Thursday, January 9, 2025

Doa Masuk Rumah

:: Hadis 1 ::
dari Abu Malik al-Asy‘ari,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Apabila seorang lelaki masuk ke rumahnya, hendaklah dia mengucapkan: 
اللَّهُمَّ ‌إِنِّي ‌أَسْأَلُكَ ‌خَيْرَ ‌الْمَوْلَجِ، ‌وَخَيْرَ ‌الْمَخْرَجِ، ‌بِسْمِ ‌اللَّهِ ‌وَلَجْنَا، ‌وَبِسْمِ ‌اللَّهِ ‌خَرَجْنَا، ‌وَعَلَى ‌اللَّهِ ‌رَبِّنَا ‌تَوَكَّلْنَا
Allahumma innii As-aluka Khoirol Maulaj, Wa Khoirol Makhroj. Bismillahi Walajna, Wa Bismillahi Khorojnaa, Wa ‘alAllah Robbinaa Tawakkalna
(Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kebaikan ketika masuk dan kebaikan ketika keluar. Dengan menyebut nama Allah kami masuk dan kami keluar. Dan hanya kepada Rabb kami, kami bertawakal),
Kemudian hendaklah dia memberi salam kepada ahli keluarganya.”
(HR. Abu Daud,no.5096)

NOTA:
Hadis ini Dhaif, kerana hadis ini diriwayatkan dari Syarih bin ‘Ubaid dan Abu Malik, yang mana imam Ibnu Abi Hatim menukilkan perkataan ayahnya (imam Abu Hatim): “Shuraih bin ‘Ubaid al-Hadhrami tidak sempat bertemu dengan Abu Umamah, al-Harith bin al-Harith, dan al-Miqdam. Riwayatnya daripada Abu Malik al-Asy‘ari adalah mursal (terputus sanad)” (rujuk: al-Marasil,60-61). Juga dalam kitab lain bahawa imam Ibnu Hatim berkata: “Syarih bin ‘Ubaid daripada Abu Malik al-Asy‘ari, Mursal (terputus sanad)” (rujuk: at-Tahdzib,4/329). Hadis ini pada mulanya dinilai sahih oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Silsilah as-Sahihah,no.225), namun beliau menarik semula dan menilai hadis ini sebagai Dhaif (rujuk: Silsilah al-Ahadis adh-Dhaifah,no.5832). Hadis ini juga dinilai Dhaif oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi (rujuk: video), akan tetapi bagi beliau, doa ini boleh diamal kerana maknanya baik. Namun kata Syaikh Musthofa al-‘Adawi dalam video beliau yang lain (rujuk: video), sekiranya seseorang membaca “Bismillah” sahaja, sudah memadai berdasarkan hadis ini:

:: Hadis 2 ::
dari Jabir bin ‘Abdillah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Apabila seseorang masuk ke dalam rumah lalu dia menyebut nama Allah ketika masuk, dan ketika makan, maka syaitan akan berkata: ‘Tidak ada tempat menginap dan tidak ada makan malam’. Tapi apabila dia tidak mengingati Allah ketika masuk, maka syaitan berkata: ‘Kalian mendapatkan tempat menginap’.”
(HR. Muslim,no.2018)

Mengapa Allah Mengizinkan Perbezaan Berlaku Dalam Umat Manusia?

:: al-Quran 1 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab (al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki, nescaya Ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya.”
(al-Maidah [5]: ayat 48)

:: al-Quran 2 ::
Allah ﷻ berfirman:
“Dan jika Allah menghendaki, tentulah Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama Allah yang satu); akan tetapi Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang peraturan-Nya) dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang peraturan-Nya); dan sesungguhnya kamu akan ditanya kelak tentang apa yang kamu telah kerjakan.”
(an-Nahl [16]: ayat 93)

