Sunday, February 11, 2024
Doa Banyak Rezeki Dan Anak
Saturday, February 10, 2024
Jika Baru Teringat Ada Raka'at Tertinggal Setelah Selesai Solat
Doa Selepas Azan Yang Sahih
Tiada Kematian Dalam Syurga Dan Neraka
Friday, February 9, 2024
Doa Perlindungan Dari Musibah / Ujian Yang Berat
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Mintalah perlindungan kepada Allah daripada bala yang berat, hinanya kesengsaraan, takdir yang buruk, dan kegembiraan musuh (terhadap masalah yang menimpa).”
(HR. Bukhari,no.6347 & 6616. Muslim,no.2707)
NOTA:
Jika dijadikan doa, maka lafaz doanya adalah:
اللَّهُمَّ اِنِّي أَعُوْذُبِكَ مِنْ جَهْدِ البَلاَءِ، وَدَرَكِ الشَّقَاءِ، وَسُوْءِ القَضَاءِ، وَشَمَاتَةِ الأَعْدَاءِ
Allahumma inni a‘udzubika min jahdil bala’, wa darokisy-syaqo’, wa su-il qodho’,wa syamaa tatil a’daa’
(Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada bala yang berat ,hinanya kesengsaraan, takdir yang buruk dan kegembiraan musuh [terhadap masalah yang menimpa])
Thursday, February 8, 2024
Jenis Perselisihan Pendapat Yang Tidak Boleh Diingkari Antara Satu Sama Lain
dari Ibnu ‘Umar,dia berkata,
“Nabi ﷺ bersabda kepada kami ketika kembali dari perang Ahzab: ‘Janganlah salah seorang daripada kamu solat asar melainkan apabila tiba di Bani Quraizhah’. Lalu tibalah waktu asar ketika sebahagian daripada mereka dalam perjalanan. Maka berkata sebahagian daripada mereka: ‘Jangan kita solat sehingga kita sampai di Bani Quraizhah’. Adapun telah berkata sebahagian mereka yang lain: ‘Bahkan, kami akan menunaikan solat kerana Nabi ﷺ tidak bermaksud demikian’. Maka kejadian tersebut diceritakan kepada Nabi ﷺ dan baginda ﷺ tidak mencela salah seorang daripada mereka’.”
(HR. Bukhari,no.946 & 4119)
NOTA:
Dari hadis ini dapat difahami bahawa perbezaan pendapat dikalangan para Ulama’ dalam memahami satu dalil yg sahih namun mempunyai cara faham yg berbeza, tidak membuatkan seseorang itu berdosa jika memilih mana-mana pendapat dari salah satu pendapat mereka. Wallahua’lam.
Selawat Sahih Yang Ringkas
dari Zaid bin Kharijah,dia berkata,
“Aku bertanya kepada Rasulullah ﷺ (tentang cara berselawat), maka baginda bersabda: ‘Berselawatlah kepadaku, bersungguhlah dalam berdoa, lalu ucapkanlah:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Allahumma solli ‘ala Muẖammad, wa ‘ala aali Muẖammad
(Ya Allah, selawatkanlah ke atas Muhammad dan ke atas keluarga Muhammad)’.”
(HR. an-Nasaie,no.1292. Dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih wa Dha‘if Sunan an-Nasaie,no.1293])
Tuesday, February 6, 2024
Larangan Terlalu Banyak Ketawa
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Janganlah banyak tertawa kerana banyak tertawa dapat mematikan hati.”
(HR. Ahmad,no.7748. at-Tirmidzi,no.2305. Ibnu Majah,no.4193. al-Albani [rujuk: Sahih al-Jami’,no.7435])
NOTA:
Hadis ni dinilai ‘Dhaif’ oleh imam at-Tirmidzi setelah meriwayatkan hadis ini dengan katanya: ‘Gharib’. Kata imam at-Tirmidzi, hadis ini diriwayatkan dari (perawi) al-Hasan, dari Abu Hurairah dan al-Hasan tidak mendengar dari Abu Hurairah (rujuk: Jami’ at-Tirmidzi,no.2305). Hadis ini juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.
Larangan Ambil Barang Orang Lain Tanpa Izin
:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.”
(an-Nisa' [4]: ayat 29)
:: Hadis 1 ::
dari Yazid bin Sa‘ib,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Janganlah salah seorang daripada kamu mengambil barang saudaranya sama ada untuk bergurau senda atau benar-benar (mahu mengambilnya).”
(HR. Ahmad,no.17261. Abu Daud,no.5003. at-Tirmidzi,no.2160. Hadis ini dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Irwa’ al-Ghalil,5/350,no.1518])
:: Hadis 2 ::
Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak halal mengambil harta seorang muslim kecuali dengan kerelaan dirinya”
(HR. ad-Dailami,no.7635)
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.
Larangan Menjamu Tetamu Di Luar Batas Kemampuan
dari Salman,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Janganlah seseorang memaksa diri (untuk melayani) tetamunya dengan sesuatu yang dia tidak mampu”
(HR. Ibnu ‘Asakir [rujuk: Tarikh Dimasyq,13/126])
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Silsilah as-Sahihah,5/570,no.2440). Kata Syaikh al-Albani, makna hadis ni juga menepati hadis riwayat al-Bukhari:
dari Anas,dia berkata,
“Kami pernah bersama ‘Umar,dia berkata: ‘Kami dilarang dari perbuatan yang memaksa diri’.”
