafi'i yang berpendapat makmum wajib membaca al-Fatihah ketika solat berjemaah,imam al-Bukhari juga berpendapat sedemikian,berdasarkan tabwib (penamaan bab-bab) yang beliau letak dalam kitab Sahih-nya dengan tajuk: “Bab Wajib Membaca al-Fatihah bagi Imam dan Makmum di Semua Solat dan di Mana Saja,Ketika Mukim atau Ketika Musafir,dan Apa yg Dibaca Kuat atau yg Dibaca Perlahan”. Wallahua'lam. Sebahagian Ulama' berpendapat bahawa makmum tidak wajib membaca al-Fatihah (terutama pada solat Jahar) berdasarkan beberapa hadis,‘salah satunya’ adalah:

:: Hadis 1 ::
dari Abu Musa,Nabi ﷺ bersabda,
“..Apabila imam membaca,maka diamlah”
(HR. Muslim,no.404)

NOTA:
Hadis ini dinilai Dhaif (lemah: tidak sahih) oleh para Ulama' Hadis,kerana hadis ini tidak mahfuzh (terpelihara). Ia dinilai Dhaif oleh imam Abu Daud dengan katanya: “perkataan ‘maka diamlah’ lafaz tersebut tidak mahfuzh (terpelihara),tidak ada dalam hadis ini melainkan dari (perawi) Sulaiman at-Taimi” (rujuk: Sunan Abu Daud,no.972). Imam ad-Daraquthni juga menilai Dhaif akan hadis ini dengan berkata,bahawa hadis ini diriwayatkan dari Hisyam al-Dastawa'i,Sa'id,Syu'bah,Hammam,Abu 'Awanah,Aban dan 'Adiy bin Abi 'Umarah dari Qatadah,dan tidak seorangpun di antara mereka yang berkata: ‘Jika dia membaca,maka dengarlah..” (rujuk: Sunan,1/324). Dalam kitabnya al-'ilal,ad-Daraquthni berkata bahawa Sulaiman at-Taimi perawi yg tsiqah (dipercaya),namun dlm hadis ini beliau menambah perkataan itu (rujuk: al-'ilal,7/68).

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Yang dijadikan imam adalah untuk diikuti. Maka bila ia bertakbir,maka bertakbirlah kamu dan jika ia sedang membaca (al-Quran),maka diamlah..”
(HR. an-Nasaie,no.921)

NOTA:
Hadis ini juga dinilai Dhaif oleh para Ulama' Hadis kerana ia tidak mahfuzh (terpelihara). Hadis ini diriwayatkan oleh (perawi) Abu Khalid al-Ahmar dari Ibnu 'Ajlan. Kata imam Yahya ibn Ma'in: “Dalam hadis Abu Khalid al-Ahmar (Sulaiman bin Hayyan),hadis (Muhammad) Ibnu 'Ajlan: ‘Jika imam membaca,maka diamlah’,Laisa bi syai (tiada nilai) dan ia tidak tsabit dan ia lemah” (rujuk: Tarikh Yahya ibn Ma'in,3/455). Hadis ini juga dinilai Dhaif oleh imam al-Bukhari (rujuk: al-Qira'ah Khalfa al-Imam,m/s 23). Juga dinilai Dhaif oleh imam Abu Hatim,dengan katanya: “Kalimah ini tidak terpelihara. Dan ia adalah campuran dari Ibnu 'Ajlan” (rujuk: Ibnu Abi Hatim,al-'ilal,1/115,no.465). Juga dinilai Dhaif oleh Abu Daud,dengan katanya: “Tidak terpelihara,dan kesalahan pada kami dari Abu Khalid” (rujuk: Sunan Abu Daud,1/165,no.605). Kata imam an-Nasaie: “Kami tidak mengetahui seorangpun yang mengikuti Ibnu 'Ajlan pada ucapannya ‘Jika ia membaca,maka diamlah’” (rujuk: Sunan an-Nasaie,2/141). Kata ad-Daraquthni: “Perkataan ini tidak terpelihara dalam hadis ini” (rujuk: al-'ilal ad-Daraquthni,8/51).

No comments:

Post a Comment