Wednesday, January 8, 2025

Ucapan Ketika Terkejut

dari Zainab binti Jahsy berkata bahawa Nabi ﷺ telah masuk menemuinya dengan begitu serius lalu bersabda:
لا إلَهَ إلّا اللَّهُ
Laa ilaha illAllah
(Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah),
celakalah bangsa Arab kerana keburukan yang semakin dekat. Hari ini telah dibuka tembok Yakjuj dan Makjuj seperti ini”. Baginda memberi isyarat bulatan dengan jari telunjuknya dengan jari sebelahnya (ibu jari). Aku bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah kita akan binasa sedangkan bersama-sama kita ramai orang soleh?” Baginda menjawab: “Ya benar, jika keburukan (kemaksiatan) telah bermaharajalela”.
(HR. Bukhari,no.3346. Muslim,no.2880)

Bacaan Ketika Naik Dan Turun Dari Kawasan Tinggi

dari Jabir bin ‘Abdullah,dia berkata,
“Apabila kami mendaki kami bertakbir, dan apabila turun kami bertasbih.”
(HR. Bukhari,no.2993)

NOTA:
Berdasarkan hadis ini, maka disunatkan seseorang untuk bertakbir (mengucapkan: “Allahu Akbar”) ketika bergerak naik ke kawasan tinggi, manakala bertasbih (mengucapkan: “SubẖanAllah”) ketika menuruni kawasan yang rendah. Sebagai contoh, jika kenderaan kita bergerak menaiki kawasan yang sedikit tinggi, maka ucapkan “Allahuakbar”, kemudian jika sudah mula menuruni kawasan tersebut, maka ucapkan “SubẖanAllah”. Wallahua’lam.

Doa Apabila Dipuji

dari ‘Adi bin Arthah,dia berkata,
“Dahulu ada seorang sahabat Nabi ﷺ, yang apabila dia dipuji mengucapkan:
اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ، وَاغْفِرْ لِي مَا لا يَعْلَمُونَ
Allahumma Laa Tu-Akhidz-nii Bimaa Yaquuluun, Waagh-firlii Maa Laa Ya’lamuun
(Ya Allah, jangan Engkau menghukumku disebabkan pujian yang dia ucapkan, ampunilah aku, atas kekurangan yang tidak mereka ketahui).”
(HR. Bukhari [rujuk: al-Adab al-Mufrad,no.761]. Dinilai sahih oleh Syaikh al-Albani [rujuk: Sahih al-Adab al-Mufrad,no.585])

Tuesday, January 7, 2025

Bacaan Apabila Ada Sesuatu Yang Disukai Atau Tidak Disukai

dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ ketika mendapatkan sesuatu yang baginda sukai, baginda mengucapkan:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ
Alẖamdulillahil Ladzii Bini’matihi Tatimus̄ S̄oliẖat
(Segala puji bagi Allah yang dengan segala nikmatnya segala kebaikan menjadi sempurna).
Dan ketika baginda mendapatkan sesuatu yang tidak disukai, baginda mengucapkan:
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ
Alẖamdulillahi ‘ala Kulli Hal
(Segala puji bagi Allah atas setiap keadaan).”
(HR. Ibnu Majah,no.3803. Ibnu as-Sunni [rujuk: ‘Amal al-Yaum wa al-Lailah,no.378]. at-Thabrani [rujuk: Mu’jam al-Ausath,no.6663]. Dengan sedikit perbezaan lafaz)

NOTA:
Hadis ini dinilai hasan oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Sahih Ibnu Majah,no.3081). Hadis ini juga dinilai sahih dengan syawahid oleh Syaikh Musthofa al-‘Adawi (rujuk: video) beliau dengan katanya: “Tetapi sanadnya adalah sebuah khabar yang di dalamnya terdapat sedikit kelemahan, namun secara keseluruhan (riwayat tersebut) sahih kerana adanya syawahid (hadis sokongan)”.

