Tuesday, February 6, 2024

Larangan Terlalu Banyak Ketawa

dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Janganlah banyak tertawa kerana banyak tertawa dapat mematikan hati.” 
(HR. Ahmad,no.7748. at-Tirmidzi,no.2305. Ibnu Majah,no.4193. al-Albani [rujuk: Sahih al-Jami’,no.7435])

NOTA:
Hadis ni dinilai ‘Dhaif’ oleh imam at-Tirmidzi setelah meriwayatkan hadis ini dengan katanya: ‘Gharib’. Kata imam at-Tirmidzi, hadis ini diriwayatkan dari (perawi) al-Hasan, dari Abu Hurairah dan al-Hasan tidak mendengar dari Abu Hurairah (rujuk: Jami’ at-Tirmidzi,no.2305). Hadis ini juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.

Larangan Ambil Barang Orang Lain Tanpa Izin

:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.”
(an-Nisa' [4]: ayat 29)

:: Hadis 1 ::
dari Yazid bin Sa‘ib,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Janganlah salah seorang daripada kamu mengambil barang saudaranya sama ada untuk bergurau senda atau benar-benar (mahu mengambilnya).”
(HR. Ahmad,no.17261. Abu Daud,no.5003. at-Tirmidzi,no.2160. Hadis ini dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Irwa’ al-Ghalil,5/350,no.1518])

:: Hadis 2 ::
Anas bin Malik,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak halal mengambil harta seorang muslim kecuali dengan kerelaan dirinya”
(HR. ad-Dailami,no.7635)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.

Larangan Menjamu Tetamu Di Luar Batas Kemampuan

dari Salman,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Janganlah seseorang memaksa diri (untuk melayani) tetamunya dengan sesuatu yang dia tidak mampu”
(HR. Ibnu ‘Asakir [rujuk: Tarikh Dimasyq,13/126])

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Sahih’ oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Silsilah as-Sahihah,5/570,no.2440). Kata Syaikh al-Albani, makna hadis ni juga menepati hadis riwayat al-Bukhari:

dari Anas,dia berkata,
“Kami pernah bersama ‘Umar,dia berkata: ‘Kami dilarang dari perbuatan yang memaksa diri’.”
(HR. Bukhari,no.7293)

Sunday, February 4, 2024

Kisah Lelaki Yang Diampuni Dosanya Kerana Seekor Anjing

dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Terdapat seorang lelaki sedang berjalan lalu dia berasa haus, maka dia turun ke sebuah perigi dan minum daripadanya. Apabila dia keluar, terdapat seekor anjing yang sedang mengeluarkan lidahnya lalu menjilat tanah kerana kehausan. Maka dia berkata: ‘Anjing ini kehausan sepertimana aku alami sebentar tadi’. Disebabkan itu, dia memenuhkan kasutnya dengan air dan dia memegang kasutnya (yang diisi dengan air) dengan mulutnya. Kemudian dia memberi anjing itu minum. Dengan itu, dia bersyukur kepada Allah, maka Allah mengampuninya. Mereka (para sahabat) bertanya: ‘Wahai Rasulullah, adakah bagi kami ganjaran jika kami berlaku baik pada haiwan?’ Rasulullah ﷺ bersabda: ‘Dalam setiap hati yang basah, terdapat pahala’.”
(HR. Bukhari,no.2363)

NOTA:
Maksud “dalam setiap hati yang basah terdapat pahala” tu adalah “jika berbuat baik kepada setiap yang bernyawa akan diberi pahala”.

Allah ﷻ Tuhan Yang Maha Penyabar

dari Abu Musa al-Asy‘ari,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tiada orang yang lebih penyabar daripada Allah apabila mendengar sesuatu yang tidak disukai, mereka mendakwa Allah mempunyai anak, namun Allah masih memberi kesihatan kepada mereka dan memberi rezeki kepada mereka”
(HR. Bukhari,no.7378. Muslim,no.2804)

Thursday, February 1, 2024

Jarak Yang Membolehkan Jamak Qasar Menurut Imam Ibnu Hajar

dari Yahya bin Yazid al-Hunaiy,dia berkata,
“Aku pernah bertanya pada Anas bin Malik mengenai qasar solat. Anas menyebutkan: ‘Rasulullah ﷺ pernah menempuh jarak 3 mil atau 3 farsakh (Syu’bah ragu tentang penyebutan hal ini), lalu baginda melaksanakan solat dua raka‘at (qasar solat)’.”
(HR. Muslim no.691)

