Thursday, February 26, 2015

Tidak Kuatkan Bacaan Basmallah Ketika Solat (Bagi Imam)

:: Hadis 1 ::
dari Anas bin Malik,ia berkata,
“Nabi ﷺ,Abu Bakar dan ‘Umar kebiasaannya memulakan solat dengan membaca: Alhamdulillahi rabbil ‘alamin (Surah al-Fatihah).”
(HR. Bukhari,no.743. Muslim,no.399. Abu Dawud,no.782. ar-Tirmidzi,no.246. an-Nasaie,no.902)

:: Hadis 2 ::
dari Aisyah,ia berkata,
“Rasulullah ﷺ memulakan solat dengan takbir dan membaca: Alhamdulillahi rabbil ‘alamin...”
(HR. Muslim,no.498)

NOTA:
'Basmallah' wajib dibaca kerana Basmallah salah 1 daripada ayat dalam surah al-Fatihah menurut mazhab Syafi'e (rujuk: Imam Nawawi,al-Majmu' Syarh al-Muhadzab,3/333)..cuma sunat dipelankan menurut mazhab Hanbali dan Hanafi (rujuk: Ibnu Rajab,Fath al-Bari,5/200. Ibnu Katsir,Tafsir Ibnu Katrsir,1/118)..menurut pandangan mazhab Syafi'e,sunat di jahr (kuatkan) Basmallah (rujuk: imam Nawawi,al-Majmu',3/341),berdasarkan hadis:

dari Nu’aim bin al-Mujmir,ia berkata,
“Aku solat di belakang Abu Hurairah,beliau membaca ‘Bismillahirrahmanirrahim’,lalu membaca ummu al-Quran. Sehingga apabila sampai pada ayat ‘Waladh-dhalim’ dan membaca ‘amin’,kemudian orang-orang juga mengikutinya membaca ‘amin’. Beliau ketika akan sujud membaca ‘Allahu Akbar’ dan ketika bangun dari duduk membaca ‘Allahu Akbar’. Setelah salam beliau berkata: ‘Demi Zat yang jiwaku berada dalam tangan-Nya,sesungguhnya aku adalah orang yang solatnya paling menyerupai Rasulullah di antara kamu’.”
(HR. an-Nasaie,no.905. Namun hadis ini diperselisihi kesahihannya. Ada yang mengatakan 'Dhaif',ada yang mengatakan 'Sahih')

No comments:

Post a Comment