Orang Muflis Di Akhirat Kelak

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Barangsiapa yang memiliki kezaliman terhadap saudaranya, hendaklah ia segera minta dihalalkan. Sebab dinar dan dirham (di hari kiamat kelak) tidak akan memberinya manfaat. Kezaliman seseorang akan dibalas dengan cara kebaikannya yang diberikan kepada saudaranya (yang terzalimi), sehingga bilamana ia tidak memiliki kebaikan lagi, keburukan saudaranya (yang terzalimi) akan diambil dan dipikulkan kepadanya.”
(HR. Bukhari,no.2449)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis itu?’ Para sahabat menjawab: ‘Orang yang muflis di kalangan kami adalah orang yang sudah tidak lagi memiliki dirham dan harta benda’. Baginda bersabda: ‘Orang yang muflis adalah orang yang datang pada hari Kiamat dengan membawa amalan solat, zakat dan puasa, namun dia datang dalam keadaan dahulu pernah mencaci maki si fulan, menuduh dan memfitnah fulan, memakan harta si fulan, menumpahkan darah si fulan dan memukul si fulan. Amal-amal kebaikannya dibahagi-bahagikan kepada orang-orang tersebut. Jika hak yang pernah dia langgar belum dapat dipenuhi semuanya, sedangkan amal-amal kebaikannya sudah habis, maka kesalahan-kesalahan mereka diambil lalu dipikulkan ke belakangnya. Kemudian dia dilempar ke dalam neraka’.”
(HR. Muslim,no.2581. Ahmad,no.8829. al-Baihaqi [rujuk: Syu’ab al-Iman,no.338])

Doa Kesembuhan Nabi Ayyub

Allah ﷻ berfirman:
“Dan (Nabi) Ayyub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata:
أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
Anni Mas-Sani Yadh-Dhurr, Wa Antaar H̱amur-Rooẖimiin
(Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani),
Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).”
(al-Anbiyaa' [21]: ayat 83 - 84)

Doa Ziarah Kubur

:: Hadis 1 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“...Aku berkata kepada baginda (Nabi ﷺ): ‘Wahai Rasulullah, bagaimana aku ucapkan kepada mereka (ahli kubur)?’ Baginda menjawab: ‘Ucapkanlah:
السَّلاَمُ عَلَى أَهْلِ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ، وَيَرْحَمُ اللَّهُ الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِينَ، وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَلاَحِقُونَ
Assalamu ‘ala Ahlid-Diyaar Minal Mukminiin Wal Muslimiin, Wa Yarẖamullahul Mustaqdimiin Minnaa Wal Mustak-Khiriin, Wa innaa Insyaa-Allahu Bikum La-Laaẖiquun

(Keselamatan bagi tuan rumah ini dari kalangan orang-orang beriman dan kaum muslimin. Semoga Allah merahmati mereka yang telah mendahului kami, dan mereka yang akan datang. Dan sungguh kami dengan kehendak Allah akan menyusul kamu semua)’.”
(HR. Muslim,no.974b)

:: Hadis 2 ::
dari Buraidah bin Husaib,dia berkata,
“Bahawa Rasulullah ﷺ pernah mengajarkan kepada mereka jika mereka keluar ke perkuburan, maka di antara mereka mengucapkan:
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَلَاحِقُونَ أَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَكُمْ الْعَافِيَةَ
Assalamu‘alaikum Ahlad-Diyaar Minal Mukminiin Wal Muslimiin, Wa innaa Insyaa-Allahu La-Laaẖiquun, As-alulloha Lanaa Wa Lakumul ‘Aafiyah

(Keselamatan bagi tuan rumah ini dari kalangan orang-orang beriman dan kaum muslimin, dan sesungguhnya kami dengan kehendak Allah akan menyusul kamu semua. Aku memohon kepada Allah untuk kami dan kamu semua ‘afiyah)’.”
(HR. Muslim,no.975)

Doa Apabila Melihat Buah Yang Masak

:: Hadis 1 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Dahulu apabila orang ramai melihat buah pertama (yang masak), mereka membawanya kepada Nabi ﷺ. Apabila Rasulullah ﷺ mengambilnya, baginda berdoa:
اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي ثَمَرِنَا وَبَارِكْ لَنَا فِي مَدِينَتِنَا وَبَارِكْ لَنَا فِي صَاعِنَا وَبَارِكْ لَنَا فِي مُدِّنَا
Allahumma Baariklanaa Fii Tsamarinaa, Wa Baariklanaa Fii Madiinatinaa, Wa Baariklanaa Fii S̄oo-‘inaa, Wa Baariklanaa Fii Muddinaa
(Ya Allah, berilah berkat kepada buah-buahan kami, berilah berkat kepada negeri kami, berilah berkat kepada gantang (timbangan) kami dan berilah berkat kepada cupak kami)...
Kemudian baginda memanggil kanak-kanak yang paling kecil dan memberikan buah tersebut kepadanya.”
(HR. Muslim,no.1373a)

