Saturday, April 27, 2024

Berpegang Teguh Dengan Sunnah Nabi Dan Sunnah Khulafa’ Ar-Rasyidin

dari Abu Najih al-Irbadh bin Sariah,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ memberi nasihat kepada kami yang  membuatkan hati kami bergetar dan air mata kami bercucuran. Maka kami berkata: ‘Ya Rasulullah,seolah-olah ini merupakan nasihat perpisahan,maka berilah kami wasiat’. Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Aku wasiatkan kamu agar bertakwa kepada Allah,tunduk dan patuh kepada pemimpin kamu meskipun yang memimpin kamu adalah seorang hamba. Akan ada dalam kalangan kamu yang hidup  (setelah ini) akan menyaksikan banyaknya berlaku perselisihan. Hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafa’ ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk,gigitlah (peganglah dengan kuat) dengan geraham. Hendaklah kamu menghindari perkara yang diada-adakan,kerana semua perkara bid’ah adalah sesat’.”
(HR. Abu Daud,no.4607. at-Tirmidzi,no.2676. Hadis ini dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

Allah Mencipta 100 Rahmat: 1 Diturunkan Ke Bumi,99 Disimpan Di Akhirat

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah telah menciptakan 100 rahmat. Allah simpan di sisi-Nya 99 rahmat dan menurunkan satu rahmat pada semua makhluk-Nya. Seandainya orang kafir tahu tentang semua rahmat yang ada di sisi Allah,mereka tidak akan berputus asa daripada memasuki syurga. Seandainya orang beriman tahu semua azab yang ada di sisi Allah,dia tidak akan berasa selamat daripada neraka.”
(HR. Bukhari,no.6469)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah memiliki 100 rahmat. Allah menurunkan satu rahmat untuk jin,manusia,haiwan dan serangga. Dengan satu rahmat tersebut terhasilnya perasaan saling mengasihi sesama makhluk. Dengan satu rahmat tersebut juga seekor haiwan liar bersikap lunak kepada anaknya. Allah menyimpan 99 rahmat lagi dan dengan 99 rahmat tersebut Allah akan mengasihi para hamba-Nya (yang beriman) di hari kiamat.”
(HR. Muslim,no.2752)

:: Hadis 3 ::
dari Salman al-Farsi,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah memiliki 100 rahmat. Daripadanya terdapat 1 rahmat yang mana dengannya makhluk-makhluk saling berkasih sayang antara mereka. 99 rahmat lagi adalah untuk hari Kiamat.”
(HR. Muslim,no.2753)

Saturday, April 20, 2024

Ketika Seorang Nabi Yang Dipukul Sehingga Berdarah

dari ‘Abdullah bin Mas'ud,dia berkata,
“Aku seakan masih melihat Rasulullah ﷺ menceritakan tentang seorang dalam kalangan nabi a.s yang kaumnya memukulnya sehingga berdarah,sedangkan dia hanya menyapu darah di mukanya dan berdoa: ‘Ya Allah! Ampunkanlah kaumku kerana mereka itu tidak tahu’.”
(HR. Bukhari,no.3477. Muslim,no.1792)

Friday, April 19, 2024

Sunnah Ketika Bersin

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Bahawasanya apabila Nabi ﷺ bersin,baginda menutup wajah dengan tangan atau kainnya sambil merendahkan suara.”
(HR. at-Tirmidzi,no.2745. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila salah seorang daripada kamu bersin,maka hendaklah ia menyebut الْحَمْدُ لِلَّهِ (Alẖamdulillah: Segala puji bagi Allah). Dan menjawab bagi saudara atau sahabatnya يَرْحَمُكَ اللَّهُ (Yarẖamukallah: Semoga Allah melimpahkan rahmat-Nya kepadamu). Maka apabila seseorang menyebut kepadanya (orang yang bersin) يَرْحَمُكَ اللَّهُ,maka hendaklah menyebut يَهْدِيكُمُ اللَّهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ (Yahdikumullah wa yus̄lihu balakum: Semoga Allah memberikan petunjuk dan memperbaiki keadaanmu).”
(HR. Bukhari,no.6224)