(HR. Bukhari,no.7293)
Sunday, February 4, 2024
Kisah Lelaki Yang Diampuni Dosanya Kerana Seekor Anjing
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Terdapat seorang lelaki sedang berjalan lalu dia berasa haus, maka dia turun ke sebuah perigi dan minum daripadanya. Apabila dia keluar, terdapat seekor anjing yang sedang mengeluarkan lidahnya lalu menjilat tanah kerana kehausan. Maka dia berkata: ‘Anjing ini kehausan sepertimana aku alami sebentar tadi’. Disebabkan itu, dia memenuhkan kasutnya dengan air dan dia memegang kasutnya (yang diisi dengan air) dengan mulutnya. Kemudian dia memberi anjing itu minum. Dengan itu, dia bersyukur kepada Allah, maka Allah mengampuninya. Mereka (para sahabat) bertanya: ‘Wahai Rasulullah, adakah bagi kami ganjaran jika kami berlaku baik pada haiwan?’ Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Dalam setiap hati yang basah, terdapat pahala’.”
(HR. Bukhari,no.2363)
NOTA:
Maksud “dalam setiap hati yang basah terdapat pahala” tu adalah “jika berbuat baik kepada setiap yang bernyawa akan diberi pahala”.
Allah ﷻ Tuhan Yang Maha Penyabar
dari Abu Musa al-Asy‘ari,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tiada orang yang lebih penyabar daripada Allah apabila mendengar sesuatu yang tidak disukai, mereka mendakwa Allah mempunyai anak, namun Allah masih memberi kesihatan kepada mereka dan memberi rezeki kepada mereka”
(HR. Bukhari,no.7378. Muslim,no.2804)
Thursday, February 1, 2024
Jarak Yang Membolehkan Jamak Qasar Menurut Imam Ibnu Hajar
dari Yahya bin Yazid al-Hunaiy,dia berkata,
“Aku pernah bertanya pada Anas bin Malik mengenai qasar solat. Anas menyebutkan: ‘Rasulullah ﷺ pernah menempuh jarak 3 mil atau 3 farsakh (Syu’bah ragu tentang penyebutan hal ini), lalu baginda melaksanakan solat dua raka‘at (qasar solat)’.”
(HR. Muslim no.691)
NOTA:
Ibnu Hajar berkata: “Ini merupakan hadis yang paling sahih dan tegas dalam menjelaskan hal tersebut (jarak yang diperbolehkan mengqasar solat). Namun para ulama’ yang tidak sependapat memahami bahawa yang dimaksudkan adalah batas dimulainya baginda mengqasarkan solat dan bukan batas jarak akhir perjalanan. Akan tetapi sangat jelas betapa pemahaman ini sangat jauh dari kebenaran. Sementara imam al-Baihaqi telah menyebutkan dalam riwayatnya melalui jalur ini bahawa Yahya bin Yazid radhiallahu‘anhu berkata: “Aku bertanya kepada Anas tentang mengqasarkan solat dan saat itu aku akan keluar menuju Kufah (iaitu dari Bas̄rah), apakah aku solat dua rakaat dua rakaat hingga kembali.” Anas lalu menyebut hadis ini. Nampak dari sini bahawa beliau (Yahya bin Yazid) bertanya kepada Anas tentang bolehnya mengqasarkan solat ketika safar, bukan tentang tempat di mana harus dimulakan mengqasarkan solat”.
(rujuk: Fath al-Bari,2/467 - 468)
Jamak Solat Di Rumah (Tanpa Qasar) Sebelum Keluar Bermusafir
dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ bersolat Zuhur dan ‘Asar secara jamak di Madinah tanpa sebab ketakutan atau musafir”. Kata Abu Zubair: “Aku bertanya Sa’id, mengapa Rasulullah ﷺ berbuat demikian?”. Jawabnya: “Aku pun pernah bertanya Ibnu ‘Abbas seperti mana engkau bertanya padaku, jawab Ibnu ‘Abbas: “Baginda tidak mahu membebankan seorang pun umatnya.”
(HR. Muslim,no.705)
NOTA:
Kata Imam an-Nawawi: “Sejumlah para imam (ulama) berpendapat boleh menjamakkan solat ketika di tempat tinggal (tidak bermusafir) jika ada keperluan bagi sesiapa yang tidak menjadikannya kebiasaan. Ini merupakan pendapat (Muhammad) Ibn Sirin, Asyhab (bin ‘Abd al-‘Aziz) dari murid-murid Malik (bin Anas). Juga al-Khattabi menyebut pendapat ini daripada al-Qaffal (al-Marwazi) dan al-Shashi al-Kabir (Muhammad bin ‘Ali) kalangan tokoh ulama Mazhab asy-Syafi'i, daripada Abi Ishaq al-Marwazi, daripada sejumlah ahli hadis. Ibn al-Mundzir memilih pendapat ini dan ia disokong oleh apa yang zahir dari perkataan Ibn ‘Abbas “Baginda tidak mahu membebankan seorang pun umatnya”. Beliau (Ibn ‘Abbas) tidak memberikan alasan sakit atau selainnya”.
(rujuk: Syarh Sahih Muslim,5/219)
Wednesday, January 31, 2024
Doa Keampunan Anak Mampu Mengangkat Darjat Syurga Ibu Bapanya
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah akan mengangkat darjat bagi seseorang hamba yang soleh di syurga. Maka dia berkata: ‘Wahai Tuhan, dari mana yang aku dapat ini?’ Allah berfirman: ‘dengan istighfar anakmu kepadamu’.”
(HR. Ahmad,no.10202. Ibnu Majah,no.3660)
NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.