:: Hadis 2 ::
dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ apabila dibawakan buah yang pertama (masak), baginda akan berdoa:
اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي مَدِينَتِنَا وَفِي ثِمَارِنَا وَفِي مُدِّنَا وَفِي صَاعِنَا بَرَكَةً مَعَ بَرَكَةٍ
Allahumma Baariklana Fii Madiinatinaa, Wa Fii Tsimaarinaa, Wa Fii Muddinaa, Wa Fii S̄oo-‘inaa Barokatan Ma‘a Barokatin
(Ya Allah, berilah berkat kepada negeri kami, kepada buah-buahan kami, kepada cupak kami, kepada gantang (timbangan) kami dengan keberkatan yang berlipat ganda),
Kemudian baginda memberikan buah itu kepada kanak-kanak yang paling kecil yang hadir.”
(HR. Muslim,no.1373b)

Doa Tetamu Untuk Tuan Rumah

dari ‘Abdullah bin Busr,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ pernah singgah di rumah ayahku. Kami menghidangkan kepada baginda makanan dan minuman. Baginda pun makan daripada makanan itu. Kemudian dibawakan kepada baginda tamar, lalu baginda memakannya sambil meletakkan biji tamar di antara dua jarinya, iaitu jari telunjuk dan jari tengah (kata [perawi] Syu’bah: “Ini adalah sangkaanku, dan hal ini mungkin betul, iaitu meletakkan biji tamar di antara dua jari”). Kemudian, dibawakan kepada baginda minuman, lalu baginda meminumnya dan memberikan baki minuman kepada orang yang berada di sebelah kanannya. Ayahku pun berkata kepada baginda sambil memegang tali kekang haiwan tunggangan baginda dan meminta baginda untuk mendoakan kami. Maka baginda pun bersabda:
اللَّهُمَّ بَارِكْ لَهُمْ فِي مَا رَزَقْتَهُمْ وَاغْفِرْ لَهُمْ وَارْحَمْهُمْ
Allahumma Baarik-Lahum Fii Maa Rozaqtahum, Waagh-Firlahum, Warẖamhum
(Ya Allah, berkatilah mereka pada rezeki yang telah Engkau kurniakan kepada mereka, ampunkanlah mereka, dan rahmatilah mereka).”
(HR. Muslim,no.2042)

Doa Kepada Pengantin

dari Abu Hurairah,dia berkata,
“Bahawa Nabi ﷺ apabila hendak memberikan ucapan selamat kepada orang yang menikah, baginda mendoakan:
بَارَكَ اللَّهُ لَكَ، وَبَارَكَ عَلَيْكَ، وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِي خَيْرِ
BarakAllahu Laka, Wa Baaroka ‘Alaika, Wa Jama‘a Baina-Kumaa Fii Khoiir
(Semoga Allah memberkatimu dan menetapkan berkat atasmu, serta mengumpulkan kamu berdua dalam kebaikan).”
(HR. Abu Daud,no.2130. at-Tirmidzi,no.1091. Dinilai hasan sahih oleh imam at-Tirmidzi)

Doa Sebelum Bersetubuh

dari Ibnu ‘Abbas,Nabi ﷺ bersabda,
“Apabila salah seorang daripada kamu ingin mendatangi isterinya, maka bacalah:
بِاسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ، وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا
Bismillah. Allahumma Jannib-Naasy Syaithoon, Wa Janni-Bisy Syaithoona Maa Rozaqtanaa

(Dengan nama Allah. Ya Allah, jauhkanlah kami daripada syaitan dan jauhkanlah syaitan daripada apa yang Engkau rezekikan kepada kami).
Sesungguhnya jika ditakdirkan (Allah) buat kamu berdua anak pada waktu itu, maka anak tersebut tidak akan dimudharatkan oleh syaitan selamanya.”
(HR. Bukhari,no.6388. Muslim,no.1434a)