NOTA:
Syarat untuk mengamalkan sunnah ini adalah orang yang bersin hendaklah mengucapkan “Alhamdulillah” terlebih dahulu. Jika orang yang bersin tidak mengucapkan “Alhamdulillah”,maka tidak disunatkan untuk mengucapkan “Yarhamukallah” sebagaimana yang disabdakan Rasulullah dalam hadis-hadis sahih:

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Hak seorang Muslim ke atas Muslim yang lain ada lima,iaitu: Menjawab salam,menziarahi orang yang sakit,mengiringi jenazah,memenuhi jemputan dan mendoakan orang yang bersin (apabila dia mengucapkan alhamdulillah).”
(HR. Bukhari,no.1240. Muslim,no.5778)

:: Hadis 4 ::
dari Anas,dia berkata,
“Dua orang lelaki telah bersin di sisi Nabi ﷺ,lalu baginda hanya mendoakan kepada salah seorang daripada mereka,dan baginda tidak mendoakan kepada yang seorang lagi. Maka lelaki yang tidak didoakan oleh Nabi itu bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Kamu mendoakan lelaki ini dan tidak mendoakan kepadaku’. Baginda menjawab: ‘Sesungguhnya lelaki ini memuji Allah,sedangkan kamu tidak memuji Allah’.”
(HR. Bukhari,no.6225)

NOTA:
Jika sedang melaksanakan solat,tidak disunatkan bahkan dilarang untuk menyebut “Yarhamukallah” kerana di dalam solat tidak dibenarkan berkata-kata kecuali menyebut bacaan-bacaan yang khusus untuk solat sahaja,kerana terdapat dalam hadis sahih tentang larangannya:

:: Hadis 5 ::
dari Mu‘awiyah bin al-Hakam as-Sulami,dia berkata,
“Ketika aku sedang menunaikan solat bersama Rasulullah ﷺ,tiba-tiba seorang lelaki bersin. Aku pun ucapkan kepadanya: ‘Yarhamukallah’. Lalu semua orang melihat kepadaku. Aku pun bertanya: ‘Mengapa kamu semua melihatku?’ Mereka pun menepuk tangan mereka ke pehaku. Aku lihat mereka semua menghendaki aku diam. Apabila selesai solat,sungguh aku tidak pernah melihat seorang guru sebelum dan selepas baginda yang lebih baik pengajarannya daripada baginda. Demi Allah,baginda tidak memasamkan muka kepadaku,tidak memukul dan tidak mengata padaku. Baginda bersabda: ‘Sesungguhnya bagi solat itu,tidak wajar di dalamnya dimasukkan perkataan manusia,sebaliknya hanyalah untuk tasbih,takbir dan bacaan al-Quran’.”
(HR. Muslim,no.537)

Monday, April 8, 2024

Zikir-Zikir Setelah Solat

 ● ZIKIR [1] ●

أَسْتَغْفِرُ اللهَ (3x)
اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ، وَمِنْكَ السَّلاَمُ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ

Astaghfirullah (3x)
Allahumma antas salaam,wa minkas-salaam,tabaarokta yaa dzal jalaali wal ikrom.

maksud:
“Aku mohon ampun kepada Allah” (3x).
“Ya Allah,Engkau pemberi keselamatan,dan dari-Mu keselamatan,Maha Suci Engkau,wahai Tuhan Yang Pemilik Keagungan dan Kemuliaan.”
(HR.Muslim,no.591)

_____________

● ZIKIR [2] ●

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ، اَللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ

Laa ilaha illallah,wahdahu laa syarika lah,lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syai-in qodiir.
Allahumma laa maani ’a-limaa a’thoyt. Wa laa mu’thiya limaa mana’ta wa laa yanfa-’u dzal jaddi minkal jadd.

maksud:
“Tiada tuhan (yang berhak disembah) selain Allah,tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya pujian. Dia Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Ya Allah,tidak ada yang menhalang apa yang Engkau berikan dan tidak ada yang memberi apa yang Engkau halang. Tiadalah bermanfaat kelebihan yang dimiliki seseorang di sisi-Mu (sebaliknya yang bermanfaat itu adalah amal soleh mereka)”
(HR. Bukhari,no.844. Muslim,no.593)

_____________

● ZIKIR [3] ●

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ. لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ، وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ، لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الْفَضْلُ وَلَهُ الثَّنَاءُ الْحَسَنُ. لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ.