NOTA:
Ibnu Hajar berkata: “Ini merupakan hadis yang paling sahih dan tegas dalam menjelaskan hal tersebut (jarak yang diperbolehkan mengqasar solat). Namun para ulama’ yang tidak sependapat memahami bahawa yang dimaksudkan adalah batas dimulainya baginda mengqasarkan solat dan bukan batas jarak akhir perjalanan. Akan tetapi sangat jelas betapa pemahaman ini sangat jauh dari kebenaran. Sementara imam al-Baihaqi telah menyebutkan dalam riwayatnya melalui jalur ini bahawa Yahya bin Yazid radhiallahu‘anhu berkata: “Aku bertanya kepada Anas tentang mengqasarkan solat dan saat itu aku akan keluar menuju Kufah (iaitu dari Bas̄rah), apakah aku solat dua rakaat dua rakaat hingga kembali.” Anas lalu menyebut hadis ini. Nampak dari sini bahawa beliau (Yahya bin Yazid) bertanya kepada Anas tentang bolehnya mengqasarkan solat ketika safar, bukan tentang tempat di mana harus dimulakan mengqasarkan solat”.
(rujuk: Fath al-Bari,2/467 - 468)

Jamak Solat Di Rumah (Tanpa Qasar) Sebelum Keluar Bermusafir

dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ bersolat Zuhur dan ‘Asar secara jamak di Madinah tanpa sebab ketakutan atau musafir”. Kata Abu Zubair: “Aku bertanya Sa’id, mengapa Rasulullah ﷺ berbuat demikian?”. Jawabnya: “Aku pun pernah bertanya Ibnu ‘Abbas seperti mana engkau bertanya padaku, jawab Ibnu ‘Abbas: “Baginda tidak mahu membebankan seorang pun umatnya.”
(HR. Muslim,no.705)

NOTA:
Kata Imam an-Nawawi: “Sejumlah para imam (ulama) berpendapat boleh menjamakkan solat ketika di tempat tinggal (tidak bermusafir) jika ada keperluan bagi sesiapa yang tidak menjadikannya kebiasaan. Ini merupakan pendapat (Muhammad) Ibn Sirin, Asyhab (bin ‘Abd al-‘Aziz) dari murid-murid Malik (bin Anas). Juga al-Khattabi menyebut pendapat ini daripada al-Qaffal (al-Marwazi) dan al-Shashi al-Kabir (Muhammad bin ‘Ali) kalangan tokoh ulama Mazhab asy-Syafi'i, daripada Abi Ishaq al-Marwazi, daripada sejumlah ahli hadis. Ibn al-Mundzir memilih pendapat ini dan ia disokong oleh apa yang zahir dari perkataan Ibn ‘Abbas “Baginda tidak mahu membebankan seorang pun umatnya”. Beliau (Ibn ‘Abbas) tidak memberikan alasan sakit atau selainnya”.
(rujuk: Syarh Sahih Muslim,5/219)

Wednesday, January 31, 2024

Doa Keampunan Anak Mampu Mengangkat Darjat Syurga Ibu Bapanya

dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah akan mengangkat darjat bagi seseorang hamba yang soleh di syurga. Maka dia berkata: ‘Wahai Tuhan, dari mana yang aku dapat ini?’ Allah berfirman: ‘dengan istighfar anakmu kepadamu’.”
(HR. Ahmad,no.10202. Ibnu Majah,no.3660)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau.