Monday, January 6, 2025

Doa Menziarahi Orang Sakit

:: Hadis 1 ::
dari Ibn ‘Abbas,Nabi ﷺ bersabda,
“Sesiapa yang menziarahi orang sakit yang belum sampai ajalnya, lalu membaca di sisi orang tadi sebanyak 7 kali:
أَسْأَلُ اللَّهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشْفِيَكَ
As-alullohal ‘Azhiim, Robbal ‘Arsyil ‘Azhiim, An Yasy-fiyak
(Aku memohon kepada Allah yang Maha Agung, Tuhan kepada ‘Arasy yang agung agar menyembuhkan kamu),
Pasti Allah akan menyembuhkan orang itu daripada penyakit itu.”
(HR. Ahmad,no.2138. at-Tirmidzi,no.2083. Abu Daud,no.3106. an-Nasaie [rujuk: Sunan al-Kubra,10887]. Dengan sedikit perbezaan lafaz, dan ini adalah lafaz Abu Daud)

NOTA:
Hadis ini dinilai sahih oleh imam an-Nawawi (rujuk: al-Majmu’,5/110), juga dinilai sahih oleh Syaikh al-Albani (rujuk: Sahih al-Jami’,no.5766. Sahih at-Targhib wa at-Tarhib,no.3480). Dinilai sahih oleh Syaikh Syu‘aib al-Arnauth (rujuk: Takhrij Musnad Ahmad,no.2138). Adapun Syaikh Musthofa al-‘Adawi, beliau berpendapat bahawa hadis ini ma’lul (terdapat kecacatan tersembunyi di dalam sanadnya) sebagaimana yang beliau sebut dalam videonya: “Sanad hadisnya sahih (pada zahir sanad), akan tetapi ketika rujuk kitab-kitab ‘ilal, maka jelas bagiku bahawa hadis tersebut terdapat ‘illah (kecacatan sanad yang tersembunyi)” (rujuk: video).

:: Hadis 2 ::
dari ‘Aisyah,dia berkata,
“Rasulullah ﷺ apabila datang kepada orang yang sakit (atau syak perawi: dibawa datang kepadanya orang yang sakit), baginda mengucapkan: 
أَذْهِبِ البَأْسَ رَبَّ النَّاسِ، اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِي، لاَ شِفَاءَ إِلَّا شِفَاؤُكَ، شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا
Adzhibil Baksa Robbannaas, Isyfi Wa Antasy Syaafii, Laa Syifaa-a illaa Syifaa-uka, Syifaa-an Laa Yughoodiru Saqomaa
(Hilangkanlah sakitnya, wahai Tuhan manusia, sembuhkanlah dan Engkau Yang Menyembuhkan, tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan daripada-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan (sebarang) rasa sakit).”
(HR. Bukhari,no.5675)

Sunday, January 5, 2025

Doa Ketika Sedih Dan Dukacita

:: Hadis 1 ::
dari ‘Abdullah ibn Mas‘ud,Rasulullah ﷺ bersabda,
“Tiada seorang pun yang ditimpa kegelisahan atau kesedihan, lalu dia berdoa:

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ
Allahumma innii ‘abduka, ibnu ‘abdika, ibnu amatika, Naas̄iyati bi-yadika, Maadhin fiyya ẖukmuka, ‘Adlun fiyya qodhoo-uka, As-aluka bikullis-min huwa laka, sammayta bihi nafsaka, aw ‘allamtahu aẖadan min kholqika, aw anzaltahu fii kitaabika, awistak-tsarta bihi fii ‘ilmil ghoibi ‘indaka, An taj-‘alal Qur-aana robi‘a qolbii, Wa nuuro s̄od-rii, Wa jalaa a-ẖuznii, Wa dzahaaba hammii
(Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba-Mu, anak kepada hamba-Mu, dan anak kepada hamba perempuan-Mu, ubun-ubunku di tangan-Mu. Terlaksana ke atasku hukuman-Mu dan adil kehakiman-Mu terhadapku. Aku memohon kepada-Mu dengan setiap nama yang Engkau telah namakan dengannya diri-Mu, atau Engkau turunkan di dalam kitab-Mu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhluk-Mu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib disisi-Mu. Jadikanlah al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku),