Laa ilaha illallah,wahdahu laa syarika lah. Lahul mulku wa lahul hamd,wa huwa ‘ala kulli syai-in qodiir. Laa haula wa laa quwwata illa billah. Laa ilaha illallah,wa laa na’budu illa iyyaah. Lahun ni’mah,wa lahul fadhl,wala hust tsanaa-ul hasan. Laa ilaha illallah,mukhli-shiina lahud-diin walau karihal kaafiruun.

maksud:
“Tiada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah,Yang Maha Esa,tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan pujian. Dia Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Tidak ada daya dan kekuatan kecuali (dengan pertolongan) Allah. Tiada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah. Kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya. Bagi-Nya nikmat,anugerah dan pujian yang baik. Tiada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah,dengan memurnikan ibadah kepada-Nya, sekalipun orang-orang kafir membenci.”
(HR.Muslim,no.594)

_____________

● ZIKIR [4] ●

سُبْحَانَ اللهِ (33×)
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ (33×)
اَللهُ أَكْبَرُ (33×)

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ (1x)

SubhanAllah (33x)
Alhamdulillah (33x)
Allahu akbar (33x)

Laa ilaha illallah wahdahu laa syarika lah. Lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syai-in qodiir (1x)

maksud:
“Maha Suci Allah” (33x)
“Segala puji bagi Allah” (33x)
“Allah Maha Besar” (33x)

“Tidak ada tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah Yang Maha Esa,tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan. Bagi-Nya pujian. Dia-lah Yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu.” (1x)
(HR. Muslim,no.597)

_____________

● ZIKIR [5] ●

Baca ayat Kursi (Allahu laa ila ha illa huwal hayyul qoyyum):

ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلْحَىُّ ٱلْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُۥ سِنَةٌۭ وَلَا نَوْمٌۭ ۚ لَّهُۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشْفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذْنِهِۦ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍۢ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ ۖ وَلَا يَـُٔودُهُۥ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ ٱلْعَلِىُّ ٱلْعَظِيمُ

Sebab Nabi ﷺ bersabda:
“Barangsiapa membaca ayat Kursi setiap selesai solat (fardhu),maka tidak ada yang menghalangnya masuk ke syurga,kecuali mati.”
(HR. an-Nasaie [rujuk: Sunan al-Kubro,no.9848 & Amal al-Yaum wa al-Lailah,no.100])

Hadis ni diperselisihkan statusnya. Ada Ulama’ yg nilai hadis ini Dha'if (lemah: tidak sahih),ada Ulama’ yg nilai hadis ini Hasan. Tapi,insya-Allah boleh dibaca untuk Fadhail A'mal.

_____________

● ZIKIR [6] ●

Baca Surah² al-Mu'awwidzat:

• al-Ikhlas (Qul huwAllahu Ahad):

قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ
ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ
وَلَمْ يَكُن لَّهُۥ كُفُوًا أَحَدٌۢ

• al-Falaq (Qul a'udzubi robbil falaq):

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلْفَلَقِ
مِن شَرِّ مَا خَلَقَ
وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ
وَمِن شَرِّ ٱلنَّفَّـٰثَـٰتِ فِى ٱلْعُقَدِ
وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

• an-Nas (Qul a'udzubi robbin-naas):

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ
مَلِكِ ٱلنَّاسِ
إِلَـٰهِ ٱلنَّاسِ
مِن شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ
ٱلَّذِى يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ ٱلنَّاسِ
مِنَ ٱلْجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ

(HR. Abu Daud,no.1523. Imam Abu Daud mendiamkannya,tanda hadis ni ‘Soleh' [sahih] di sisinya)