Sunday, January 21, 2024

Allah Membesarkan Sedekah Hingga Sebesar Gunung

:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Perbandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai dan tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas kurniaan-Nya lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.”
(al-Baqarah [2]: ayat 261)

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang bersedekah dengan separuh biji kurma dari usaha yang baik (halal), dan tidak ada yang naik kepada Allah kecuali yang baik, maka Allah akan menerimanya dengan tangan kanan-Nya,kemudian mengembangkannya untuk pemiliknya seperti seorang di antara kamu memelihara anak kuda sehingga sedekah tersebut menjadi besar seperti gunung.”
(HR. Bukhari,no.7430)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidaklah seseorang bersedekah dengan sebutir kurma dari hasil kerjanya yang halal, melainkan Allah akan mengambil sedekah tersebut dengan tangan kanan-Nya lalu Dia membesarkannya sebagaimana ia membesarkan anak kuda atau anak unta betinanya hingga sampai semisal gunung atau lebih besar dari itu”
(HR. Muslim,no.1014)

:: Hadis 3 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Sesungguhnya Allah menerima amalan sedekah dan mengambilnya dengan tangan kanan-Nya. Lalu Allah mengembangkan pahalanya untuk salah seorang dari kamu, sebagaimana kamu membiakkan seekor anak kuda. Sehingga sedekah yang hanya sebiji boleh berkembang hingga sebesar gunung Uhud.”
(HR. at-Tirmidzi,no.662. Dinilai ‘Hasan Sahih’ oleh imam at-Tirmidzi)

Thursday, December 7, 2023

Berapa Hari Dibolehkan Untuk Qasar Solat Menurut Imam al-Bukhari

dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Nabi ﷺ pernah berada dalam safar selama 19 hari dengan mengqasar (meringkas) solatnya. Maka kami bila safar selama 19 hari mengqasar solat. Jika lebih dari itu, kami menyempurnakan solat (tidak qasar solat)”.
(HR. Bukhari,no.1080)

NOTA:
Ini adalah pendapat imam al-Bukhari. Ia dapat dilihat berdasarkan tajuk bab yang imam al-Bukhari tulis dalam kitab Sahih-nya. Hadis ni beliau letak dalam tajuk bab: باب ما جاء في التقصير وكم يقيم حتى يقصر (Bab: Tentang mengqasar solat dan berapa lama yg dibolehkan mengqasar solat). Seperti sedia maklum, tajuk bab dalam kitab Sahih al-Bukhari adalah merujuk kepada fiqh imam al-Bukhari. Wallahua’lam.

Sunday, August 13, 2023

Firman Allah: Sombong Adalah Selendang-Ku Dan Keagungan Adalah Sarung-Ku

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Keagungan adalah sarung-Nya dan kesombongan adalah selendang-Nya. (Allah berfirman:) ‘Barangsiapa yang menandingi-Ku (pada kedua sifat ini), maka Aku akan mengazabnya’.”
(HR. Muslim,no.2620)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Allah ‘azza wa Jalla berfirman: ‘Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku. Siapa yang berusaha merebut salah satunya daripada-Ku, Aku akan mencampakkannya ke dalam neraka’.”
(HR. Abu Daud,no.4090)

NOTA:
Kata imam al-Khattabi: “Makna sabda Nabi ini ialah kebesaran dan keagungan adalah sifat khas bagi Allah S.W.T. yang tidak dikongsi dengan orang lain. Makhluk tidak layak meniru kedua-dua sifat tersebut kerana sifat yang layak bagi makhluk adalah tawadhu’ dan merendah. Perkataan ‘Selendang’ dan ‘Sarung’ disebutkan sebagai kiasan. Allah seolah-olah mengatakan: ‘Sebagaimana seorang manusia tidak berkongsi sarung dan selendang dengan orang lain, makhluk tidak boleh berkongsi kebesaran dan keagungan dengan-Ku’. Wallahua’lam” (rujuk: Ma‘alim al-Sunan,4/196). Kata imam Abu Ya’la ibn al-Farra’: “Diketahui bahawa sabda Nabi ‘Kesombongan adalah selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku’ yang dimaksudkan dengannya adalah sesungguhnya demikian sifat dari sifat-Ku, kerana Aku mengkhususkan dengannya bukan untuk selain-Ku. Maka barangsiapa yang mengambil diantara keduanya, mereka angkuh dan bangga terhadap manusia, Aku akan masukkan ia ke dalam neraka. Dan ini sebagaimana yang dikatakan: Sesungguhnya dikatakan kepada fulan yang mempunyai dalam hatinya sebesar biji syair atau zarrah sifat tersebut” (rujuk: Ibthal al-Takwilat,481).

