Tuesday, July 25, 2023

Rintihan Rasulullah ﷺ Ketika Berada Di Thaif

 اللَّهمّ إلَيْكَ أَشْكُو ضَعْفَ قُوَّتِي، وَقِلَّةَ حِيلَتِي، وَهَوَانِي عَلَى النَّاسِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، أَنْتَ رَبُّ" الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَأَنْتَ رَبِّي، إلَى مَنْ تَكِلُنِي؟ إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهَّمُنِي؟ أَمْ إلَى عَدُوٍّ مَلَّكْتَهُ أَمْرِي؟ إنْ لَمْ يَكُنْ بِكَ عَلَيَّ غَضَبٌ فَلَا أُبَالِي، وَلَكِنَّ عَافِيَتَكَ هِيَ أَوْسَعُ لِي، أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ، وَصَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ مِنْ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَكَ، أَوْ يَحِلَّ عَلَيَّ سُخْطُكَ، لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إلَّا بِكَ

dari 'Abdullah bin Ja'far,dia berkata,
“Apabila meninggalnya Abu Talib,nabi ﷺ keluar menuju ke Thaif dengan berjalan kaki. Baginda ﷺ menyeru penduduk di sana untuk memeluk Islam,akan tetapi penduduk di sana tidak menerima dakwah nabi ﷺ. Lalu nabi ﷺ pun beredar sehinggalah tiba di sebatang pokok. Baginda ﷺ mendirikan solat dua rakaat kemudian berdoa: ‘Ya Allah,kepada-Mu aku mengadu lemahnya kekuatanku,sedikitnya dayaku dan kehinaanku di hadapan manusia. Wahai yang Maha Pengasih di kalangan yang pengasih! Engkau Tuhan orang-orang yang lemah (ditindas) dan Engkaulah Tuhanku. Kepada siapakah Engkau menyerahkan diriku? Kepada orang yang jauh yang bermasam muka terhadapku atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Hal itu tidak aku risaukan,jika Engkau tidak murka kepadaku. Namun,rahmat-Mu bagiku amat luas. Aku berlindung dengan cahaya wajah-Mu yang menerangi kegelapan dan dibaiki urusan dunia dan akhirat. Aku berlindung dari murka-Mu atau halalkan ke atasku marah-Mu. Aku sentiasa memohon redha-Mu dan tidak ada daya upaya melainkan Engkau’.”
(HR. at-Thabrani [rujuk: ad-Du'a,315]. Ibn 'Adiy [rujuk: al-Kamil,6/111]. Khatib al-Baghdadi [rujuk: al-Jami' Li-Akhlaq al-Rawi,2/275]).

NOTA:
Hadis ini dinilai 'Dhaif' oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Silsilah Ahadith ad-Dha'ifah,no.2933]. Imam al-Haitsami berkata: “Diriwayatkan oleh at-Thabrani. Dan di dalam riwayat ini terdapat (perawi) Ibn Ishak,dia seorang Mudallis yg tsiqah. Perawi yg lain kesemuanya tsiqah.” (rujuk: Majma' az-Zawaid,6/35)

No comments:

Post a Comment