_____________________

Tapi jika masa singkat atau ada sebab lain,boleh juga hanya membaca “Allahumma antas salam,waminkas salam..(sampai akhir)” seperti ZIKIR [1],kemudian bangun & berganjak sebagaimana dalam sebuah hadis:

اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Apabila Rasulullah ﷺ memberi salam,baginda tidak duduk melainkan sekadar untuk mengucapkan:  Allahumma antas-salam,waminkas salam,tabarakta ya dzal jalali wal ikram.”
(HR. Muslim,no.592)

Boleh juga kalau hanya membaca ZIKIR [4] sahaja. Cuma jika membaca “susunan penuh” (ZIKIR [1] - [6]),itu lebih afdhal. Kedua,sebolehnya,jangan tinggal membaca Ayat Kursi. Walaupun hadisnya diperselisihkan kesahihannya di kalangan para Ulama’ Hadis,tapi masih boleh di amal sebagai Fadhail A'mal. Jika benar hadis itu Sahih,insya-Allah kita dapat fadhilat syurga tersebut. Wallahua’lam.

Thursday, April 4, 2024

Rahim (Silaturrahim) Berdialog Dengan Allah

dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“Setelah Allah mencipta makhluk,maka Rahim (silaturrahim) bangun dan memegang (seperti memegang kain) pinggang ar-Rahman. Allah berkata kepadanya: ‘Berhentilah’. Rahim berkata: ‘Sebenarnya aku berlindung dengan-Mu daripada diputuskan’. Allah berkata: ‘Tidakkah engkau redha untuk Aku sambung orang yang menyambungmu (hubungan silaturrahim) dan memutuskan orang yang memutuskanmu?’ Rahim menjawab: ‘Bahkan,wahai Tuhan’. Allah berkata: ‘Itu adalah (kedudukan) untuk engkau’.” Abu Hurairah membaca: “Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa,kamu akan membuat kerosakkan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan kamu (Muhammad [47]: ayat 22)”
(HR. Bukhari,no.4830)

Tuesday, April 2, 2024

Larangan Memelihara Anjing

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah bin ‘Umar,Nabi ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang memelihara anjing,kecuali anjing (yang terlatih) untuk memburu atau anjing untuk menjaga haiwan ternakan,kerana sesungguhnya akan berkuranglah daripada pahalanya setiap hari sebanyak dua qirath.”
(HR. Bukhari,no.5481. Muslim,no.1574)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang membela anjing,maka sesungguhnya mengurangi pada setiap hari dari amalannya satu qirath,kecuali anjing untuk pengawasan atau anjing menjaga binatang ternakan”
(HR. Bukhari,no.2322)

Monday, April 1, 2024

Solat Selepas Makan Dan Minum Tanpa Berkumur-Kumur

:: Hadis 1 ::
dari Ibn Abbas,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ telah menggigit (mencarik) paha kambing,kemudian baginda ﷺ bangun dan menunaikan solat tanpa (memperbaharui) wuduk.”
(HR. Bukhari,no.5404)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ minum susu. Lalu baginda tidak berkumur-kumur dan tidak juga (memperbaharui) wuduk,kemudian baginda solat.”
(HR. Abu Daud,no.197)

NOTA:
Kata Imam an-Nawawi,disunatkan untuk berkumur-kumur selepas minum susu,begitu juga disunatkan berkumur-kumur selepas makan dan minum,supaya tidak ada baki sisa yang tertinggal lalu dia menelannya semasa sedang solat. Juga bagi menghilangkan lekit dan lemaknya serta membersihkan mulutnya (rujuk: Syarh Sahih Muslim,4/46)

Saturday, March 30, 2024

Manusia Mengingati Allah Ketika Susah Namun Mudah Lupa Ketika Senang

Allah ﷻ berfirman:
“Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan,merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan),sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya,ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.”
(Yunus [10]: ayat 12)