Saturday, August 12, 2023

Yahudi Berkata Tentang Makhluk Yang Berada Di Jari Allah

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah (Ibn Mas’ud),dia berkata,
“Telah datang seorang Ulama’ Yahudi (kepada Nabi ﷺ) seraya berkata: ‘Sesungguhnya apabila berlaku hari kiamat, Allah akan meletakkan langit-langit di atas satu jari, bumi-bumi di atas satu jari, air dan tanah di atas satu jari, dan seluruh makhluk yang lain di atas satu jari. kemudian Dia akan menggoncangkan semuanya lalu Dia berkata: “Aku adalah al-Malik (Raja), Aku adalah al-Malik (Raja)”.’ Sesungguhnya aku telah melihat Nabi ﷺ ketawa sehingga tampak gusi baginda kerana kagum dan membenarkan perkataannya. Kemudian Nabi ﷺ membaca: ‘Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya. Padahal bumi seluruhnya dalam genggaman-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya. Maha Suci Tuhan dan Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan (az-Zumar [39]: ayat 67)’.”
(HR. Bukhari,no.7513. Muslim,no.2786)

:: Hadis 2 ::
dari ‘Abdullah bin Mas‘ud,dia berkata,
“Seorang Yahudi menemui Nabi ﷺ dan berkata: ‘Wahai Muhammad, Allah memegang langit di atas satu jari, dan seluruh bumi dengan satu jari, dan seluruh gunung dengan satu jari, dan semua pokok hanya dengan satu jari, dan seluruh makhluk yang ada hanya dengan satu jari, lalu berkata: “Akulah Raja”. Maka Rasulullah ﷺ pun tertawa hingga kelihatan gigi serinya, kemudian baginda membaca ayat: “Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya... (az-Zumar [39]: ayat 67)’.”
(HR. Bukhari,no.7414)

Friday, August 11, 2023

Solat Sunat Taubat: Hadis Dhaif & Dalil Yang Sahih

dari Abu Bakar,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tidak ada seorang hamba yang melakukan satu dosa, lalu dia memperelokkan dalam bersuci (berwudhu’) dan dia kemudiannya bangun lalu mengerjakan solat dua rakaat dan memohon keampunan kepada Allah melainkan Allah akan mengampunkan dosanya. Kemudian dia membaca ayat ini: ‘Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya) (Ali ‘Imran [3]: ayat 135)’.”
(HR. at-Tirmidzi,no.406. Abu Daud,no.1521. Ibnu Majah,no.1395. al-Bazzar,no.9)

NOTA:
Hadis ini dinilai ‘Dhaif’ oleh imam al-Bukhari, Yahya ibn Ma‘in dan al-Bazzar. Kerana hadis ini diriwayatkan oleh ‘Ali bin Rabi‘ah dari Asma’ bin al-Hakam, dari ‘Ali bin Abi Thalib, dari Abu Bakar as-Siddiq, yg mana kata imam al-Bukhari: “Asma’ bin al-Hakam al-Fazari mendengar ‘Ali (bin Abi Thalib), dan ‘Ali bin Rabi‘ah meriwayatkan daripadanya, yang termasuk dari al-Kufiyyin (Ahli Kufah)” (rujuk: at-Tarikh al-Kabir,2/54). imam al-Bukhari menyebut “al-Kufiyyin (Ahli Kufah)” kerana diketahui bahawa ahli Kufah secara adatnya (dalam periwayatan hadis) kerapkali mereka meriwayatkan hadis yang Mauquf dengan menjadikannya berstatus Marfu’. Kedua, perawi Asma’ bin al-Hakam dinilai Majhul (tidak dikenali) oleh imam Yahya Ibn Ma‘in, dengan katanya: “Perawi ini tidak dikenali” (rujuk: Sualat al-Junaid,78). Imam al-Bazzar juga berkata tentangnya (Asma’ bin al-Hakam): “Majhul (tidak dikenali), dia tidak meriwayatkan selain yang ini, dan hanya ‘Ali bin Rabi‘ah yang meriwayatkannya” (rujuk: al-Bahr al-Zakhkhar,1/61/8). Malah imam at-Tirmidzi juga menilai hadis ini Dhaif selepas meriwayatkan hadis ini, dengan katanya: “Hadis ‘Ali hadis yang Hasan”. Kata Syaikh Musthofa al-‘Adawi (dalam video beliau), hadis ini sanadnya ada pertikaian (dari kalangan ulama’ hadis), namun beliau menggunakan dalil umum yang lain sebagai dalil solat sunat taubat:

:: al-Quran ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan dirikanlah solat (wahai Muhammad, engkau dan umatmu) pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama solat) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat”.
(Hud [11]: ayat 114)

Friday, August 4, 2023

Hadis Bithaqah (Kad Kecil)

dari ‘Abdullah bin ‘Amr,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Pada hari kiamat kelak (di padang Mahsyar), akan ada salah seorang dari umatku yang dipanggil (untuk dihisab) di hadapan seluruh makhluk. Lalu dibukakan dan dibentangkan untuknya 99 buku catatan (amal buruknya semasa di dunia), yang mana setiap buku catatan tersebut luasnya sejauh mata memandang. Kemudian Allah ‘azza wa jalla berfirman: ‘Adakah engkau mengingkari sesuatu dari catatan ini?’ Dia menjawab: ‘Tidak wahai Rabb-ku’. Allah bertanya lagi: ‘Adakah Malaikat penulis-Ku menzalimimu? Adakah engkau punya kebaikan?’ Maka dengan rasa takut, orang itu menjawab: ‘Tidak’. Allah berfirman: ‘Ada. Sesungguhnya engkau mempunyai beberapa kebaikan di sisi-Ku. Dan sesungguhnya hari ini,engkau tidak akan dizalimi’. Lalu dikeluarkan sebuah kad (kad kecil) yang tertulis padanya “Asyhadu allaa ilaaha illallaah, wa anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuuluh (Aku bersaksi tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya)”. Lelaki itu berkata: ‘Wahai Rabb-ku, apakah (ertinya) satu kad ini (bila) dibandingkan buku yang besar ini?’ Allah menjawab: ‘Sesungguhnya engkau tidak akan dizalimi’. Lalu buku-buku catatan tersebut diletakkan dalam timbangan, sedangkan kad itu diletakkan pada ujung timbangan yang sama. Maka buku-buku catatan tersebut terangkat dan ternyata kad tersebut lebih berat’. (perawi) Muhammad bin Yahya berkata: ‘al-Bithaqah (kad) itu adalah ar-Ruq‘ah (lembaran dari kertas atau kulit). Dan penduduk Mesir biasa menyebut ar-Ruq‘ah dengan nama al-Bithaqah’.”
(HR. Ibnu Majah,no.4300. at-Tirmidzi,no.2639. Hadis ini dinilai ‘Hasan’ oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau)

Wednesday, July 26, 2023

Kisah 3 Lelaki Yang Diheret Ke Neraka Namun Dibebaskan

dari Ibnu ‘Abbas,dia berkata,
“Seorang lelaki akan diheret ke neraka. Namun, neraka malah menjauhkan diri dan bahagian-bahagiannya mengecut antara satu sama yang lain. Allah Yang Maha Pengasih bertanya kepada neraka: ‘Apa yang terjadi padamu?’ Neraka menjawab: ‘Lelaki itu selalu memohon perlindungan (pada-Mu) agar selamat dariku’. Kemudian, Allah berfirman kepada para malaikat: ‘Bebaskanlah hamba-Ku itu’. Selanjutnya, ada lagi lelaki yang tengah diheret ke neraka. Ketika diheret, dia berkata: ‘Wahai Tuhanku, bukankah ini prasangka (baik) pada-Mu’. Allah lalu bertanya: ‘Apa prasangka baikmu?’ Dia menjawab: ‘Rahmat-Mu akan meliputiku’. Maka Allah kembali berfirman kepada para malaikat: ‘Bebaskanlah hamba-Ku’. Terakhir, ada lagi lelaki yang diheret ke neraka, akan tetapi neraka berteriak kepadanya seakan-akan seperti tarikan baghal ketika melihat gandum, lalu berbunyi dengan kuat tatkala semua orang di sana ketakutan.”
(HR. at-Thobari [rujuk: Tafsir at-Thobari,19/244]. Ibnu Katsir [rujuk: Tafsir Ibnu Katsir,6/97]. Kata Ibnu Katsir: “Ini adalah sanad yang Sahih”)