Maka Allah akan menghilangkan kesedihannya dan menggantikan tempatnya dengan kegembiraan’. Lalu baginda ditanya: ‘Wahai Rasulullah, tidakkah kami patut mempelajarinya?’ Baginda menjawab: ‘Ya, patut bagi sesiapa yang mendengarnya untuk mempelajarinya’.”
(HR. Ahmad,no.3712. Ibnu Hibban,no.972. at-Thabrani,no.10352. Dengan lafaz-lafaz yang berbeza. Dan ini lafaz riwayat Ahmad)

NOTA:
Hadis ini dinilai Dhaif oleh ulama’ hadis seperti imam ad-Daraquthni, kerana di dalam sanadnya terdapat perawi bernama Abu Salamah al-Juhani yang mana dia dinilai majhul (tidak dikenali) oleh para ulama’ Jarh wa Ta’dil (rujuk: al-‘ilal,5/201). Walaupun ada beberapa ulama’ hadis yang menganggap beliau (Abu Salamah al-Juhani) adalah Musa al-Juhani (perawi tsiqah) kerana bergantung dengan kata-kata imam Yahya Ibn Ma‘in: “Aku rasa dia adalah Musa al-Juhani” (rujuk: at-Tarikh [diwayat ad-Duri],3/442), akan tetapi beberapa ulama’ hadis yang lain menyebutkan kunyah Musa al-Juhani sebagai Abu ‘Abdullah (bukan Abu Salamah), sebagaimana yang disebutkan oleh imam ‘Abdullah bin Ahmad (anak imam Ahmad bin Hanbal): “Kata ayahku (imam Ahmad bin Hanbal): Abu ‘Abdullah, maula Juhainah, ialah Musa al-Juhani” (rujuk: al-‘ilal wa Ma‘rifat al-Rijal,3/287). Begitu juga imam al-Bukhari, kata beliau: “Musa bin ‘Abdullah al-Juhani, Abu ‘Abdullah, seorang Kufah...” (rujuk: al-Tarikh al-Kabir,7/288). Begitu juga imam Ibnu Abi Hatim menyebutkan: “Musa bin ‘Abdullah al-Juhani, Abu ‘Abdullah, seorang Kufah..” (rujuk: Jarh wa at-Ta’dil,8/149). Imam Muslim juga menyebut: “Abu ‘Abdullah Musa al-Juhani mendengar daripada Mus‘ab bin Sa’d...” (rujuk: al-Kuna wa Asma’,481). Maka, jelaslah bahawa Abu Salamah al-Juhani disitu adalah perawi yang majhul (tidak dikenali), bukan perawi tsiqah (Musa al-Juhani). Adapun tentang kenyataan imam Yahya ibn Ma‘in, itu bukanlah kepastian disisi beliau, namun itu hanya sangkaan beliau. Imam ad-Daraquthni juga menyebut jalur kedua hadis ini, beliau menyebut jalur ‘Ali bin Mushir, daripada ‘Abdurrahman bin Ishaq, daripada al-Qasim, daripada Ibnu Mas‘ud secara Mursal (sanad terputus), kemudian imam ad-Daraquthni berkata: “Isnadnya tidak kuat” (rujuk: al-‘ilal,200-201).

:: Hadis 2 ::
dari Anas,dia berkata,
“Nabi ﷺ biasa berdoa:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْجُبْنِ وَالْبُخْلِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ، وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ 
Allahumma innii A‘uudzubika Minal Hammi Wal H̱azan, Wal ‘Ajzi Wal Kasal, Wal Jubni Wal Bukhl, Wa Dhola‘id-Dain, Wa Gholabatir Rijaal
(Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kedukaan dan kesedihan, sifat lemah dan malas, sifat pengecut dan bakhil, bebanan hutang dan penindasan manusia).”
(HR Bukhari,no.6369)