Friday, March 29, 2024

Talqin Orang Yang Sedang Nazak

dari Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Talqinkan mereka yang sedang menghadapi kematian dalam kalangan kamu (dengan): La ila ha illallah (Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah).”
(HR. Muslim,no.916 & 917)

Thursday, March 28, 2024

Ahli Neraka Saling Menyalahkan Sesama Mereka

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu,dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk,mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya,berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: ‘Wahai Tuhan kami,mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) neraka’. Allah berfirman: ‘Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui’. Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua) di antara mereka,kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): ‘(Jika demikianlah hukuman Tuhan),maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami’. (Allah berfirman): ‘Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan’.”
(al-A'raaf [7]: ayat 38-39)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Syaitan yang sentiasa menyertainya (di dunia dahulu) berkata: ‘Wahai Tuhan kami,aku tidak menyesatkannya tetapi sememangnya dia sendiri berada di dalam kesesatan yang jauh terpesong’. Allah berfirman: ‘Janganlah kamu berbalah lagi di hadapan-Ku,padahal (kamu sedia mengetahui bahawa) Aku dahulu telah memberi amaran kepada kamu (akan menyeksa orang-orang yang bersalah). Keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti,dan Aku tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-Ku’.”
(Qaaf [50]: ayat 27 - 29)

:: al-Quran 3 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan (ingatkanlah perkara yang berlaku) semasa orang-orang yang kafir dan yang menderhaka berbantah-bantahan dalam neraka,iaitu orang-orang yang lemah (yang menjadi pengikut) berkata kepada pemimpin-pemimpinnya yang sombong takbur: ‘Sesungguhnya kami telah menjadi pengikut-pengikut kamu,maka dapatkah kamu menolak dari kami sebahagian daripada azab neraka ini?’ Orang-orang yang sombong angkuh itu menjawab: ‘Sebenarnya kita semua menderita bersama-sama dalam neraka (tidak ada jalan untuk kita melepaskan diri),kerana sesungguhnya Allah telah menetapkan hukuman-Nya di antara sekalian hamba-Nya’. Dan berkatalah pula orang-orang yang ada dalam neraka kepada malaikat-malaikat penjaga neraka Jahannam: ‘Pohonkanlah kepada Tuhan kamu,supaya Ia meringankan sedikit azab seksa dari kami sehari sahaja’.  Malaikat penjaga neraka menjawab: ‘Bukankah kamu telah didatangi Rasul-rasul kamu dengan membawa keterangan-keterangan (yang menyatakan akibat perbuatan derhaka kamu)?’ Mereka menjawab: ‘Ya,telah datang’. Malaikat itu berkata: ‘Jika demikian,maka berdoalah kamu sendiri. Dan doa permohonan orang-orang yang kafir pada saat ini hanya menyebabkan mereka berada dalam keadaan dukacita dan kecewa sahaja’.”
(Ghaafir [40]: ayat 47 - 50)

:: al-Quran 4 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan masing-masing pun mengadap satu sama lain,sambil kata mengata dan cela mencela. Pengikut-pengikut berkata (kepada ketuanya): ‘Sesungguhnya kamu dahulu selalu datang menyekat kami (daripada beriman) dengan menggunakan kuasa kamu’. Ketua-ketuanya menjawab: ‘(Tidak!) Bahkan kamulah sendiri tidak mahu menjadi orang-orang yang beriman!’ Dan sekali-kali kami tidak berkuasa terhadapmu,bahkan kamulah kaum yang melampaui batas. Maka tetaplah di atas kita janji seksa (yang dijanjikan) oleh Tuhan kita,bahawa kita semua tentu akan merasai (azab itu). Maka kami pun mengajak kamu menjadi sesat,kerana sebenarnya kami adalah orang-orang sesat. Maka sesungguhnya mereka semua pada hari itu,menderita azab bersama.”
(as̄-S̄aaffaat [37]: ayat 27 - 33)

