:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Berlumba-lumbalah kamu (mengerjakan amal-amal yang baik) untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya; yang demikian ialah limpah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah sememangnya mempunyai limpah kurnia yang besar.”
(al-Hadid [57]: ayat 21)
:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“(Iaitu) mereka yang diambil nyawanya oleh malaikat dalam keadaan mereka bersih suci (dari kufur syirik dan maksiat), sambil malaikat itu berkata kepada mereka: ‘Selamat sejahtera kepada kamu; masuklah ke dalam Syurga disebabkan amal baik yang telah kamu kerjakan’.”
(an-Nahl [16]: ayat 32)
:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan (dikatakan lagi kepada mereka): ‘Inilah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya, disebabkan apa yang kamu telah kerjakan’.”
(az-Zukhruf [43]: ayat 72)
NOTA:
Berdasarkan ayat-ayat al-Quran ini, menunjukkan bahawa seseorang itu masuk syurga kerana amal. Namun, jika dilihat pada hadis sahih, Rasulullah menyebut bahawa seseorang itu masuk syurga kerana “rahmat”, sebagaimana hadis ini:
:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda:
“Tidak seorang pun di antara kamu yang akan masuk syurga kerana amalnya’. Para sahabat bertanya: ‘Termasuk engkau, wahai Rasulullah?’ Baginda menjawab: ‘Ya, termasuk aku, akan tetapi Allah meliputiku dengan kelebihan dan rahmat-Nya’.”
(HR. Bukhari,no.5673 & 6463. Muslim,no.2816f)
NOTA:
Kedua-dua ayat al-Quran dan Hadis ini seolah-olah nampak saling bercanggah, akan tetapi sebenarnya tidak, bahkan kedua-dua ayat tersebut saling melengkapi. Kenapa Rasulullah mengatakan “kerana rahmat”? Kerana jika lihat pada hadis lain, Rasulullah beritahu tentang cara Allah mencatit pahala dan dosa hamba-Nya. Kata baginda, jika seseorang berniat ingin melakukan kebaikan namun belum mengerjakannya, maka dia mendapat 1 pahala. Jika dia mengerjakannya, maka mendapat minimum 10 pahala, malah boleh berganda hingga ke 700 kali ganda, bahkan lebih dari itu. Adapun tentang kejahatan, jika seseorang berniat ingin melakukan kejahatan namun tidak mengerjakannya (membatalkan niat), maka dia mendapat 1 pahala. Jika dia berniat melakukan kejahatan lalu mengerjakannya, maka dihitung dengan 1 dosa berdasarkan hadis sahih:
:: Hadis 2 ::
dari Ibnu Abbas,Nabi ﷺ bersabda bahawa Allah 'Azza Wa Jalla berfirman:
“Sesungguhnya Allah telah menetapkan kebaikan dan keburukan, kemudian menjelaskannya. Maka sesiapa yang hendak mengerjakan suatu kebaikan tetapi dia tidak jadi melaksanakannya, maka Allah menetapkan niatnya itu baginya 1 kebaikan yang sempurna di sisi-Nya. Dan jika dia hendak mengerjakannya lalu melaksanakannya, maka Allah menuliskan itu baginya 10 kebaikan sehingga 700 kali ganda, bahkan berkali-kali ganda banyaknya di sisi-Nya. Adapun sesiapa yang merancang untuk melakukan mana-mana keburukan dan dia tidak melaksanakannya, maka Allah menuliskan itu baginya sebagai satu kebaikan yang sempurna di sisi-Nya. Dan jika dia berniat untuk mengerjakannya lalu melaksanakannya, maka Allah menetapkannya sebagai 1 keburukan di sisi-Nya.”
(HR. Bukhari,no.6491. Muslim,no.131a)
:: al-Quran 4 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu). Dan kalaulah (amal yang seberat zarrah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi dari sisi-Nya, pahala yang amat besar.”
(an-Nisa’ [4]: ayat 40)
:: al-Quran 5 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya (sedikitpun).”
(al-An’am [6]: ayat 160)
NOTA:
Berdasarkan dalil-dalil ini, bukankah ini rahmat (kasih sayang) Allah? Kedua, di dalam al-Quran, Allah memberitahu tentang bagaimana cara Allah menilai timbangan amal dosa dan pahala seseorang:
:: al-Quran 6 ::
Allah ﷻ berfirman:
“..adapun orang yang berat timbangan amal baiknya, Maka ia berada dalam kehidupan yang senang lenang (Syurga). Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya, Maka tempat kembalinya ialah ‘Haawiyah’, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia ‘Haawiyah’ itu? (Haawiyah itu ialah): api yang panas membakar.”
(al-Qari‘ah [101]: ayat 6 - 11)
:: Hadis 3 ::
dari Abu Sa‘id al-Khudri,Rasulullah ﷺ bersabda,
“...Allah ‘azza wa jalla berfirman (di Akhirat kelak): ‘Malaikat telah memberi Syafa’at, para Nabi telah memberi Syafa’at, dan kaum mukminin telah memberi Syafa’at dan tiada yang tinggal (untuk memberi Syafa’at) kecuali Yang Maha Mengasihani (Allah)’. Lalu Dia menggenggam segenggam daripada neraka dan dikeluarkan daripadanya kaum yang tiada amal kebaikan langsung (namun beriman) dan mereka menjadi arang. Kemudian Allah melempar mereka ke dalam sungai yang berada di tepi syurga yang disebut sebagai sungai kehidupan...”
(HR. Muslim,no.183a)
NOTA:
Berdasarkan dalil-dalil ini, dapat difahami bahawa jika amal seseorang berat sebelah timbangan pahala (walaupun hanya “berat sedikit” daripada timbangan dosanya), maka orang tersebut akan masuk syurga tanpa melalui azab neraka. Bagaimana pula dengan dosanya? Adapun tentang dosanya, dosanya Allah batalkan dan ampunkan begitu sahaja. Adapun jika seseorang berat timbangan dosanya, maka orang tersebut akan diazab di dalam neraka mengikut kadar dosanya. Setelah dosanya habis, maka orang tersebut akan dimasukkan ke dalam syurga yang penuh dengan nikmat untuk “selama-lamanya”. Walhal, jika dinilai secara “adil”, sepatutnya orang tersebut layak berada di syurga dalam tempoh yang sekejap, kerana amalnya sedikit, dan sepatutnya orang tersebut layak berada di neraka dalam tempoh yang lama kerana amal kejahatannya lebih banyak berbanding amal kebaikannya. Namun kerana rahmat-Nya, perkara tersebut tidak berlaku.
KESIMPULAN:
Berdasarkan keseluruhan dalil-dalil diatas, maka dapat difahami bahawa amal adalah “syarat” untuk seseorang itu layak masuk syurga, namun “sebab” seseorang itu masuk syurga, hakikatnya adalah kerana rahmat Allah semata-mata. Wallahua’lam.