:: al-Quran 5 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan (ingatlah) hari dihimpun musuh-musuh Allah untuk dibawa ke neraka,lalu mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanannya masing-masing. Sehingga apabila mereka sampai ke neraka,(maka) pendengaran dan penglihatan serta kulit-kulit badan mereka menjadi saksi terhadap mereka,mengenai apa yang mereka telah kerjakan. Dan (setelah berlaku yang demikian),berkatalah mereka kepada kulit-kulit badan mereka: ‘Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?’ Kulit-kulit badan mereka menjawab: ‘Allah yang berkuasa menjadikan tiap-tiap sesuatu pandai berkata-kata telah menjadikan kami dapat berkata-kata; dan Dia-lah yang menciptakan kamu pada mulanya,dan kepada-Nyalah kamu dikembalikan (untuk menerima balasan)’.”
(Fus̄s̄ilat [41]: ayat 19 - 21)

Saturday, March 23, 2024

Solatlah Sebagaimana Rasulullah Solat

dari Malik bin al-Huwairist,dia berkata,
“Kami datang kepada Nabi ﷺ,sedang kami pada waktu itu merupakan para pemuda yang sebaya (dari segi umurnya). Kami tinggal di sisi baginda selama dua puluh malam,lalu baginda pun merasakan yang kami merindui keluarga kami,maka baginda pun bertanya kepada kami tentang mereka-mereka yang telah kami tinggalkan dalam keluarga kami,lalu kami pun mengkhabarkan kepada baginda,dan baginda merupakan seorang yang sangat lembut dan penyayang. Baginda bersabda: ‘Kembalilah kamu kepada (pangkuan) keluarga kamu. Ajarkanlah mereka (tentang agama) dan perintahkanlah mereka (untuk berbuat amalan-amalan yang baik),dan solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat,dan bila waktu solat telah tiba,maka hendaklah salah seorang di antara kamu (melaungkan) azan,dan kemudian hendaklah orang yang paling tua di antara kamu mengimami solat kamu’.”
(HR. Bukhari,no.6008)

Nabi ﷺ Larang Sahabat Ubah Doa Tidur Ini

dari al-Barra bin ‘Azib,Rasulullah ﷺ bersabda kepadaku,
“Jika kamu mendatangi tempat tidurmu, berwudhu’lah seperti wudhu’ untuk solat, setelah itu baringlah di atas rusuk kananmu dan membaca:

اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ‏
Allahumma aslamtu wajhi ilaik, wa fawwadh-tu amrii ilaik, wa aljaktu zhohrii ilaik, roghbatan wa rohbatan ilaik, laa malja-a walaa manjaa minka illaa ilaik, Allahumma aamantu bi kitaabikal-ladzii anzalta wa bi nabiyyikal-ladzii arsalt
(Ya Allah,aku menyerahkan diriku kepada-Mu, aku menyerahkan semua urusanku kepada-Mu, aku menyandarkan belakangku kepada (pemeliharaan)-Mu, kerana mengharapkan kelebihan-Mu yang luas dan nikmat-Mu yang agung dan berlindung dari kemurkaan-Mu. Tidak ada tempat perlindungan dan keselamatan dari (kemurkaan)-Mu, kecuali kembali kepada-Mu. Aku beriman pada kitab yang telah Engkau turunkan, dan kepada Nabi-Mu yang telah Engkau utuskan)

Jika kamu meninggal dunia (di waktu tidur), maka kamu meninggal dunia dalam keadaan fitrah (agama Islam), maka jadikanlah ungkapan ini akhir perkataan kamu (sebelum tidur)”. Maka aku mengulangi membaca doa ini untuk mengingatinya, aku menyebut: aamantu bi rosuulikal-ladzii arsalt (sedangkan tadi baginda membaca: wa binabiyyikal-ladzii arsalt), Nabi bersabda: “Tidak, (kekalkan dengan membaca:) wa bi nabiyyikal-ladzii arsalt.”
(HR. Bukhari,no.247 & 6311)

‘Arasy Bergegar Kerana Kematian Seorang Sahabat Nabi ﷺ

:: Hadis 1 ::
dari Jabir bin Abdullah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Arasy bergegar kerana kematian Sa‘ad bin Mu’az.”
(HR. Bukhari,no.3803. Muslim,no.2466)

:: Hadis 2 ::
dari Anas bin Malik,dia berkata,
“Apabila diusung jenazah Sa‘ad bin Mu’az,maka orang munafiq berkata: ‘Alangkah ringannya jenazahnya ini,dan ini adalah akibat penghakimannya terhadap Bani Quraizhah’. Maka perkara ini sampai kepada Nabi ﷺ. Lalu Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Sesungguhnya para malaikat yang mengusung jenazahnya’.”
(HR. at-Tirmidzi,no.3849. Dinilai ‘Hasan Sahih Gharib’ oleh imam at-Tirmidzi)

:: Hadis 3 ::
dari Anas,dia berkata,
“Dihadiahkan kepada Nabi ﷺ jubah yang diperbuat dari sundus (salah satu jenis sutera),sementara baginda ﷺ melarang (memakai) sutera. Maka orang-orang pun takjub dengan jubah itu. Maka Baginda ﷺ bersabda: ‘Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada di Tangan-Nya,sungguh sapu tangan Sa‘ad bin Mu’az di syurga lebih baik daripada ini’.”
(HR. Bukhari,no.2615. Muslim,no.2469)

Thursday, March 21, 2024

“Makan Apabila Lapar,Berhenti Sebelum Kenyang”

:: Hadis 1 ::
Nabi ﷺ bersabda, 
“Kami adalah suatu kaum yang tidak akan makan hingga merasa lapar,jika kami makan maka tidak sampai kenyang.”
(HR. Burhanuddin al-Halabi [rujuk: Sirah al-Halabiyyah,3/295])

NOTA:
Kata Syaikh al-Albani tentang hadis ini: “La asla lahu (tiada asalnya)” (rujuk: Silsilah as-Sahihah,3942). Walaupun hadis ini tidak sahih,namun maknanya benar berdasarkan hadis sahih yang lain:

:: Hadis 2 ::
dari Miqdam bin Ma’di Karib,Nabi ﷺ bersabda,
“Anak adam itu tidak memenuhi suatu bekas yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah bagi anak Adam itu beberapa suapan yang dapat meluruskan tulang belakangnya (memberikan kekuatan kepadanya). Sekiranya dia tidak dapat (berbuat demikan),maka satu pertiga untuk makanan,satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan.”
(HR. at-Tirmidzi,no.2380. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

NOTA:
Namun,makan/minum sehingga kenyang juga dibolehkan jika sekali sekala & tidak memudaratkan,kerana terdapat beberapa hadis sahih yang menunjukkan bahawa perkara tersebut dibenarkan,seperti beberapa hadis yang panjang:

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Nabi ﷺ bersabda,
“...‘Duduk dan minumlah’. Lalu aku duduk dan minum. Baginda berkata lagi: ‘Minumlah’. Maka aku minum lagi. Baginda tidak henti menyuruhku minum sehingga aku berkata: ‘Aku tidak mahu lagi. Demi Tuhan yang mengutuskan Engkau dengan kebenaran,aku tidak mendapati bahagian dalam badanku yang boleh menerima minuman lagi’. Baginda berkata: ‘Berikan kepadaku’. Lalu,aku memberikan bekas minuman kepada Rasulullah ﷺ. Baginda bertahmid kepada Allah,membaca Basmalah dan meminum lebihan susu tersebut.”
(HR. Bukhari,no.6452)

:: Hadis 4 ::
dari Anas bin Malik,bahawa ketika Abu Thalhah dan Ummu Sulaim menjamu Nabi ﷺ dan para sahabat yang menggali parit,
“...Kemudian baginda ﷺ berkata: ‘Izinkan 10 orang masuk’. Lalu mereka diizinkan masuk,mereka makan sehingga kenyang,kemudian mereka keluar...”
(HR. Bukhari,no.3578)

:: Hadis 5 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ meninggal dunia ketika kami merasai kekenyangan disebabkan tamar dan air.”
(HR. Bukhari,no.5383)